Alura

Hvordan undgår man at påvirke negativt?

8 indlæg i dette emne

Hvordan undgår man at påføre ens børn egne negative tankemønstre? 

 

Min mand og jeg er født meget blåøjede. Vi er begge som udgangspunkt meget åbne og tillidsfulde mennesker, der gerne vil se det bedste i alle. Sådan er vi vokset op og sådan har vi været vant til at møde verden. Desværre har vi begge gennem årene oplevet, at mange har udnyttet den naivitet og godtroenhed. Fysisk, psykisk og økonomisk. Det har mere været reglen end undtagelsen for os begge, når vi har haft med andre mennesker at gøre. Både som børn og i vores voksenliv. Måske har vi bare været uheldige at rende på de forkerte mennesker, men erfaringen er blevet den at: "andre vil os det ikke godt" og "man kan ikke stole på andre end sig selv (og sine aller nærmeste)". Brændt barn skyr ilden, som man siger og desværre har de oplevelser vi har haft, både hver for sig og sammen, ikke kunnet undgå at præge vores syn på andre mennesker i en negativ retning.

 

Nu har vi fået en datter. Et fantastisk, uspoleret, uskyldigt lille væsen, som vi selvfølgelig ønsker at beskytte mod alt ondt (selvom vi godt ved, at det kan man ikke :rolleyes ) - også det 'onde', der måtte komme fra os selv. Vi vil gerne være gode rollemodeller og lære hende at møde verden, og andre mennesker, med et lyst, åbent og positivt sind. Men samtidig har vi en trang til at beskytte hende mod selv samme mennesker. Især hendes mor, der selv har oplevet hvor galt afsted man kan komme som ung pige, hvis man stoler på de forkerte, er bekymret. 

 

Vi ønsker at lære hende at passe på sig selv. At man ikke kan/må stole blindt på andre mennesker og bør have en sund portion skepsis - men hvordan gør vi det, uden samtidig at 'smitte' hende med den mistillid til fremmede og det skeptiske (og, i hvert fald for hendes mors vedkommende, lettere misantropiske) menneskesyn, som vi desværre selv har udviklet gennem årene?

 

Hvad gør I andre for at lære jeres børn at passe på, men uden samtidig at farve deres syn på verden og deres medmennesker (for) negativt? 

 

Har I selv nogle tanke- eller handlingsmønstre, som I er bevidste om ikke at ønske at videregive til jeres børn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm, jeg har ofte tænkt på min tidligere chefs ord om, at han ville ønske, at der havde været nogen, der noget før havde fortalt ham, at det ikke var alle mennesker, der ville ham det godt... Jeg vil gerne forberede min søn på, at nogen gange er verden og folk ikke som den/de burde være, men:

1) Helst ikke endnu... Foreløbig kan jeg beskytte ham mod det meste eller i hvert fald trøste ham igen, og han tegner til at have et lyst og åbent sind.

2) Jeg prøver at huske mig selv på, at den forberedelse og den beskyttelse, han kan få brug for, behøver måske ikke primært bestå i at lære ham at slås (på flere planer). Jeg har et - måske lidt naivt - håb om, at jeg kan udruste ham med et selvværd og en tro på sig selv og livet, som kan gøre det naturligt for ham at forlange at blive behandlet ordentlig og som kan hjælpe ham med at 'bounce back', når det så alligevel ind imellem kikser.

... Jeg ved ikke, om det helt besvarer spørgsmålet, men det var mine umiddelbare tanker :chin:

Ps. Den opmærksomme læser har måske bemærket, at der kun står noget om min søn - jeg har ikke glemt, at jeg også har en datter, men hun er så lille og jo en piiiiiiige :o Så foreløbig blokerer jeg tanken om, at hun nogensinde kan møde andet end engle og enhjørninge ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, ja det er ikke nemt med de der små piger ;)

 

Min mand og jeg har ofte talt om det i forbindelse med mobning for eksempel - hvilket vi synes, at der er nogle rigtig grove eksempler på i dag, især i forhold til de sociale medier. Og hvordan man forbereder hende på- og beskytter hende i den sammenhæng. Og her er vi enige om, præcis som du er inde på, at det absolut bedste vi kan gøre for hende, er at sørge for at hun har et rigtig stærkt selvværd. Det tror vi også er det bedste forsvar.

 

Men jeg synes også at der er nogle helt konkrete situationer - såsom at man ikke må gå med fremmede osv., som er vigtigt at lære hende. Og allerede der, tænker jeg jo at man i et vist omfang er nødt til at punktere uskylden lidt, fordi man ikke kan forklare hvorfor man ikke må det, uden samtidig at forklare, at det er fordi nogle mennesker er 'slemme' eller ikke vil en det godt :unsure

 

Hvad drenge angår, når vi når så langt, så hørte jeg engang et fantastisk råd der hed: "luk ørene for alt hvad han siger, se kun på hvad han gør". Det håber jeg at jeg vil kunne indprente M. når hun bliver større.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lade mine børn være børn så lang tid som muligt.

Camilles far, er også "blåøjet og naiv", og det var noget af det jeg forelskede mig i; og jeg ønsker det til dels for min datter.

Hendes far er da bestemt blevet snydt, og trådt på. Men han er stadigvæk ligeså positiv og glad - og blåøjet og naiv ;) og ja, han mangler engang i mellem lidt ja, realisme ;) men at stole på mennesker, og tro på det bedste i folk er en god egenskab :)

Jeg er selv modsat: jeg trækker mig hurtigt, stoler aldrig på folk og ikke særlig optimistisk. Så en god blanding, ville gøre det godt tror jeg :)

Jeg håber begge mine børn, lærer at de er nøjagtig som de skal være. At de er elsket, og altid kan komme til mig..

Jeg har selv borderline- så der er generelt en helt masse handle og tankemønstre som jeg bare IKKE MÅ give videre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har faktisk ikke tænkt en masse over alle sådan nogle ting da vi begge to herhjemme er ret afslappede omkring tingene.

Vi er enige om at vi vil lære vores børn hvad der er rigtig og forkert i vores optik Self...og samtidig forklare at ting ikke altid går som de skal i livet af forskellige årsager.

Dernæst vil vi sørge for deres base er så tryg og rar som muligt og vise dem stor tillid i de ting de med tiden vil finde på.

Men ja generelt vil vi tage tingene som de kommer.

Der er nogle ting der er total No go og andre ting vi bedre kan gå med til :-)

Og så bliver kommunikation noget af det vigtigste for det ligger dybt i både mig og min mand at man kommunikerer for at løse eventuelle konflikter osv. der evt måtte opstå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud over at proppe dem med selvværd, selvtillid og en altid tryg base, hvor de kan lette hjertet vel vidende, at vi altid gerne vil hjælpe dem med at finde en løsning på deres problemer, så handler det for mig også meget om at lære dem at kende deres grænser og lytte til deres mavefornemmelse. Hvis det de har gang i, eller andre vil involvere dem i, føles forkert, så er det det nok også.

En anden ting, som (alt for) tit går glemt i den digitale verden, er at dobbelttjekke. Kan man virkelig købe en pakke bleer for 5 kr? Eller har Ikea virkelig givet mulighed for at tømme butikken på 2 minutter? En hurtig googling af virksomhedens navn, eller bare at klikke på virksomhedens navn og undre sig over, om en så stor virksomhed virkelig kun har været på Facebook i 3 uger, er ofte nok.

Det virker som om at mobning er blevet en tand grovere, med de sociale medier. Hvor der var en mulighed for at den, der blev mobbet, trods alt havde "helle" derhjemme, kan det nu være konstant, og endda anonymiseret, hvilket måske kan anspore til at den, der kommer med ytringen, "tør" være grovere i tonen. Jeg kan forestille mig, at det også er sværere at komme til livs, fordi det er så nemt at holde skjult. Jeg tror på, at det bedste våben er, at lære mine børn at forstå at det skrevne ord kan ramme lige så hårdt som det talte, og at det aldrig er ok at gøre noget mod andre, som man ved, at de ikke kan lide. Fra den anden side må de også lære, at de altid kan komme til os og blive taget alvorligt, og at de ikke behøver holde noget skjult for os.

Jeg håber også, at mine børn vil lære, at mennesker er vældig komplicerede, og indeholder både gode og dårlige sider. Jeg vil ikke lære hende, at man ikke kan stole på nogen, og at alle mennesker/ mænd etc er farlige og onde.

Jeg er selv ret naiv omkring det gode i mennesker, men jeg lader mig ikke udnytte, og tænker mig om en ekstra gang - og jeg er aldrig blevet snydt. Måske er jeg heldig, men jeg tror ikke på at lære mine børn at "verden er et farligt sted". For hvis alt er farligt, er der jo ligepludseligt ikke noget der er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har sådan tænkt og tænkt, og grundlæggende tror jeg faktisk ikke, man kan undgå at påvirke sit barn, hvis både mor og far altid tror på det værste i mennesker. Hvis man grundlæggende har en tankegang, der hedder, at der sker mig aldrig noget godt, og alle mennesker vil mig det ondt, så tror jeg, det vil smitte. Man siger jo, at en sådan tilgang vil skabe netop de situationer, og jeg tænker, det må være det samme med ens børn.

Min veninde er et klasseeksempel på, at man "smitter" sine børn. For hende er hele verden "farlig", og hendes søn tør ingenting! Han er to år og tør feks ikke rutsche, fordi han altid får at vide, at han skal passe på. Hun var altid bange for at tage offentlig transport med ham, da han var helt lille, hvilket resulterede i, at han skreg hele vejen. Det er selvfølgelig ikke helt det samme, men alligevel tænker jeg, det viser, at man påvirker ens barn.

Jeg tænker derimod, I bør arbejde på det. Det lyder for mig ikke særlig hensigtsmæssigt, at man møder verden på den måde, og det må da unægteligt gøre tilværelsen noget mere trist. Uanset tidligere oplevelser og erfaringer :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke at man kan undgå at påvirke sine børn. Det ligger dybt i en og er en del af ens person, og det vil ens barn se og påvirkes af - både gode og dårlige sider. Men det er jo sådan vi allesammen danner vores personlighed.

Men jeg tror, at hvis man er bevidst om det, så kan man arbejde med, at de bliver i stand til at arbejde med de dårlige sider på en hensigtsmæssig måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER