Sbbergquist

1. Samtale på fertilitetsklinik.

6 indlæg i dette emne

Efter 4 år uden p-piller eller nogen anden form for beskyttelse. 2 års kamp med lægen for at få en henvisning blot til gynækolog, skete det endelig! 
Jeg har ønsket graviditet siden jeg var 17(ja meget ung alder) men uden held..
Min familie, venner og bekendte har støttet mig rigtig meget de sidste mange år! 
min mensutration er altid forsinket mellem 7-21 dage.. pænt nederen! Altid vilde smerter, der gør at jeg ligger syg de første 2-3 dage af min 6-7 dages lange mens dage. av av! 
Nu er jeg her, 21 år gammel, og skal til min første samtale på fertilitetsklinik om to måneder! 
Jeg ved ikke hvad jeg kan forvente? eller hvad man snakker om? hvilke spørgsmål jeg skal stille? 

Jeg har det sidste års tid, gået hos forskellige gynækologer/speciellæger. 
Da jeg lider af nogle uforklarelige smerter i venstre side af underlivet, før, under og efter mensturations perioden. 
Den sidste gynækolog mente at min ene æggeleder muligvis er lukket, men kunne ikke med sikkerhed sige om det var dét, eller om jeg har en cyster. 
Så ville lige hører jer, om hvordan jeres første samtale gik? 
Er rigtig nervøs og spændt! 

 

har i derudover nogle gode råd?
Har læst man skal spise folsyre? 
Hvad kan man ellers gøre for at "øge" chancen for en graviditet?  :cell

 

- Sara. 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Spændende! :D Ved første samtale vil de dels tale med dig og din kæreste/mand og stille dig spørgsmål omkring din cyklus. Er din cyklus regelmæssig (nogenlunde samme antal dage hver måned), og hvor lang er den (husk at stort set ingen har en cyklus på præcis 28 dage, men det er normalt hvis den er lige fra 21 dage til 35 dage). Derudover vil de nok også spørge ind til din historie hos gynækologerne og dine smerter ifm. menstruation. Hvis en gynækolog mener, at du måske har cyster, og din cyklus er lang og uregelmæssig kan det måske være PCO.

Så skal du forberede dig på, at lægen vil lave en indvendig scanning af dig (bl.a. for at tjekke for cyster).

Folsyre skal du spise, hvis du gerne vil være gravid. Start nu hvis du ikke allerede er i gang. Derudover er der ingen kosttilskud med dokumenteret effekt på fertilitet. Spis generel sundt og varieret som led i en sund livsstil.

Herefter vil jeg tro, at I skal igennem et udredningsforløb for at finde årsagen. Du skal have lavet en HSU/HSG, dette er en test af om du har passage i æggeledere. Din mand skal have testet sin sædkvalitet. I skal begge have taget blodprøver for smitsomme virussygdomme som HIV og hepatitis, og du skal have taget blodprøver på dag 2-4 i din cyklus for at teste dine hormonniveauer.

Når I er udredt, kan lægerne oftest finde årsagen til, at du endnu ikke er gravid. Og så vil de med baggrund heri lægge en plan for et behandlingsforløb.

Held og lykke - fedt at du nu er i gang, når du har ventet så længe :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende! :D Ved første samtale vil de dels tale med dig og din kæreste/mand og stille dig spørgsmål omkring din cyklus. Er din cyklus regelmæssig (nogenlunde samme antal dage hver måned), og hvor lang er den (husk at stort set ingen har en cyklus på præcis 28 dage, men det er normalt hvis den er lige fra 21 dage til 35 dage). Derudover vil de nok også spørge ind til din historie hos gynækologerne og dine smerter ifm. menstruation. Hvis en gynækolog mener, at du måske har cyster, og din cyklus er lang og uregelmæssig kan det måske være PCO.

Så skal du forberede dig på, at lægen vil lave en indvendig scanning af dig (bl.a. for at tjekke for cyster).

Folsyre skal du spise, hvis du gerne vil være gravid. Start nu hvis du ikke allerede er i gang. Derudover er der ingen kosttilskud med dokumenteret effekt på fertilitet. Spis generel sundt og varieret som led i en sund livsstil.

Herefter vil jeg tro, at I skal igennem et udredningsforløb for at finde årsagen. Du skal have lavet en HSU/HSG, dette er en test af om du har passage i æggeledere. Din mand skal have testet sin sædkvalitet. I skal begge have taget blodprøver for smitsomme virussygdomme som HIV og hepatitis, og du skal have taget blodprøver på dag 2-4 i din cyklus for at teste dine hormonniveauer.

Når I er udredt, kan lægerne oftest finde årsagen til, at du endnu ikke er gravid. Og så vil de med baggrund heri lægge en plan for et behandlingsforløb.

Held og lykke - fedt at du nu er i gang, når du har ventet så længe :goodluck

Åh tusind tak for svaret! Det hjælper lidt på nerverne! 

vil med det samme købe folsyre.  :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Folsyre skal du spise, hvis du gerne vil være gravid. Start nu hvis du ikke allerede er i gang. Derudover er der ingen kosttilskud med dokumenteret effekt på fertilitet. Spis generel sundt og varieret som led i en sund livsstil.

 

 

Bare lige for at præcisere - folsyre øger heller ikke chancen for graviditet, men det forebygger udviklingen af rygmarvsbrok, som dannes så tidligt i graviditeten, at man anbefaler at starte med at tage det allerede inden man bliver gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som tilføjelse til det med folsyre. Det er der ofte i  multivitamin. Man skal have en dosis på 400 (kan ikke lige huske enheden) om dagen, og det er der fx i den livol multivitamin, som jeg tager. Så jeg droppede at tage folsyre seperat...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svarene! :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER