Finemor

At forberede sig selv mentalt til IUI

23 indlæg i dette emne

Hej skønne kvinder.

Ved forundersøgelse og vandscanning i sidste uge blev vi onsdag informeret om at vi skal i IUI behandling, og fredag kom jeg på p-piller så den igangværende cyklus kan blive overstået og ikke går i gang med at spille morsom med 37-74 dage, men holder sig på de 28 så vi kan komme igang først i september.

Det blev samme onsdag aftalt med vores kontaktlæge at manden skal stoppe med at ryge nu, men at vi bare skulle gå i gang med behandling. Men efter at have været til informationsmøde i tirsdags og få at vide at IUIs lave succesprocentrate på 22% pr forsøg næsten halveres (med 43%) ved rygning, har vi besluttet at vente med at opstarte behandling til start oktober så vi kan optimere vores chancer med friske røgfrie haletudser.

Så nu er der bare tilbage for mig at VENTE og HÅBE at mandens rygestop kommer til at gå efter planen.

Så her kommer min grund til at skrive. Er der nogen der har nogle gode råd til at komme godt igennem: ventetiden inden, behandlingerne, ventetiden efter insemineringen. Og med hvilken indstilling skal man forsøge at gå ind til det med? Jeg prøver personligt at holde fast i hvor lav succesraten er, for dermed at holde mine (og mandens) forventninger nede og ikke blive alt for skuffet når jeg står med den ene negative test efter den anden. Men hvad har virket for jer?

Og så kan jeg læse mig til herinde at hormoner generelt er noget nasty shit. Men hvilke bivirkninger kan man vente af Gonal f og Otriville?

Lad mig generelt høre hvad i tænker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har selv været igennem IUI med både Carl Emil fra 2012 og lillesøster i maven (termin januar 2016)

 

Det har godt nok været IUI uden hormoner men tankerne er vel stadig det samme tænker jeg.

 

Angående at forberede mig til IUI var der for mig både en "fysisk" og mental forberedelse. Den "fysiske" lå i at optimere betingelserne for graviditeten bedst muligt ved at leve sundt (uden at være fanatisk) og spise vitaminer der kunne optimere. Der kan du google lidt omkring hvad der vitaminmæssigt kan optimere. I denne omgang har både M og jeg taget zink. Selen skulle vist også være godt for sædkvaliteten. Jeg tog derudover Bidro royal og da vi kom til selve insemineringen skulle ske begyndte jeg at tage Fructus femina dråber (bliver kaldt babyklister). Disse dråber brugte jeg både da jeg blev gravid med CE og i denne omgang og begge gange er jeg blevet gravid. Så jeg sværger til det. (Babyklister skulle gerne forberede din slimhinde til bedre at tage imod ægget - igen google is your friend)

 

Men samtidig for som sagt ikke at blive for fanatisk så google lidt og se hvad du tror på måske kunne hjælpe jer så du ikke bare køber dig fattig i alt muligt.

 

Angående det mentale er det rigtig svært at rådgive. Al ventetid er svær - uanset om du prøver selv eller er i behandling. Jeg ville dog ikke bevidst forsøge at holde forventningerne nede men hellere tro på at det nok skal lykkes. Jeg blev selv gravid i første IUI forsøg med Carl Emil efter vi havde prøvet selv i 1½ år mens jeg i denne omgang blev gravid i 2. IUI forsøg (i 1. forsøg brugte jeg ikke Fructus femina og blev ikke gravid...). For mig betød IUI en lettelse fordi presset omkring at ramme det rigtige tidspunkt blev fjernet fra os. Derudover bliver sæden renset op så de sædceller som måske ikke er helt så gode til at svømme bliver sorteret fra så de ikke er "i vejen" for de gode. De to ting sammen (at ramme tidspunktet perfekt og kun den gode sæd bliver brugt) gjorde at jeg mentalt var langt mere positiv over vores IUI forsøg end når vi prøvede selv.

 

Ved ikke om det er en omgang sludder men måske kan du bruge det til noget ;) 

Du spørger bare hvis du vil vide mere :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for dit flotte lange svar. I forhold til at holde forventningerne nede skal det siges at jeg knytter mit håb til at det nok skal lykkedes - enten ved IUI eller IVF. Men at jeg prøver at indstille mig på at det ikke nødvendigvis vil lykkedes i 1. 2. eller 3. forsøg. Ikke desto mindre så har jeg da allerede siddet og udregnet min termin hvis det skulle lykkedes i første hug med inseminering på dag 14, og har da også nået at panikke lidt over at det lige rammer weekenden med min bedste venindes bryllup ;)

Jeg har været inde og læse en del om babyklister, og det lyder spændende, også i forhold til abort da jeg jo som PCOSpige har øget risiko for abort og for tidlig fødsel, men da virkning forsvinder ved kontakt med metal og jeg har metalskinne på bagsiden af undertænderne er jeg ude.

Derudover tror jeg måske at det er vigtigt for mig at prøve at finde ro i at klinikken er landets og nogen af verdens bedste og at de har styr på hvad de laver, og netop derfor anbefaler at man lader være med at løbe sig fattig i alt muligt.

I forhold til at leve sundt passer det med at jeg selv har besluttet mig for at tabe nogle kilo - (bare sådan generelt da min vægt ikke er så høj at det skulle have nogen indflydelse). og samtidig skærer ned i bl.a. mit kaffeforbrug for at optimere chancerne, så det hele går rigtig fint hånd i hånd. Det eneste der ikke passer ind er at klinikken fraråder dissideret løbetræning, og det er jeg træt af. Men alt for baby!

Jeg kan også mærke at jeg finder en stor ro i at der er styr på det hele nu. Klinikken sørger for at jeg begynder at have ægløsning og sørger for at ramme dem. Så alt i alt er jeg ganske positiv.

Min største frygt er nok i virkeligheden mandens rygestop. Får han stoppet, og kan han holde det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så lidt :kram2

 

Ved ikke om du har nævnt det på et tidspunkt men ved i noget om din mands sædkvalitet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja den var på 18 millioner ved sædprøven så den er ikke fantastisk men indenfor normalen. Jeg derimod mener de overhovedet ikke har nogen ægløsninger eller nogen cyklus for den sags skyld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja den var på 18 millioner ved sædprøven så den er ikke fantastisk men indenfor normalen. Jeg derimod mener de overhovedet ikke har nogen ægløsninger eller nogen cyklus for den sags skyld.

Hmm sagde de noget om det var før eller efter oprensning, penetrationsevne, levedygtighed mv? For en til er antal. Noget andet er hvordan de små  :cell  er :)

 

Skod at der er så mange problemer med din cyklus og ÆL. Men det er jo der hormonerne forhåbentlig kan hjælpe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest tillykke med opstart til forhåbentlig jeres dejlige guldklump!

 

Jeg tror at det er meget fint, at du forsøger at nedtone dine forventninger, så kan alt kun gå bedre ;)

Ventetid og forventninger er bare svært. Jeg tror stadig at det er vigtigst at fastholde sin normale dagligdag så meget som muligt, at være gode til i forholdet at tale om hvordan man har det med hele processen. For det er virkelig hårdt at gå igennem sådanne forløb med høje forventninger og dybe skuffelser når det ikke lykkes.

Jeg tror (min egen mening) at man skal indstille sig på at det ikke kommer til at ske de første gange. Her vil klinikken forsøge at finde den rette mængde hormon, og evt. ekstra fremmende processer for lige præcis jer. Og I vil derfor nok starte 'blidt' ud, med lidt mindre doser, for at se hvordan din krop reagerer. Efterfølgende (hvis det bliver aktuelt ved efterfølgende behandlinger) vil de regulere dine hormoner ud fra deres og din erfaring.

Og som du skriver, ved de jo forhåbentlig hvad de laver :)

 

Men ja, hvis du har behov for at smide et par kilo er det jo altid godt, og selvfølgelig tænke lidt over hvad man spiser. Jeg fik ligesom dig at vide, at vi ikke skulle købe os fattige i alle mulige former for produkter. Men det er et trosspørgsmål, som man selv skal finde balancen i.

Jeg har ikke selv PCO, så kan derfor ikke udtale mig så meget om dette, men der er jo en del speciel kostsammensætninger, der siges at hjælpe kroppen godt på vej.

 

En ting er dog rigtig vigtig at få sagt. Det er at man bliver ved med at stille spørgsmål til sin klinik, både under og efter behandling. Beder om et møde, hvis det nu ikke går i første hug, for at få en udredning om der er andre parametre man kan skrue på. Det er vigtigt at man selv er kaptajn på sine behandlinger, så de ikke bare kører derud af på automatik.

 

Og lad nu være med at google alt for meget (siger hende der hang på nettet). Det bliver man kun skør i hovedet af haha! Der findes så mange informationer derude, der stikker i alle retninger. Og i sidste ende er det din krop der bestemmer hvornår det lykkes :kram2

 

Men alt det ved du jo nok i forvejen :)

Men du får lige en masse :bd og Hep med på vejen. Håber at det lykkes hurtigt for jer.

 

Hilsen hende der var i gang i 11 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm sagde de noget om det var før eller efter oprensning, penetrationsevne, levedygtighed mv? For en til er antal. Noget andet er hvordan de små :cell er :)

Skod at der er så mange problemer med din cyklus og ÆL. Men det er jo der hormonerne forhåbentlig kan hjælpe :)

Jeg kan ikke huske diverse tal og begreber, men de var indenfor normalen på alle områder :)

Præcis. Det er også det jeg vælger at tro og håbe på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest tillykke med opstart til forhåbentlig jeres dejlige guldklump!

Jeg tror at det er meget fint, at du forsøger at nedtone dine forventninger, så kan alt kun gå bedre ;)

Ventetid og forventninger er bare svært. Jeg tror stadig at det er vigtigst at fastholde sin normale dagligdag så meget som muligt, at være gode til i forholdet at tale om hvordan man har det med hele processen. For det er virkelig hårdt at gå igennem sådanne forløb med høje forventninger og dybe skuffelser når det ikke lykkes.

Jeg tror (min egen mening) at man skal indstille sig på at det ikke kommer til at ske de første gange. Her vil klinikken forsøge at finde den rette mængde hormon, og evt. ekstra fremmende processer for lige præcis jer. Og I vil derfor nok starte 'blidt' ud, med lidt mindre doser, for at se hvordan din krop reagerer. Efterfølgende (hvis det bliver aktuelt ved efterfølgende behandlinger) vil de regulere dine hormoner ud fra deres og din erfaring.

Og som du skriver, ved de jo forhåbentlig hvad de laver :)

Men ja, hvis du har behov for at smide et par kilo er det jo altid godt, og selvfølgelig tænke lidt over hvad man spiser. Jeg fik ligesom dig at vide, at vi ikke skulle købe os fattige i alle mulige former for produkter. Men det er et trosspørgsmål, som man selv skal finde balancen i.

Jeg har ikke selv PCO, så kan derfor ikke udtale mig så meget om dette, men der er jo en del speciel kostsammensætninger, der siges at hjælpe kroppen godt på vej.

En ting er dog rigtig vigtig at få sagt. Det er at man bliver ved med at stille spørgsmål til sin klinik, både under og efter behandling. Beder om et møde, hvis det nu ikke går i første hug, for at få en udredning om der er andre parametre man kan skrue på. Det er vigtigt at man selv er kaptajn på sine behandlinger, så de ikke bare kører derud af på automatik.

Og lad nu være med at google alt for meget (siger hende der hang på nettet). Det bliver man kun skør i hovedet af haha! Der findes så mange informationer derude, der stikker i alle retninger. Og i sidste ende er det din krop der bestemmer hvornår det lykkes :kram2

Men alt det ved du jo nok i forvejen :)

Men du får lige en masse :bd og Hep med på vejen. Håber at det lykkes hurtigt for jer.

Hilsen hende der var i gang i 11 år.

Tusind tak for svar.

11 år! Hvor meget i behandling og hvor meget på egen hånd? Og hvordan endte det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede ud selv, da jeg smed p-pillerne som 29 årig. Da det ikke lykkedes inden for 3 år begyndte vi udredning. Grundet snøl fra egen læge, og nul behandlingserfaring hos mig tog det hele 2 år, før jeg ad bagvejen fik sneget mig ind på Riget. Her gik vi så i gang med behandling. IUI virkede ikke, og da jeg havde et BMI på over 30 nægtede de at udfører IVF på mig. I den proces skete der en masse andet i vores liv, der stressede specielt mig meget, og jeg gik ned rent mentalt. Så vi tog en god pause fra jeg var 36-37 år, hvor vi lige skulle have balancen tilbage i forholdet. Med det mener jeg, at huske på at vi havde valgt hinanden fordi vi elskede hinanden med og uden barn :)

 

Da jeg var klar igen, kontaktede vi Riget igen, da jeg havde smidt nogle kilo. Men her fik vi beskeden at vi havde henvendt os 3 måneder for sent, da jeg var blevet over 39½ år gammel, og de derfor ikke kunne hjælpe os i det offentlige regi. Det var en meget hård dag, da vi kunne se vores store drøm dø for øjnene af os.

 

Vi fandt dog ud af, at man stadig havde en chance i det private. Da vi var heldige at have midlerne gik vi derfor i gang med dette. Vi fik igen 3 omgange IUI 'gratis' men uden resultat. IVF behandlinger, samt akupunktur 3 gange uden held. Men vi havde 3 æg i fryseren, hvor det ene overlevede optøning og satte sig fast imod alle odds. Så om 2½ måned skulle vores søn gerne komme til verdenen. Så alting kan lade sig gøre.

 

Men derfor var det vigtigt for mig at skrive, husk at tale med hinanden undervejs, og vær på forkant med jeres behandling.

 

Endnu engang rigtig meget held og lykke. Håber at det lykkes for jer rigtig hurtigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede ud selv, da jeg smed p-pillerne som 29 årig. Da det ikke lykkedes inden for 3 år begyndte vi udredning. Grundet snøl fra egen læge, og nul behandlingserfaring hos mig tog det hele 2 år, før jeg ad bagvejen fik sneget mig ind på Riget. Her gik vi så i gang med behandling. IUI virkede ikke, og da jeg havde et BMI på over 30 nægtede de at udfører IVF på mig. I den proces skete der en masse andet i vores liv, der stressede specielt mig meget, og jeg gik ned rent mentalt. Så vi tog en god pause fra jeg var 36-37 år, hvor vi lige skulle have balancen tilbage i forholdet. Med det mener jeg, at huske på at vi havde valgt hinanden fordi vi elskede hinanden med og uden barn :)

Da jeg var klar igen, kontaktede vi Riget igen, da jeg havde smidt nogle kilo. Men her fik vi beskeden at vi havde henvendt os 3 måneder for sent, da jeg var blevet over 39½ år gammel, og de derfor ikke kunne hjælpe os i det offentlige regi. Det var en meget hård dag, da vi kunne se vores store drøm dø for øjnene af os.

Vi fandt dog ud af, at man stadig havde en chance i det private. Da vi var heldige at have midlerne gik vi derfor i gang med dette. Vi fik igen 3 omgange IUI 'gratis' men uden resultat. IVF behandlinger, samt akupunktur 3 gange uden held. Men vi havde 3 æg i fryseren, hvor det ene overlevede optøning og satte sig fast imod alle odds. Så om 2½ måned skulle vores søn gerne komme til verdenen. Så alting kan lade sig gøre.

Men derfor var det vigtigt for mig at skrive, husk at tale med hinanden undervejs, og vær på forkant med jeres behandling.

Endnu engang rigtig meget held og lykke. Håber at det lykkes for jer rigtig hurtigt.

Hold da op en omgang! Det gør mig virkelig ondt. MEN kæmpe tillykke med at det endte lykkeligt! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op en omgang! Det gør mig virkelig ondt. MEN kæmpe tillykke med at det endte lykkeligt! :loveshower

Smiler...mange tak. Det dejlige er, når man når på den anden side, glemmer man lidt alt det man har været igennem. Så det kan du med rette glæde dig til :rolleyes :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger lige med i denne tråd da vi også starter i behandling. Vi starter i november. Tror det er den der hedder IUI. Min mand har er tal på 20 i spermatest. Mange var døde og nogle af dem der var levende havde dårlig bevægelighed. Jeg er ikke blevet testet. Jeg håber du kommer til at lykkes for da vi var oppe på klinikken første gang den 27 august gik jeg der fra med en dårlig fornemmelse. Jeg håber sådan på det lykkes første gang. Regner ikke med det men det kunne være dejligt. Jeg prøver på at slappe af og ikke tænke for meget på det for har hørt at man kan mindske risikoen for graviditet hvis man hele tiden tænker på det og ønsker det for meget. Men det er svært når man så gerne vil have en lille en. Det er vores første vi skal i gang med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger lige med i denne tråd da vi også starter i behandling. Vi starter i november. Tror det er den der hedder IUI. Min mand har er tal på 20 i spermatest. Mange var døde og nogle af dem der var levende havde dårlig bevægelighed. Jeg er ikke blevet testet. Jeg håber du kommer til at lykkes for da vi var oppe på klinikken første gang den 27 august gik jeg der fra med en dårlig fornemmelse. Jeg håber sådan på det lykkes første gang. Regner ikke med det men det kunne være dejligt. Jeg prøver på at slappe af og ikke tænke for meget på det for har hørt at man kan mindske risikoen for graviditet hvis man hele tiden tænker på det og ønsker det for meget. Men det er svært når man så gerne vil have en lille en. Det er vores første vi skal i gang med.

Hvad mener du med at du ikke er blevet testet? Har du hverken fået taget blodprøver, er blevet scannet eller lavet vandscanning? I så fald lyder det lidt mystisk. Bl.a. fordi at en IUI jo kræver at der er fri passage i dine æggeledere.

Men dejligt med en artsfælle som også er nybegynder og forvirret over alt det der skal ske ;)

Jeg håber da også at det lykkedes i første eller andet forsøg, men prøver samtidig at holde fast i at der kun er de 22% chance for graviditet vel og mærke hvis man selv optimerer forholdene, så jeg ikke bliver alt for skuffet hvis den positive test lader vente på sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke blevet scannet. Intet. Fik et stykke papir med et behandlingsforløb. Har duper taget blodprøver hos lægen. Altså hiv hepatitis chlamydia. Det er det. Da vi var der oppe første gang var vi vippet ud efter 8 min og vi kørte fra Esbjerg til Århus for at mødes med dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke blevet scannet. Intet. Fik et stykke papir med et behandlingsforløb. Har duper taget blodprøver hos lægen. Altså hiv hepatitis chlamydia. Det er det. Da vi var der oppe første gang var vi vippet ud efter 8 min og vi kørte fra Esbjerg til Århus for at mødes med dem.

Det lyder altså mærkeligt! Og du skal heller ikke undersøges til den tid? Så tænker jeg altså umiddelbart at det er IVF I skal i gang med, da IUI kræver at der er gennemløb i æggelederne, hvilket de ihvertfald på vores klinik sikrer ved at man enten har været gravid/fået børn før eller ved vandscanning.

Har der heller ikke været snak med lægen om din cyklus og den slags?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har ringet til kliniken i dag og fået tid til en pasage undersøgelse i morgen af chefen selv. han var noget sur over den behandling vi fik på første besøg. man skal scannes når man kommer første gang og ikke når man kommer for at se om kroppen er klar til insiminering. tror vi har været noget uheldige på vores første besøg men det tager de hånd om nu. måske jeg også kan få snakket med dem om behandlingen og hvad der så skal ske. jeg blev spurgt til min cyklus om hvor lang den er og om den er reglmessig men ellers ikke rigtig noget. jeg håber det bliver bedre nu og er spændt på min undersøgelse i morgen. håber der er gennemgang men det tror jeg nu også der er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har ringet til kliniken i dag og fået tid til en pasage undersøgelse i morgen af chefen selv. han var noget sur over den behandling vi fik på første besøg. man skal scannes når man kommer første gang og ikke når man kommer for at se om kroppen er klar til insiminering. tror vi har været noget uheldige på vores første besøg men det tager de hånd om nu. måske jeg også kan få snakket med dem om behandlingen og hvad der så skal ske. jeg blev spurgt til min cyklus om hvor lang den er og om den er reglmessig men ellers ikke rigtig noget. jeg håber det bliver bedre nu og er spændt på min undersøgelse i morgen. håber der er gennemgang men det tror jeg nu også der er.

Det er jeg glad for at høre! Jeg kunne heller ikke forstå det! Jeg krydser fingre for at alt er som det skal være.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kunne heller ikker ikke forstå det for det møde jeg havde passede slet ikke på det jeg havde snakket med sekratæren om hvad der skulle ske. men ringde der op i dag og snakkede med sekratæren om det og hun er så gået videre til chefen som har haft ringet til mig. og den oplevelse jeg har haft med dem er slet ikke det jeg læser andre har oplevet og min egenlæge har anbefalet dem så jeg forstod det heller ikke lige. men det plejer ikke at foregå som det jeg var udsat for så jeg har nok bare været uheldig og efter jeg har fået det fortalt til dem siger de også selv at det ikke plejer at være sådan og tget selv fejlen til sig og nu retter de så op på det så det er dejligt. det er lidt træls at skulle køre der op en ekstra gang men hellere det end at man kommer op på 11 dagen og intet kan lade sig gøre fordi man mangler denne første undersøgelse..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu nåede vi ikke i behandling da jeg blev naturligt gravid 2 uger før vores fertilitetssamtale hos min PCO læge, men måske du kan bruge nogle af de tanker vi gjorde os da vi gik i gang med PB.....

Jeg har PCOS og havde allerede spist og motioneret mig til normale blodprøveværdier før vi gik i gang ligesom jeg allerede havde tabt mig 68 kg så jeg kun var 10-12 kg over min idealvægt... Min kostændring osv havde intet med PB at gøre, det var noget jeg gjorde for at blive af med en masse lort der fulgte med min PCOS så vi har aldrig prøvet at lave en baby før diagnose og ændringer, men jeg tror nu alligevel at der ligger en god del af succeskriteriet for at jeg blev hurtigt gravid på den post.

Vi skrev en plus/minus liste over fordele og ulemper ved at have og ikke have børn, når man er 31 og har PCOS så er der en risiko for at babytoget er kørt før man købte billet så listen lavede vi som en fremtidig mental "forsikring" så vi senere kunne tage den frem på en dårlig dag og huske på at livet er andet en børn... Det lyder måske pessimistisk, men det fjernede en hel masse stress og det tror jeg personligt er en bombe under fertiliteten fordi alt det stresshormon fortæller kroppen at den slet ikke har overskud til en baby...giver det mening?

Prioriter jeres forhold, PB og fertilitetsbehandlinger er super super super hårdt for ens forhold og det er vigtigt at fokusere på hvorfor man fra start ville lave en baby med lige ens partner, hvad hjælper det at blive gravid hvis man går fra hinanden 2 måneder efter... Husk at have sex når I har lyst, gå på dates med hinanden og tal om alt muligt andet end lige PB.... Igen træk stress-faktoren ud af ligningen så godt det går....

Find en hobby eller noget andet at fokusere på så du ikke bliver skør i hovedet af alle de babytanker... Om det er servietfoldning eller kostændring er sådan set lige meget, det var det råd min PCO læge gav mig før vi gik i gang...

Zoneterapi/akkupunktur: jeg jævnligt fået behandlinger hos min fantastiske zoneterapeut Hanne i den tid jeg har haft min PCOS diagnose for at hjælpe kroppen i balance og fjerne stress og jeg fik også en behandling dagen før Leonora blev "lavet". Hvis du bor i københavnsområdet kan jeg varmt anbefale Hanne der har Greve alternative, hun har selv PCO så hun ved en hel masse om hormonubalance og så er hun bare super super sød.

Held og lykke med det hele....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu nåede vi ikke i behandling da jeg blev naturligt gravid 2 uger før vores fertilitetssamtale hos min PCO læge, men måske du kan bruge nogle af de tanker vi gjorde os da vi gik i gang med PB.....

Jeg har PCOS og havde allerede spist og motioneret mig til normale blodprøveværdier før vi gik i gang ligesom jeg allerede havde tabt mig 68 kg så jeg kun var 10-12 kg over min idealvægt... Min kostændring osv havde intet med PB at gøre, det var noget jeg gjorde for at blive af med en masse lort der fulgte med min PCOS så vi har aldrig prøvet at lave en baby før diagnose og ændringer, men jeg tror nu alligevel at der ligger en god del af succeskriteriet for at jeg blev hurtigt gravid på den post.

Vi skrev en plus/minus liste over fordele og ulemper ved at have og ikke have børn, når man er 31 og har PCOS så er der en risiko for at babytoget er kørt før man købte billet så listen lavede vi som en fremtidig mental "forsikring" så vi senere kunne tage den frem på en dårlig dag og huske på at livet er andet en børn... Det lyder måske pessimistisk, men det fjernede en hel masse stress og det tror jeg personligt er en bombe under fertiliteten fordi alt det stresshormon fortæller kroppen at den slet ikke har overskud til en baby...giver det mening?

Prioriter jeres forhold, PB og fertilitetsbehandlinger er super super super hårdt for ens forhold og det er vigtigt at fokusere på hvorfor man fra start ville lave en baby med lige ens partner, hvad hjælper det at blive gravid hvis man går fra hinanden 2 måneder efter... Husk at have sex når I har lyst, gå på dates med hinanden og tal om alt muligt andet end lige PB.... Igen træk stress-faktoren ud af ligningen så godt det går....

Find en hobby eller noget andet at fokusere på så du ikke bliver skør i hovedet af alle de babytanker... Om det er servietfoldning eller kostændring er sådan set lige meget, det var det råd min PCO læge gav mig før vi gik i gang...

Zoneterapi/akkupunktur: jeg jævnligt fået behandlinger hos min fantastiske zoneterapeut Hanne i den tid jeg har haft min PCOS diagnose for at hjælpe kroppen i balance og fjerne stress og jeg fik også en behandling dagen før Leonora blev "lavet". Hvis du bor i københavnsområdet kan jeg varmt anbefale Hanne der har Greve alternative, hun har selv PCO så hun ved en hel masse om hormonubalance og så er hun bare super super sød.

Held og lykke med det hele....

Endnu engang tak for dit flotte lange svar, og undskyld jeg ikke har fået svaret!

Først kæmpe tillykke med det fantastisk flotte vægttab og den naturlige graviditet. Det er helt fantastisk begge dele :loveshower

I forhold til for og imod listerne kan jeg godt se meningen med dem, men jeg tror bare at vi har brug for at tro på at SELVFØLGELIG vil det lykkedes. Selvom vi naturligvis godt ved at det kan ende anderledes. Men det du siger med stresshormoner der kan bilde kroppen ind at der slet ikke er overskud til et barn tager jeg virkelig til mig! For kæft hvor har vi meget der stresser os lige nu! Det det er jo virkelig med at få ro på mest muligt inden behandlingsstart.

Og også som du siger arbejde endnu mere på at prioritere hinanden, forholdet og dates. Noget som vi prøver på, men som smuldrer imellem hænderne på os. Omvendt er det måske fint nok at have så travlt med så meget andet, netop for at tankerne omkring pb ikke skal tage overhånd.

Jeg kommer fra Nordjylland, så er ikke just i nærheden, men tak for tippet med Hanne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu engang tak for dit flotte lange svar, og undskyld jeg ikke har fået svaret!

Først kæmpe tillykke med det fantastisk flotte vægttab og den naturlige graviditet. Det er helt fantastisk begge dele :loveshower

I forhold til for og imod listerne kan jeg godt se meningen med dem, men jeg tror bare at vi har brug for at tro på at SELVFØLGELIG vil det lykkedes. Selvom vi naturligvis godt ved at det kan ende anderledes. Men det du siger med stresshormoner der kan bilde kroppen ind at der slet ikke er overskud til et barn tager jeg virkelig til mig! For kæft hvor har vi meget der stresser os lige nu! Det det er jo virkelig med at få ro på mest muligt inden behandlingsstart.

Og også som du siger arbejde endnu mere på at prioritere hinanden, forholdet og dates. Noget som vi prøver på, men som smuldrer imellem hænderne på os. Omvendt er det måske fint nok at have så travlt med så meget andet, netop for at tankerne omkring pb ikke skal tage overhånd.

Jeg kommer fra Nordjylland, så er ikke just i nærheden, men tak for tippet med Hanne.

Naturligvis skal man håbe på det bedste, så vidt jeg husker er du også yngre end mig og det tæller jo til jeres fordel :-)

Stress er bare rigtig skidt for processen så det kan være en fordel at arbejde på at undgå, lige meget hvordan man vælger at gøre det....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naturligvis skal man håbe på det bedste, så vidt jeg husker er du også yngre end mig og det tæller jo til jeres fordel :-)

Stress er bare rigtig skidt for processen så det kan være en fordel at arbejde på at undgå, lige meget hvordan man vælger at gøre det....

Ja jeg er 28, så lidt :)

Ja, den vil jeg ihvertfald tage til mig. Selvom det er lettere sagt end gjort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER