Nitzen1987

Hvornår stoppede jeres børn med middagslur

23 indlæg i dette emne

Hvornår stoppede jeres børn med middagslur?

 

Maja skal starte i børnehave på mandag og i den forbindelse er vi meget spændt på om vil begynde at nægte at sove middagslur. Som det er nu sover hun ca 1½ times lur og de får dage hvor luren glipper kan vi mærke det tydeligt på hende sidst på dagen, hvor hun nærmest bliver hyperaktiv og ikke vil høre efter hvad der bliver sagt, som følge af overtræthed vil jeg mene.  

 

Jeg forudser, at jeg får en meget overtræt pige hjem, hvis ikke hun får sin middagslur i børnehaven, men forudser samtidig også at hun nægter at tage en lur, fordi hun er den eneste i børnehavegruppen der sover middagslur, da de andre er 1-2 år ældre.

 

Hvordan håndterede jeres børn middagslur ved børnehavestart?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Følger lige med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja stoppede helt lige efter nytår hvor hun var 3,4 år. Inden kørte vi en periode hvor hun trappede ned så hun kun sov 3 dage i bh, så 2, til sidst én og nu nul :)

Det var ikke altid lige sjovt de aftenerne hun ikke sov men til gengæld begyndte hun at falde i søvn tidligere til natten og det var det brug for fordi hun var begyndt at falde i søvn kl 21+.

Hun startede i bh allerede da hun var 2,5 og der var hun ikke klar til at droppe luren, men det var hellere ikke rigtig noget problem for der var mange andre små der også sov. Da bedsteveninden og de nogen af de andre hun leger meget med droppede luren og hun selv fandt ud af hvad de lavede imens så var det helt fint for hende at droppe lur. Men indtil da tror jeg ikke rigtig hun var klar over var de lavede. Der var det bare hendes hverdag at skulle sove sammen med de andre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix stoppede helt af sig selv da han var 2 år og 6,7 måneder.

Men nede i vores børnehave er det helt ok at sove lur også selv om man nærmer sig 4 år. Synes det er en lækker mentalitet. Håber også i oplever det så de får søvn nok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men nede i vores børnehave er det helt ok at sove lur også selv om man nærmer sig 4 år. Synes det er en lækker mentalitet. Håber også i oplever det så de får søvn nok :)

:ditto i Ronjas. Der er det noget der bliver aftalt mellem forældre og pædagoger hvordan det skal kører, så det enkelte barn bliver sat i fokus :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla dropper lur et par gange om ugen, så jeg tror snart det er et overstået kapitel. De dage hun ikke sover i vuggestuen, hviler hun en halv til en hel time, sammen med de andre børn. Vi kan godt mærke på hende, om hun har sovet eller ej, men aftenhumøret bliver bedre og bedre på de dage hun ikke sover. Det giver dog lidt rod i søvnrutinerne, men det håber jeg snart ordner sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine har været lige midt mellem lur og ikke lur da de startede i BH (dvs nogle dage fik de lur og andre ikke) og begge er stoppet med at sove i BH efter små 14 dage....

Det har været/er en lidt hård periode hvor de ikke længere vil sove, men dog mangler energi til at klare eftermiddag/aften hjemme uden at gå i spåner.... Men vi har været lidt ekstra large med afslapning foran tv, og sut, og med Marlon blev det langsomt bedre, tænker det samme sker med Charlie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dreng blev 3 år i går og har ikke sovet lur de sidste 2-3 måneder. Han startede i BH 15. april, men allerede de sidste par måneder i VS begyndte han at skippe den mange dage, fordi han hellere ville med de store ud på legepladsen. Jeg kunne godt mærke, at han var træt i starten, men nu kører det fint uden. Sidegevinsten er at han falder i søvn meget hurtigt om aftenen og er begyndt at sove længere om morgenen :-).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Filippa stoppede med lur da hun var 3 år og 1 måned. Det var sidste sommer midt i det gode vejr, hvor hun kun sov måske 5 gange på de 3 ugers ferie. Hun sov lur første dag efter ferien og har ikke gjort det siden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine har været lige midt mellem lur og ikke lur da de startede i BH (dvs nogle dage fik de lur og andre ikke) og begge er stoppet med at sove i BH efter små 14 dage....

Det har været/er en lidt hård periode hvor de ikke længere vil sove, men dog mangler energi til at klare eftermiddag/aften hjemme uden at gå i spåner.... Men vi har været lidt ekstra large med afslapning foran tv, og sut, og med Marlon blev det langsomt bedre, tænker det samme sker med Charlie :)

:ditto

Vi står midt i at slippe luren nu. Hun har hvilet der nede i 14 dage og sovet 3 dage i alt 2 af gangene herhjemme, alle 3 gange havde hun svært ved at sove om aftenenen. Så nu vurderer vi fra dag til dag, det er mest i weekenden hun får en lille sen lur i bhv sover de simpelthen for tidligt til at Mie er træt. Det er liiiidt hårdt fra kl 17 men meget kan afhjælpes med lidt historie læsning eller tv og så siger hun selv godnat kl 19-19.30

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sebastian droppede sin lur da han var en 2,5- 2,7 år. mener jeg.

 

Cassandra stoppede hjemme, da hun var 2,3-2,5 år, men sover stadig I vuggestuen som hun går I nogle mdr. endnu.

Vi har dog skåret den ned så de vækker hende efter 1 time, ellers er hun ikke til at få til at sove om aftenen. Ved slutningen af juli stopper hun I vuggestue og jeg regner ikke med hun så skal sove til middag længere, heller ikke når hun til September starter børnehave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix stoppede helt af sig selv da han var 2 år og 6,7 måneder.

Men nede i vores børnehave er det helt ok at sove lur også selv om man nærmer sig 4 år. Synes det er en lækker mentalitet. Håber også i oplever det så de får søvn nok :)

 

Hernede er det sovetid om eftermiddagen i Scuola Materna(BH), som Noah starter i efter sommerferien. Jeg ved ikke, om han kan sove dernede, men det maa komme an paa en proeve. Herhjemme sover han stadig en kaempe middagslur, hvis han kan komme til det, men puttes saa ogsaa kl 20-20:15. Jeg vaekker ham efter 1,5 time, men han kan snildt sove 2-3 timer. 

 

Synes det er vildt, at de skal sove dernede, selvom de er 5-6 aar gamle... Der er ikke anden mulighed for dem. Jeg haaber, Noah vil sove, for han er vist et barn, der har brug for lur i laengere tid end de fleste. Jeg synes, det vil vaere synd for ham at skulle spise yderst tidligt og putte kl. 19, naar andre boern stadig render og leger udenfor, qua middagspausen i Italien. Det passer fint med en lille eftermiddagslur i alles dagligdag  :zzz

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hernede er det sovetid om eftermiddagen i Scuola Materna(BH), som Noah starter i efter sommerferien. Jeg ved ikke, om han kan sove dernede, men det maa komme an paa en proeve. Herhjemme sover han stadig en kaempe middagslur, hvis han kan komme til det, men puttes saa ogsaa kl 20-20:15. Jeg vaekker ham efter 1,5 time, men han kan snildt sove 2-3 timer.

Synes det er vildt, at de skal sove dernede, selvom de er 5-6 aar gamle... Der er ikke anden mulighed for dem. Jeg haaber, Noah vil sove, for han er vist et barn, der har brug for lur i laengere tid end de fleste. Jeg synes, det vil vaere synd for ham at skulle spise yderst tidligt og putte kl. 19, naar andre boern stadig render og leger udenfor, qua middagspausen i Italien. Det passer fint med en lille eftermiddagslur i alles dagligdag :zzz

:o hold da op!!! Hvad så når de starter i skole? Så stopper det bare fra den ene dag til den anden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:o hold da op!!! Hvad så når de starter i skole? Så stopper det bare fra den ene dag til den anden?

 

Vi har noget der minder om her, men ved selvfølgelig ikke om det fungerer som I Italien.

 

Her har vi ruhestunde altså rolig stund, fra 12 eller 13, altså efter frokost.

De børn der bliver hentet før 14, kommer I en gruppe hvor der ofte bliver hørt historier og de laver puslespil m.m.,men de skal slappe af og ikke larme.

 

Så er der de børn der bliver hentet fra kl 15 og fremefter. De kommer I sovegruppen, hvor de har et mørkt rum hvor de kan ligge ned og sove.

Sebastian faldt dog aldrig I søvn og de fik forhandlet sig frem til med ham at han hvilede sig I 20 min og derefter gik ud I selve grupperummet hvor han så kunne lege, men stadig med respekt for at det skulle være ruhestunde.

Såvidt jeg ved var han ikke ene om ikke at kunne sove middagslur, det var de små børn der gjorde, de store hvilede sig lidt også gik de ud I rummet. Der var så engang imellem hvor de satte film på inde I soverummet, så blev de store liggende :D

 

Det fingerede ok, og der var ikke rigtig nogen svær overgang fra børnehave til skole, da han kun havde hvilet sig men ikke sovet.

Men jeg er glad for Cassandra ikke skal I sovegruppen I børnehaven og holder derfor fast I at hun hentes før 14, for hun ville med stor sandsynlighed falde I søvn også ville vi have balladen om aftenen, jeg synes hun er klar til at slippe den ene times lur I vuggestuen, men vil ikke gøre det store nummer ud af det, når hun snart stopper der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter er 3 år og 7 mdr og har stadig brug for lur i bh. Hun vil gerne sove i bh og falder fint i søvn hver dag, og så vurderer både pædagogerne og os at hun stadig har brug for den. I weekender og ferier, sover hun meget sjældent lur og det går ok, tror bare hun er rigtigt meget "på"og bruger meget energi i bh, så det er godt for hovedet at få sig hvilet lidt. Hun sover omkring kl 20 om aftenen se fleste dage hvor hun har fået lur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:o hold da op!!! Hvad så når de starter i skole? Så stopper det bare fra den ene dag til den anden?

 

Ja, men det er jo saadan, at der er Centro Estivo(sommercenter) i juli, som vist varer til kl. 13, ferie i hele august og saa starter de i skole ca. 15 september. Saa det er ikke saa "bum", som det lyder til ;)

 

Vi har noget der minder om her, men ved selvfølgelig ikke om det fungerer som I Italien.

 

Her har vi ruhestunde altså rolig stund, fra 12 eller 13, altså efter frokost.

De børn der bliver hentet før 14, kommer I en gruppe hvor der ofte bliver hørt historier og de laver puslespil m.m.,men de skal slappe af og ikke larme.

 

Så er der de børn der bliver hentet fra kl 15 og fremefter. De kommer I sovegruppen, hvor de har et mørkt rum hvor de kan ligge ned og sove.

Sebastian faldt dog aldrig I søvn og de fik forhandlet sig frem til med ham at han hvilede sig I 20 min og derefter gik ud I selve grupperummet hvor han så kunne lege, men stadig med respekt for at det skulle være ruhestunde.

Såvidt jeg ved var han ikke ene om ikke at kunne sove middagslur, det var de små børn der gjorde, de store hvilede sig lidt også gik de ud I rummet. Der var så engang imellem hvor de satte film på inde I soverummet, så blev de store liggende :D

 

Det fingerede ok, og der var ikke rigtig nogen svær overgang fra børnehave til skole, da han kun havde hvilet sig men ikke sovet.

Men jeg er glad for Cassandra ikke skal I sovegruppen I børnehaven og holder derfor fast I at hun hentes før 14, for hun ville med stor sandsynlighed falde I søvn også ville vi have balladen om aftenen, jeg synes hun er klar til at slippe den ene times lur I vuggestuen, men vil ikke gøre det store nummer ud af det, når hun snart stopper der.

 

Jeg skal lige have hoert lidt til, hvordan det sove-vaerk er i praktisk. Det kan jo ikke passe, at de skal SOVE, hvis ikke de kan. Men jeg er med paa ruhezeit og det giver virkelig god mening i min verden :)

 

Det er jo heldigt, at jeg kan hente Noah kl. 13, hvis ikke han skal/kan sove derhenne, ellers kan jeg ikke se, hvad foraeldre og boern skal stille op :)

 

Min datter er 3 år og 7 mdr og har stadig brug for lur i bh. Hun vil gerne sove i bh og falder fint i søvn hver dag, og så vurderer både pædagogerne og os at hun stadig har brug for den. I weekender og ferier, sover hun meget sjældent lur og det går ok, tror bare hun er rigtigt meget "på"og bruger meget energi i bh, så det er godt for hovedet at få sig hvilet lidt. Hun sover omkring kl 20 om aftenen se fleste dage hvor hun har fået lur.

 

Jeg kan sagtens forestille mig det samme for Noahs vedkommende. Og kl. 20 synes jeg egentlig er en fin puttetid :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo stoppede, da han var 3 år og 2 mdr. Jeg husker det tydeligt, for det var i efterårsferien, da vi var i sommerhus, og vi havde glædet os til de der 2 timers "pause" hver dag midt på dagen. Men barnet ville altså pludselig ikke sove.

Han startede i børnehave 2 mdr. før han fyldte 3 år, og de var (er) i skovbørnehave 14 dage af gangen og hjemme 14 dage af gangen. Når de er i skoven, er der ikke mulighed for at sove, så derfor begyndte han jo at vænne sig til at undvære luren.

Men nøj hvor vi stadig savner den herhjemme ;) :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo stoppede, da han var 3 år og 2 mdr. Jeg husker det tydeligt, for det var i efterårsferien, da vi var i sommerhus, og vi havde glædet os til de der 2 timers "pause" hver dag midt på dagen. Men barnet ville altså pludselig ikke sove.

Han startede i børnehave 2 mdr. før han fyldte 3 år, og de var (er) i skovbørnehave 14 dage af gangen og hjemme 14 dage af gangen. Når de er i skoven, er der ikke mulighed for at sove, så derfor begyndte han jo at vænne sig til at undvære luren.

Men nøj hvor vi stadig savner den herhjemme ;) :blush

 

Aah, jeg forstaar ;) 

 

Noah har disset luren to gange, hvor jeg begge gange var lidt presset paa engeri-kontoen. Jeg glaeder mig heller ikke, maa jeg indroemme, men paa den anden side, hvis der saa er en to'er og man skal koordinere to boerns lure med dagligdagen... aj, det maa ogsaa vaere svaert, saa hellere indfoere hviletid, som jeg agter at goere det :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 

Jeg skal lige have hoert lidt til, hvordan det sove-vaerk er i praktisk. Det kan jo ikke passe, at de skal SOVE, hvis ikke de kan. Men jeg er med paa ruhezeit og det giver virkelig god mening i min verden :)

 

Det er jo heldigt, at jeg kan hente Noah kl. 13, hvis ikke han skal/kan sove derhenne, ellers kan jeg ikke se, hvad foraeldre og boern skal stille op :)

 

 

 

 

Jeg har ikke indtryk af, at de store sover. Så er et mere som Sebastian gjorde at han hvilede sig 20 min, men jeg ved det ikke. Det var dog intet problem at Sebastian ikke sov og virkede ret normalt at børnene fik hvilet/sovet lidt også ind I og lege stille og roligt.

Sebastian skulle lige vende sig til det, men så blev han også rigtig glad for det.

 

Jeg synes også det er rigtig godt med ruhezeit, det virker godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke indtryk af, at de store sover. Så er et mere som Sebastian gjorde at han hvilede sig 20 min, men jeg ved det ikke. Det var dog intet problem at Sebastian ikke sov og virkede ret normalt at børnene fik hvilet/sovet lidt også ind I og lege stille og roligt.

Sebastian skulle lige vende sig til det, men så blev han også rigtig glad for det.

 

Jeg synes også det er rigtig godt med ruhezeit, det virker godt.

 

Det maa jo komme an paa en proeve, men jeg synes ikke, der er mange af de store boern, der bliver over middag, netop fordi de skal sove og det er ikke noget, de kan. 

 

Men Ruhezeit er stensikkert godt - ogsaa for mig ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inger er ved at slippe den nu. Hun er egentlig rimelig træt midt på dagen, så hun kan i princippet godt falde i søvn til middag. Vi fandt dog ud af, at dette skyldtes, at hun mange aftener først faldt i søvn kl 21. Og da vi står op 6.15 med hende, var hun jo mega baldret, når hun kom til middag. Så det blev en ond cirkel, og vi prøvede så at tage den fra hende i weekenderne. Og her viste det sig, at hun godt kan undvære den. Hun får en lille krise omkring kl 16, men der må man så nemlig give hende mulighed for at slapse helt af. Og så liver hun sjovt nok op igen. Men dette har i hvert fald betydet, at vi de dage kan putte hende omkring 19-19.30 og senest kl 20. Hvilket skaber en god næste dag.

 

I starten kunne jeg godt savne middagsluren :badgirl men jeg synes faktisk også, at det er skønt, at vores weekenddage er langt mere fleksible. Vi kan foretage os ting meget nemmere nu uden at skulle planlægge alt ned til mindste detalje ifht lur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I starten kunne jeg godt savne middagsluren :badgirl men jeg synes faktisk også, at det er skønt, at vores weekenddage er langt mere fleksible. Vi kan foretage os ting meget nemmere nu uden at skulle planlægge alt ned til mindste detalje ifht lur.

Sådan har jeg det sjovt nok også :p og er hun og/eller jeg helt baldret så sætter jeg en GOD børnefilm på til hende og så ser vi den enten sammen eller jeg får hænderne fri til noget praktisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her stoppede Silje med lur da hun var Ca 3 år + 2 mdr den dag vi tog sutten fra hende. Så mente hun ikke at hun kunne sove mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER