8 indlæg i dette emne

Hej piger.

Nu er der kun ca 3 uger til vi skal igang med første ICSI forsøg og aner jo endnu ikke hvordan tingene foregår ... Kun lidt ;-)

Men hvornår får man ca taget æg ud ?

(Har altid haft æl på dag 15-16) ...

Og hvor mange dage går der ca fra ÆU til ÆO ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor du får æg taget ud afhænger af den udvikling, der sker med dine æg. Men det er omkring 7-10 dage efter opstart at gonal-f, som stimulerer æg... Æghængig af antal æg du for ud, så udviklinger de dem i 2-5 dage...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Nynne,

 

Håber jeg kan hjælpe lidt, eftersom jeg har været igennem møllen et par gange  :help

 

Hvornår æggene tages ud afhænger af hvornår de er klar og om du er under lang eller kort forløb. ICSI behandlingen er på mange måder den samme som IVF forløbsmæssigt - det eneste der er forskel er, at istedet for at lade sædcellerne svømme rundt om ægget, så sættes der en celle direkte ind i ægget. 

 

I mit forløb havde jeg kun korte, og det passede meget godt til min naturlige cyklus - men det afhænger meget af modningsprocessen. Første gang fik jeg taget 18 æg ud (9 ICSI og 9 IVF, hvor af 3 overlevede og kun dem fra ICSI) og anden gang 12 æg (alle ICSI, 6 æg overlevede) - alle blev dyrket til blasto'er - hvilket vil sige, at de blev sat op igen på 5 dagen.

 

Jeg kender ikke så meget til det lange forløb, men mener at man "springer en cyklus over" - så derfor tager det længere tid før ÆU

 

Afhængig af sygehus og deres fremgangsmetoder er der forskel på hvornår de sætter æggene op - og ligeledes æggenes udvikling - men ofte vil de være imellem 3-5 dage efter ÆU (mener jeg)

 

Held og lykke med behandlingen 

 

:stork

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Muhahaha.... hvornår du skal have æg taget ud er der ingen der kan spå om.

Jeg er igang med kort protokol IVF og mine æg er laaaaangsomme om at blive rette størrelse. Du kan sige ca 14 dage efter 1 mens dag og så lægge et par dage fra eller en uge i plus...

Der er simpelthen ingen rettesnor for det afhænger af din krop.

Du er nød til at overlade det til klinikken med at vide hvornår er det rigtige tidspunkt. Selv render jeg til scanning i tide og utide. Men sådan er det desværre.

Held og lykke med det hele

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :-)

Det er meget spændende...

Ved vores 3 IUI havde jeg store fine æg ved inseminering som alle gangene var på 16.dagen i cyklus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :-)

Det er meget spændende...

Ved vores 3 IUI havde jeg store fine æg ved inseminering som alle gangene var på 16.dagen i cyklus.

Du kan ikke forvente det er det samme, for du for hormoner for at få flere æg til at vokse, så de kan tage en god omgang ud.

Fik du hormoner ved IUI?

Edit: jeg fik taget æg ud på 12 CD ved kort protokol :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg fik laveste dosis af Pergotime... 1 tablet om aftenen i 5 dage ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre skriver, så er det dine æg, der styrer processen :) Jeg var i ICSI behandling på Rigshospitalet (RH), og her er det normalt, at man får taget æg ud på ca 11-15 CD. Personligt var mine klar på CD 12 (efter 3 gange IUI på CD 14, 14 og 15).

På RH er det gennemsnitlige antal æg, der tages ud 7 æg. Ifølge min læge er det optimale antal æg, der tages ud 9-10 stk. Dette skulle sikre en fin balance mellem mange æg, der giver mange muligheder for en baby og ikke for mange æg, der giver risiko for overstimulering.

På RH er det standard at æggene dyrkes til dag 2 (2+2) (4-cellede æg). Ægoplægning sker så typisk på denne dag. I nogle tilfælde er der mange fine æg, og så dyrker man æggene videre til dag 5 (2+5) (blastocyster) mhp at finde det bedste æg med den største chance for at blive til en baby. Der er en risiko for at æggene går til, når de dyrkes videre, så derfor bliver dette kun gjort, hvis der er 'nok' gode æg. Jeg har dog også hørt om andre, der fik dyrket æg til 3. og 6. dagen. Så processen afhænger af hospitalets procedure :) Personligt fik jeg 7 æg ud. 6 æg var blevet befrugtet og havde delt sig fint på dag 2, så det blev dyrket videre. På dag 5 var der 3 blastocyster tilbage. Den flotteste blev sat op, og jeg er nu lykkeligt gravid.

Rigtigt meget held og lykke :goodluck :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER