BabyBlue

Henvist til gynækolog - hvad nu?

10 indlæg i dette emne

I var så søde til at svare i min tråd om nedsat fertilitet hos min kæreste. :)

 

Nu er vi blevet henvist til en gynækolog, men selvom jeg har googlet og googlet kan jeg ikke rigtigt finde en beskrivelse af, hvad der skal ske der.

Der er lang ventetid, vi kan først få en tid i februar. :( Det er lidt svært at holde gejsten oppe, især når jeg ikke rigtigt kan finde noget at læse.

 

Jeg troede egentlig min læge ville henvise os direkte til IUI, men hun mente en gynækolog ville kunne hjælpe os. Er der nogle af jer der har prøvet at komme til gynækolog og kan løfte sløret for hvad der så sker? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Din læge bør henvise dig til 'fertilitetsbehandling', og så bør du selv kunne vælge, hvor du vil modtage behandlig (fx hos gynækolog, fertilitetsklinik eller hospital). Din egen læge kommer ikke til at tage stilling til, hvilken type behandling, du skal have, det skal behandlingsstedet gøre. Dog virker det meget sandsynligt, at de vil tilbyder jer IUI.

 

Desværre er ventetid en grum bivirkning ved at skulle have behandling. 2 måneder er faktisk ikke så slemt, så det nogle gange er. Men som sagt, I bør selv kunne vælge, hvor I vil bruge jeres henvisning, så undersøg markedet - det kan jo være, at I kan komme hurtigere til andre steder.

 

Held og lykke :goodluck :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest, så husk at en henvisning ikke er rettet mod en specifik gynækolog. Du bestemmer selv, hvor du vil, så længe det er en der har overenskomst med sygesikringen. Hvis du f.eks. bor i København er det ganske muligt, at du kan finde en med kortere ventetid.

 

Jeg ringede først til den der stod på henvisningen og kunne få en tid 2½ mdr. efter. Så ringede jeg til andre gynækologer og fandt en hvor jeg kun skulle vente 4 uger.

 

Dernæst, så består første besøg som regel af, at I snakker om Jeres forløb indtil da. Så skal I begge have tid til blodprøvetagning og ofte også sædprøve - måske er de lavet på forhånd via lægen og ellers bestiller gyn tid til Jer. Så bliver du sandsynligvis scannet indvendigt, så gyn kan se om der evt. er tegn på PCO eller andre synlige ting der besværliggør graviditet. Når der er svar på blodprøver, sædprøve og scanning, så beslutter gyn sammen med Jer, hvilken fremgangsmåde der vil være bedst for lige præcis Jer.

 

Rigtig meget held og lykke :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt at jeg kan vælge den gynækolog, jeg vil, og jeg har en jeg er rigtig glad for, så jeg vil hellere vente et par uger ekstra hos hende. :)

Men vores læge sagde meget udtrykkeligt at henvisningen var til gynækolog. Jeg spurgte endda om vi i første omgang ikke skulle i forbindelse med hospitalet og fertilitetsbehandling der, og hun svarede "nej, jeg vil tro at en gynækolog kan hjælpe jer godt på vej i første omgang". Det er derfor helt sikkert ikke IUI på fertilitetsklinik vi er henvist til. :)

 

Min kæreste har fået foretaget sædprøve som viste let nedsat fertilitet hos ham, så det er måske bare mig der skal scannes og taget blodprøver.

Jeg må vente i spænding på hvad gynækologen siger om det videre forløb. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og tak fordi I er så hurtige og gode til at svare, det er dejligt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt at jeg kan vælge den gynækolog, jeg vil, og jeg har en jeg er rigtig glad for, så jeg vil hellere vente et par uger ekstra hos hende. :)

Men vores læge sagde meget udtrykligt at henvisningen var til gynækolog. Jeg spurgte endda om vi i første omgang ikke skulle i forbindelse med hospitalet og fertilitetsbehandling der, og hun svarede "nej, jeg vil tro at en gynækolog kan hjælpe jer godt på vej i første omgang". Det er derfor helt sikkert ikke IUI på fertilitetsklinik vi er henvist til. :)

 

Min kæreste har fået foretaget sædprøve som viste let nedsat fertilitet hos ham, så det er måske bare mig der skal scannes og taget blodprøver.

Jeg må vente i spænding på hvad gynækologen siger om det videre forløb. :)

Well, nogle gynækologer kan godt lave IUI :) Anyway, det kan være, at I skal udredes nærmere der, og så videre til hospitalet, hvis gynækologen finder det relevant (det var fremgangsmåden hos os). Det kan også være, at gynækologen forsøger med noget lidt mindre indgribende - Girly1988 herinde fik ægløsningssprøjter for at time det hele lidt bedre, da hun havde uregelmæssige cykli. Det tog sin tid, men gav pote til sidst. 

 

Vi har fået inseminationsbehandling hos gynækolog siden april (barn nummer to), og fortsætter så til februar på Trianglen (stor klinik) med IVF.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede hos gyn. Blev undersøgt, fik skyldet æggelederne igennem - kan ikke lige huske hvad det kaldes. Og min mand fik sin sæd undersøgt. Da det så viste sig at sædkvaliteten var ekstremt nedsat blev vi henvist til riget der fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev scannet indvendig, og fik så pregnyl ægløsningssprøjte for at vi kunne time sexen og dermed lettere ramme æl :-)

Min mand fik tjekket sæd på sygehuset...og jeg fik så os taget blodprøve der skulle vise om jeg havde æl eller ej...

Var det ikke lykkedes så var vores næste skridt at mine æggeledere skulle skylles...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får IUI behandling ved gyn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har skrevet til hende for at spørge om der er noget jeg selv kan ordne på forhånd. :)

 

Det lyder til at der kan ske lidt af hvert. Jeg må vidst bare væbne mig med tålmodighed, selvom det er svært. -_-

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER