Lovely Lady

Hvor dyrt overtøj

26 indlæg i dette emne

Hmm... Vi skal have købt vinterjakke til den residerende næsten-15-årige.

Hun har kastet sin store kærlighed på en dunjakke til 1.600,-

Min mand synes, at den er meget dyr, og at hund kunne finde noget i H&M, Vero Moda e.l.

Jeg vipper lidt... Det er da pebret.. Men vinterjakker koster, og hun vokser jo ikke sådan ud af tingene længere. Og så er der den detalje, at hun går på en skole, hvor forældrene tydeligt kaster alle deres ressourcer efter børnene - så de fleste af kammeraterne er ret fancy udstyret (selv dem hvor jeg er pænt sikker på, at forældrene egentlig ikke har råd).

Vi har for så vidt fint råd, så spørgsmålet er primært, om det er rimeligt, at en 15-årig drønnert skal have vinterjakke for 1.600,-

Hvad tænker I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det lyder dyrt og for voldsomt. Jeg tænker at man sagtens kan få en god og pæn vinterjakke for 1000 kr :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I har råd så synes jeg egentlig 1600kr er okay for en vinterjakke til en på 15 HVIS det er en GOD jakke og ikke bare fordi det er et bestemt mærke. Og hvis datteren er indstillet på at den også skal bruges næste år så er det jo meget godt. Jeg synes mine dyre vinterjakke er en del bedre end de billige jeg af og til har haft og vinterjakker er skisme bare dyre. Havde I haft svært ved at betale 1600 så havde det været helt anderledes og så synes jeg hin måtte finde et billigere alternativ

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke bruge så meget på en jakke til en i den alder. Næste år er det noget andet som er på mode, så der vil i kunne stå med problemet om at hun så vil have en ny fordi det får de andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke bruge så meget på en jakke til en i den alder. Næste år er det noget andet som er på mode, så der vil i kunne stå med problemet om at hun så vil have en ny fordi det får de andre.

Dét får hun i givet fald ikke. Hvis jeg køber denne her til hende, så er eventuelle ønsker om nye jakker de næste par år for egen regning. Det er hun så vist i øvrigt godt selv klar over, og hun har egentlig traditionelt været flink til at bruge sine jakker i nogle år.

 

Åh, jeg synes, at det er svært :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I har råd så synes jeg egentlig 1600kr er okay for en vinterjakke til en på 15 HVIS det er en GOD jakke og ikke bare fordi det er et bestemt mærke. Og hvis datteren er indstillet på at den også skal bruges næste år så er det jo meget godt. Jeg synes mine dyre vinterjakke er en del bedre end de billige jeg af og til har haft og vinterjakker er skisme bare dyre. Havde I haft svært ved at betale 1600 så havde det været helt anderledes og så synes jeg hin måtte finde et billigere alternativ

Det er Tommy Hilfiger - jeg ved egentlig ikke, hvor gode deres jakker er, men jeg går ud fra, at de er ok. Min egen North Face har kostet markant mere - men jeg har på den anden side også mit overtøj meget længere... Men jeps, vinterjakker er bare ret pebrede uanset... Hmm...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder dyrt og for voldsomt. Jeg tænker at man sagtens kan få en god og pæn vinterjakke for 1000 kr :)

Det må man kunne ja :) Men på den anden side er 1.000 kr. også penge - og hvis de 600,-  er forskellen på, om hun er begejstret for jakken eller bare so-so, så kan det måske alligevel bedre betale sig at købe den... Bum bum... :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt ville jeg aldrig betale 1600 kr for en vinterjakke... Heller ikke til mig selv! Jeg ville nok - hvis det var mine børn som kom rendende - sige at de kan få et vidst beløb - måske 600 eller 800 kr, som jeg mener man SAGTENS kan få en ordenlig vinterjakke til, og så må hun selv spæde resten til... Jeg ved selvfølgelig ikke om der er et fritidsjob hvor man tjener en skilling, men det ville være mit udgangspunkt at så må man selv spæde resten til / tjene resten hvis man vil have så dyrt tøj.

Jeg er egentlig for den tanke - men jeg er samtidig den, der lige nu stritter lidt imod på det med fritidsjob... Hun har sport og skole (med relativt mange lektier), og vi har valgt at bosætte os i en vis afstand fra hendes skole og hendes mor, så et fritidsjo ville æde af en ret sparsom tid, og det ville give en del logistiske udfordringer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er fordi jakken e af god kvalitet, så synes jeg det er ok. Men hvis det bare er fordi den er smart og alle de andre i skolen har sådan en, så synes jeg ikke det er et godt nok argument for at bruge så mange penge på en vinterjakke.

Vi har altid købt billigt overtøj til os selv, som kun holdt et år eller 2. Men for 5 år siden (tror jeg) købte C en rigtig god jakke. Jeg var ved at falde ned af stolen over prisen, men den har virkelig været det værd, den er stadig pæn, og han har aldrig frosset med den på. Jeg fik i sommers en regnjakke til 1000 kr - og jeg havde næsten helt ondt i maven over at den havded kostet så meget. Men jeg har brugt den ufatteligt meget (også når det ikke regner), og jeg ved, at den kommer til at blive brugt de næste mange år. Og så vil jeg hellere give lidt mere for noget der holder i mange år, end jeg vil give det halve for noget, der ikke holder mig varm/ tør etc, og går i stykker inden sæsonnen er ovre.

Er det en mulighed, at I siger "vi give 1000 kr til en god vinterjakke, hvis du vil have en, der er dyrere, må du selv spæde til" eller lignedne?

Edit: jakker jeg har haft fra hogm, veromoda etc. Har virkelig ikke været pengene værd. Min sidste jakke var fra vero moda, og den fældede så meget. Jeg pillede hurtigt "pels"kraven af, men der stak hele tiden fjer ud af foret. Manden var ved at blive sindsyg til sidst, over at der altid var fyldt med fjer i bilen, så jeg var nødt til at tage den af og lægge den i bagagerummet, når vi skulle ud og køre - hvilket var en ret kold fornøjelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg tror så, jeg vil sige, at 1600 kr for en god vinterfrakke ikke er helt urimeligt dyrt. Det koster min også - jeg har så haft den nogle år - men jeg synes faktisk det er ok. Altså, man skal jo ikke købe dyrt bare fordi man kan, men hvis det er en god frakke, hun bliver glad for den, er indforstået med, at det er den sammen til næste vinter, og I i øvrigt har råd til det, så kommer der altså et go ahead herfra. (Og jeg er altså ikke en tøjfråser! ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde jeg haft pengene, og økonomien havde jeg sagt okay.

Tænker at fx Camilles flyverdragt jo koster 600kr.. Og hun har så liiiige regntøj, vinterjakke osv ved siden af også.. Og alt det holder kun et år. Så tænker at hvis man siger til hende at den skal holde minimum 2 år, er det jo faktisk ikke flere penge end vi bruger på vores tumlinge..

Jeg har selv en uldjakke, der kostede 2000kr (gave, tilbud da den blev købt så en del billigere".. Den kører nu på 3 år og den ser ikke synderlig brugt ud, den er vildt lækker og keg har aldrig haft en bedre jakke :)

Kan man evt lave en aftale om det er en del af hendes julegave? Så hun får en lidt mindre julegave fx?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde en teenager ikke fået lov at bruge på en jakke hos os - og så er det faktisk ligegyldigt, hvad jeg bruger på en jakke, om vi har råd eller hvad de andre går i.

 

Du har en gylden mulighed for at lære hende, at ting koster penge - og at penge er en prioritetssag. Det er den vi benytter til fulde hjemme hos os :bunny 

 

Dvs. vi har en idé om hvad der er rimeligt. Jeg ville nok forestille mig et sted mellem 400 og 800 kr. for en god vinterjakke. HVIS de unge damer så ønsker sig Canada Goose eller Tommy Hilfiger eller noget andet i den dur er de velkomne til selv at lægge pengene oveni :) Nogle gange gør de det (det er især sko og tasker der er dyre her i huset) - andre gange holder de det, de får op imod hvad de må undvære, og så slutter forelskelsen lige så brat som den begyndte.

 

Ligegyldigt hvad så "vandt" vi fordi der blev taget kritisk stilling til pris kontra værdi for dem - og fordi de lærte lidt af den helt kritiske livsfilosofi at man godt kan få lidt "lækkert" men det altid er på bekostning af at man enten må undvære noget andet eller bruge yderligere 5 timer på arbejdet. Det er helt essentielt, at de har det helt på plads inden de når 18 år og hele verden står på spring for at låne dem penge til ublu renter... :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I har råd så synes jeg egentlig 1600kr er okay for en vinterjakke til en på 15 HVIS det er en GOD jakke og ikke bare fordi det er et bestemt mærke. Og hvis datteren er indstillet på at den også skal bruges næste år så er det jo meget godt. Jeg synes mine dyre vinterjakke er en del bedre end de billige jeg af og til har haft og vinterjakker er skisme bare dyre. Havde I haft svært ved at betale 1600 så havde det været helt anderledes og så synes jeg hin måtte finde et billigere alternativ

Fuldstændig enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde en teenager ikke fået lov at bruge på en jakke hos os - og så er det faktisk ligegyldigt, hvad jeg bruger på en jakke, om vi har råd eller hvad de andre går i.

Du har en gylden mulighed for at lære hende, at ting koster penge - og at penge er en prioritetssag. Det er den vi benytter til fulde hjemme hos os :bunny

Dvs. vi har en idé om hvad der er rimeligt. Jeg ville nok forestille mig et sted mellem 400 og 800 kr. for en god vinterjakke. HVIS de unge damer så ønsker sig Canada Goose eller Tommy Hilfiger eller noget andet i den dur er de velkomne til selv at lægge pengene oveni :) Nogle gange gør de det (det er især sko og tasker der er dyre her i huset) - andre gange holder de det, de får op imod hvad de må undvære, og så slutter forelskelsen lige så brat som den begyndte.

Ligegyldigt hvad så "vandt" vi fordi der blev taget kritisk stilling til pris kontra værdi for dem - og fordi de lærte lidt af den helt kritiske livsfilosofi at man godt kan få lidt "lækkert" men det altid er på bekostning af at man enten må undvære noget andet eller bruge yderligere 5 timer på arbejdet. Det er helt essentielt, at de har det helt på plads inden de når 18 år og hele verden står på spring for at låne dem penge til ublu renter... :kiss

Så meget enig i det her :)

Jeg synes ikke man kan sammenligne hvad man som voksen vil bruge på en jakke op mod en til en teenage. En voksen passer ofte meget bedre på tingene og kan bruge i mange år samme jakke.

Selvom hun nu siger at den vil hun også bruge de næste par år, så ville jeg ikke stole for meget på det ;)

Ofte i sådan en situation vil de sige hvad der skal til. Specielt hvis venner får hvad de peger på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bliver lige samlet :)

 

Jeg er normalt for at bede hende om selv at betale noget, men lige her inden julegaveindkøbene, så har hun helt givet ikke så stort et beløb til det. Det er som nævnt delvis efter mit ønske, at hun ikke har et fritidsjob.

 

Hun får tøjpenge til almindeligt tøj og forvalter dem fornuftigt.

 

I forhold til, om hun "vil" bruge den næste år i givet fald, så er den del ikke til diskussion. Hvis hun får en dyr jakke i år, så får hun bare ikke en ny næste år - så må hun selv betale. Der kender hun mig for godt til overhovedet at forsøge sig.

 

Vi bruger, som det blive nævnt ovenfor, også rigtig mange penge på tumlingen. På den anden side, så er det jo sådan det er - de har forskelige behov.

 

Man kan ikke ligestille de voksnes og børnenes grej, men på den anden side, så spiller det ind for mig, at hun afgjort har tingene i længere tid nu.

 

Jeg ville under ingen omstændigheder finansiere Canada Goose e.l. Mit problem her er, at jeg synes, at denne her ligger lige på grænsen... Den er dyr - måske for dyr - men alligevel ikke SÅ langt over, hvad jeg ville betragte som en almindelig vinterjakke. Havde den nu kostet 3.000,- så havde det givet sig selv, at hun ikke skulle have den, men...

 

Jeg overvejer, om jeg skal tilbyde hende en deal, hvor jeg køber den, men så til gengæld har husalf den næste måned... :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bliver lige samlet :)

 

Jeg er normalt for at bede hende om selv at betale noget, men lige her inden julegaveindkøbene, så har hun helt givet ikke så stort et beløb til det. Det er som nævnt delvis efter mit ønske, at hun ikke har et fritidsjob.

 

Hun får tøjpenge til almindeligt tøj og forvalter dem fornuftigt.

 

I forhold til, om hun "vil" bruge den næste år i givet fald, så er den del ikke til diskussion. Hvis hun får en dyr jakke i år, så får hun bare ikke en ny næste år - så må hun selv betale. Der kender hun mig for godt til overhovedet at forsøge sig.

 

Vi bruger, som det blive nævnt ovenfor, også rigtig mange penge på tumlingen. På den anden side, så er det jo sådan det er - de har forskelige behov.

 

Man kan ikke ligestille de voksnes og børnenes grej, men på den anden side, så spiller det ind for mig, at hun afgjort har tingene i længere tid nu.

 

Jeg ville under ingen omstændigheder finansiere Canada Goose e.l. Mit problem her er, at jeg synes, at denne her ligger lige på grænsen... Den er dyr - måske for dyr - men alligevel ikke SÅ langt over, hvad jeg ville betragte som en almindelig vinterjakke. Havde den nu kostet 3.000,- så havde det givet sig selv, at hun ikke skulle have den, men...

 

Jeg overvejer, om jeg skal tilbyde hende en deal, hvor jeg køber den, men så til gengæld har husalf den næste måned... :chin:

Det er da et meget godt kompromis, synes jeg :) Så er den ikke "gratis" for hende. Måske kommer hun endda til at sætte mere pris på den, fordi hun har måttet arbejde for den. Og du får lidt ekstra hjælp i huset :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst de andres svar (endnu), og har ikke tænkt videre over det. Men umiddelbart:

Jeg fik selv en dyr jakke som 15årig. 1200 tror jeg den kostede. En SOS, der var voldsomt populær på det tidspunkt.

Den var VIRKELIG GOD! Jeg brugte den hele vinteren og på en skirejse. Så blev den desværre stjålet.

Man kunne godt købe billigere jakker. Jeg blev ikke lykkeligere. Men det var FEDT at få lov at få lige præcis den jeg ville have (sådan var det nemmelig slet ikke hver gang, selvfølgelig), og det var fedt at få noget dyrt og lækkert.

Umiddelbart tænker jeg godt jeg ville give 15årige William lov til af og til at få noget der bare er sejt og in, såfremt det er ordenlig kvalitet og hvis det stemmer overens med min økonomiske kunnen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstaa, det er svaert. Det synes jeg ogsaa godt, du kan fortaelle hende, for 1500 kr er da en fin slat penge i mine oejne. Jeg har flere jakker til endnu flere penge, som jeg som har fundet paa outlets, saa de har jeg betalt mindre end 1500 kr. Jeg har ogsaa Vero Moda og jeg er helt enig i, at der er forskel paa to ting: Hvor godt de isolerer og hvor godt de holder sig. Det synes jeg betyder noget, naar man bor i et koldt land som Danmark med vind og sager - ogsaa for 15-aarige. 

 

Som udgangspunkt lyder hun som en ok fornuftig pige. Du kan jo derfor vaelge at sige at du havde forestillet dig 1000 kr. og saa spoerge hende, om hun selv har forslag til en loesning og ioevrigt tanker heromkring? Maaske har hun nogle tanker, der kan give dig svaret eller ogsaa har hun selv et forslag til at give dig de sidste 500 i form af penge eller tjenesteydelse. 

 

Som Mastique taenker jeg ogsaa, at du har en gylden mulighed. meeeen du har da ogsaa en mulighed for at laere hende, at gode produkter kan koste lidt mere og dem skal nogen arbejde for at man kan koebe. Hvor mange timer skal du eller hendes far f.eks. arbejde for at have de 500 kr ekstra? Det skal ikke give hende daarlig samvittighed, men saa kan hun maaske byde ind med noget (alders)tilsvarende? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg ville sige ok, men at det så samtidig var hendes julegave. Det har vi gjort, hvis ungerne har ønsket sig noget lidt ud over hvad vi normalt betaler i tøj/udstyr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg ville sige ok, men at det så samtidig var hendes julegave. Det har vi gjort, hvis ungerne har ønsket sig noget lidt ud over hvad vi normalt betaler i tøj/udstyr.

 

Jeg ville bare synes, det er tamt for 15-aarig uden en julegave til jul... Men at julegaven saa bliver en del mindre, det synes jeg er top! Og saa kommer det jo an paa julegavebudgettet, som i forvejen er meget lavt i vores familie. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ungerne i D's familie får bare så mange gaver juleaften, at de ikke aner hvad de har fået af hvem, så på den måde har de ikke lagt mærke til der "manglede" noget.

Men hvis man ikke har så stor en familie kan jeg godt se problemstillingen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ungerne i D's familie får bare så mange gaver juleaften, at de ikke aner hvad de har fået af hvem, så på den måde har de ikke lagt mærke til der "manglede" noget.

Men hvis man ikke har så stor en familie kan jeg godt se problemstillingen...

 

Det kan jeg selvfoelgelig godt se :) 

 

Vi er bare saa faa juleaften o vi er en lille familie, saa der er det meget tydeligt, hvis der "manger" en gave... og det taenker man jo slet ikke over en maaned foer, naar alternativet er en fed jakke  :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun lyder klart som en fornuftig teenager og er en alder, hvor hun jo forstår at hun ikke får en næste år, hvis I køber denne.

Jeg tror, hvis vi havde pengene, så havde vi købt den og så som det kompromis at hun hjælper lidt mere derhjemme end ellers :)

Jeg ville ikke lade det være en del af julegaver! 1600 delt i to, hvis den skal bruges i 2 sæsoner, er jo ikke så vold dyrt for en vinterjakke!

Jeg fik en rigtig lækker og DYR læderjakke, da jeg var 14 af mine forældre og jeg brugte den faktisk indtil den ikke duede mere - faktisk tilbød min mor mig en ny vinterjakke efter nogle år, fordi nu var den jo gammel, men fik (eller købte) altså først en ny, da den var helt slidt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun lyder klart som en fornuftig teenager og er en alder, hvor hun jo forstår at hun ikke får en næste år, hvis I køber denne.

Jeg tror, hvis vi havde pengene, så havde vi købt den og så som det kompromis at hun hjælper lidt mere derhjemme end ellers :)

Jeg ville ikke lade det være en del af julegaver! 1600 delt i to, hvis den skal bruges i 2 sæsoner, er jo ikke så vold dyrt for en vinterjakke!

Jeg fik en rigtig lækker og DYR læderjakke, da jeg var 14 af mine forældre og jeg brugte den faktisk indtil den ikke duede mere - faktisk tilbød min mor mig en ny vinterjakke efter nogle år, fordi nu var den jo gammel, men fik (eller købte) altså først en ny, da den var helt slidt!

 

Det er netop det, jeg haefter mig ved og synes derfor ikke, det lyder til at sige nej bare for at vise en pointe.... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeres økonomi kan bære det, havde jeg valgt at købe den til hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER