Barbamama

Lyder det her realistisk i forhold til barsel?

21 indlæg i dette emne

Noget tyder jo på, at vi er så heldige at få endnu en juli baby :wub

Og jeg tænker allerede lidt i barsel. :blush Ved Valdemar var det nemt: Jeg var studerende og fik ingen barselsdagpenge, bare fødsels-su-klip. Og længden af min barsel var defineret af semesterstart.

Men denne gang skal jeg jo på "rigtig" barsel enten fra job eller dagpenge. Til gengæld skal Brian ikke bruge noget barsel, fordi han er studerende denne gang.

Jeg har det sådan, at min personlige smertegrænse for, hvornår mit barn skal i pasning går ved 1 år, altså at jeg har det ok med at det starter efter sin første fødselsdag men ikke før. Og jeg har heller ikke lyst til at vores barn skal starte i dp lige op til/oveni sommerferien. Så jeg vil helst, at vores kommende barn starter i dp til august.

Hvis jeg er i job inden jeg kommer på barsel, så er det min plan at forlænge barslen mest muligt, sådan at de 32 uger (altså dem, der kommer efter de første 2+12) forlænges med 14 uger, så jeg i alt har 58 (eller hvor meget, det nu er, det kan forlænges til, jeg kan ikke huske det præcist), men til gengæld får tilsvarende mindre betalt pr. uge. Så kan vi udsætte dp start til august og vi har råd til det, fordi jeg har kunnet lægge penge til side af min løn. Easy-peasy.

MEN - og her kommer det - jeg gerne vil have jeres øjne på - hvis jeg IKKE når at komme i job inden barsel, så bliver det meget knebent økonomisk synes jeg, hvis jeg forlænger barslen med 8/14 uger mod at få mindre udbetalt pr uge. :(

Hvis jeg ikke forlænger, så stopper min barsel - såvidt jeg kan regne ud - ca. start juni. Jeg tænker så, at jeg er jo ikke forpligtet til at søge jobs før min barsel reelt er slut, så jeg kan jo vente med at søge job til juni (eller søge før, men kun søge de job, der har jobstart i juli eller senere), og dermed tidligst være i job i juli. Min tanke er så, at der kan ske følgende ting:

1. jeg får job pr juli eller august, og så overtager Brian som hjemmegående, da det er i hans sommerferie. Jeg vil være lidt ked af at misse så meget tid af babys sidste måned som baby, men være glad ved at Brian kunne få tid alene med ham/hende :)

2. Jeg får job i september = perfekt! Så kan jeg gå hjemme til baby bliver et år, indkøre i dp, og så starte i job

3. Jeg har endnu ikke fået job i septemer --> Som ovenstående, men hvor jeg vil prøve at komme i løntilskud (det vil jeg nok begynde at arbejde på i juli/august)

Brian virker umiddelbart til at synes, det lyder fint, men han synes vist også det er lidt tidligt at tænke så meget over (:rolleyes) Men det vil give mig ro i maven at blive bekræftet i at det lyder realistisk eller alternativt at finde ud af eventuelle problemer allerede nu, og finde en løsning på det. :)

Så hvad siger I (der er så seje at nå igennem mit lange indlæg :respekt)? Virker det som en realistisk måde at få sin barsel til at forløbe på? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

PS. Brian har læseferie i juni, så hvis jeg skal til intro-møde-ting efter barsel i a-kasse eller jobcenter, så kan han sagtens være hjemme med baby et par dage :) Bare helst ikke "fuld tid" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor bliver det presset økonomisk? Er barselsdagpenge ikke samme sats som dagpenge, som du er på nu? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor bliver det presset økonomisk? Er barselsdagpenge ikke samme sats som dagpenge, som du er på nu? :help

Jo, men man får beløbet for 32 uger uanset om man holder i 32 eller forlænger til 46. Dvs. Hvis jeg forlænger, så får jeg et mindre beløb pr uge, men til gengæld i flere uger. Sådan har jeg i hvert fald forstået det :unsure Så hvis jeg vil have længere barsel end til juni, så får jeg ikke ret meget udbetalt.

Og sådan vil det være, uanset om jeg er kommet i job eller ej. Men hvis jeg når at komme i job, så får jeg noget løn inden barslen, som jeg kan spare op af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Av 32 uger er jo også kun 8 mdr. :unsure

Nu bliver jeg da selv lidt bekymret for min situation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nitzen1987 gik vist direkte på barsel efter endt uddannelse. Måske vi skal have fat i hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Av 32 uger er jo også kun 8 mdr. :unsure

Nu bliver jeg da selv lidt bekymret for min situation.

De 32 er jo udover de 2+14, du har først. Så hvis din kæreste ikke skal bruge nogle at de 32 uger har du lige knap 11 mdr :) Men det er jo lige sent nok at begynde indkøring 1,5 mdr efter ens barsel er slut :lolhit Så det er derfor, jeg tænker lidt på om min "model" her holder vand :unsure

Edit: det er 2+12, ikke 2+14 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De 32 er jo udover de 2+14, du har først. Så hvis din kæreste ikke skal bruge nogle at de 32 uger har du lige knap 11 mdr :) Men det er jo lige sent nok at begynde indkøring 1,5 mdr efter ens barsel er slut :lolhit Så det er derfor, jeg tænker lidt på om min "model" her holder vand :unsure

Nåå pyha :)

Jeg har slet ikke fået undersøgt systemet endnu. Så skal nok lade være med at spamme din tråd mere :p

(Men det kan være jeg søger råd hos dig, når jeg selv er blevet gravid og du har total styr på det hele :whistling)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåå pyha :)

Jeg har slet ikke fået undersøgt systemet endnu. Så skal nok lade være med at spamme din tråd mere :p

(Men det kan være jeg søger råd hos dig, når jeg selv er blevet gravid og du har total styr på det hele :whistling)

Du spammer og søger bare :kiss Jeg er selv ny i det, så skal jo lige have styr på det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er ret sikker på at du max kan forlænge din barsel med 8 uger når du er ledig... Ellers lyder planen god :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er ret sikker på at du max kan forlænge din barsel med 8 uger når du er ledig... Ellers lyder planen god :)

Ja, det har du ret i (så det lige selv også, men tak fordi du nævnte det :tak) :) Men pointen er den samme, da jeg jo netop helst ikke vil forlænge, så dejligt at høre at planen ellers lyder god :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, at hvis du kan få det som du vil have det, så er det klart den bedste løsning for jer :)

men hvis du nu ikke kan:

 

- Kan du så omstrukturerer i banken i de 2 mdr. det drejer sig om, så økonomien ikke er så presset?

- Allerede nu lægge penge til side, så det bliver nemmere til den tid?

 

Hmm.. Tænker, at det er vigtigt du får fundet ud af, om din opfattelse af den forringede sats er rigtig eller ej - og i så fald om den løber for hele barslen, eller kun de sidste uger som du forlænger med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, at hvis du kan få det som du vil have det, så er det klart den bedste løsning for jer :)

men hvis du nu ikke kan:

- Kan du så omstrukturerer i banken i de 2 mdr. det drejer sig om, så økonomien ikke er så presset?

- Allerede nu lægge penge til side, så det bliver nemmere til den tid?

Hmm.. Tænker, at det er vigtigt du får fundet ud af, om din opfattelse af den forringede sats er rigtig eller ej - og i så fald om den løber for hele barslen, eller kun de sidste uger som du forlænger med.

Jeg er ret sikker på, at jeg har forstået det rigtigt, at satsen bliver mindre, når man forlænger, og at det gælder de 32 uger :) (ellers kunne man vel egentlig også lige så godt bare kalde det, at man havde 40/46 uger og ikke 32 :)) Men skulle der alligevel være nogen, der vidste at jeg tog fejl, så må de da meget gerne råbe op :)

Og ja, hvis jeg kan få det, som jeg gerne vil have det, så er alt godt :) Tanken med tråden var netop, om nogen herinde kunne se nogen hindring i det :) Et eller andet, som jeg ikke lige havde opdaget, eller som jeg "ikke måtte" eller sådan noget. Jeg tænkte, at jeg nok ikke var den første ledige på barsel, der havde tænkt over, hvad man kunne i forhold til, hvor længe man jan blive hjemme, og hvor meget man kan få udbetalt imens :)

Mht. omstrukturering og lægge penge til side nu, så er det sådan noget, der er muligt ud fra devisen "man kan hvad man vil", men som jeg helst ikke vil "bruge" når jeg tænker i løsninger nu, da jeg synes at vi i forvejen sidder stramt nok i det, og at jeg egentlig ikke ser det som en del af udfordringen at forvalte vores penge anderledes.

Hvis vi fx havde hus eller betalte fast af på nogle lån og havde indkomst svarende dertil, så kunne man sikkert lave noget med at omstrukturere, men for os handler det om, at vi både har lille indkomst og små udgifter, så der er ikke så meget at "flytte rundt med". Selvfølgelig kan vi finde en løsning, hvis det brænder på (vi har da bil, internet, netflix og andre luksusgoder + et godt netværk af familier på begge sider), men pointen er egentlig ikke, at vi ikke kan finde råd, men at jeg helst vil finde den løsning, der skåner os mest muligt i forhold til at skulle skære ned :)

Eller sagt lidt groft: Har jeg mon fundet den rette løsning i forhold til:

- At holde vores barn hjemme det første år

- At få mest muligt udbetalt i dét år

- Og selvfølgelig ikke bryde nogle regler samtidig

Beklager, hvis det bliver lidt rodet :blush Det er jo egentlig ikke, fordi der er et problem. Det var mere, fordi det ville give mig lidt tryghed, at have "offentliggjort" planen, så der var øget chance for at nogen ville spotte det, hvis jeg gjorde noget dumt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har ret med at hvis man forlænger barslen så vil pengene bare blive strukket over længere tid :) Så ikke en "fordel" økonomisk. 

Men synes da ikke at jeres idé lyder dumt, i forhold til at Brian jo alligevel er hjemme i de måneder hvor du risikerer at blive sendt i arbejde og til møder ect. Dem jeg kender på dagpenge er da hjemme næsten hele tiden :) men du ved jo nogenlunde selv hvor meget du er hjemme nu :).

 

Jeg tænker mest om du er garanteret en dagpleje/vuggestueplads fra den måned du ønsker? (ved bare hvor svært det kan være at få nogle steder)

 

 

Og tillykke med graviditeten :) Bliver da også sjovt for Mar at blive storebror :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har ret med at hvis man forlænger barslen så vil pengene bare blive strukket over længere tid :) Så ikke en "fordel" økonomisk.

Men synes da ikke at jeres idé lyder dumt, i forhold til at Brian jo alligevel er hjemme i de måneder hvor du risikerer at blive sendt i arbejde og til møder ect. Dem jeg kender på dagpenge er da hjemme næsten hele tiden :) men du ved jo nogenlunde selv hvor meget du er hjemme nu :).

Jeg tænker mest om du er garanteret en dagpleje/vuggestueplads fra den måned du ønsker? (ved bare hvor svært det kan være at få nogle steder)

Og tillykke med graviditeten :) Bliver da også sjovt for Mar at blive storebror :).

Tak for tillykke først og fremmest :tak

Fint lige at få slået det fast med barselsdagpengene. Regnede bestemt heller ikke med, at man uden videre kunne få BÅDE mere tid OG flere penge :D Men ja, jeg er jo hjemme hele tiden nu, så jeg tænker fint at det kan lykkes.

Om vi er garanteret en plads ved behovsdato ved jeg faktisk ikke :chin: Men jeg tænker at det uanset hvad, vil blive lettere at få plads i august end i juni/juli (jeg tror faktisk måske, at der er noget med, at de slet ikke har opstart i juli her :chin:), og Brian vil være hjemme indtil september og ville måske godt kunne bruge et par dage på indkøring i september, hvis det blev nødvendigt :)

Så jeg tror faktisk, det spiller! :yay Tak for input, piger! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja så er jeg lige trådbeyderen som bryder ind og siger TILLYKKE!!!!! + truthornssmiley, ballonsmiley og alle de andre glade smileys man kan smide på hvis man altså ikke er på fra mobil (som mig). Du kan lukke øjnene og forestille dig dem. Hvorfor har jeg ikke fanget den noget før? Ejjj hvor er det skønt, glæder mig til at følge din "round 2" :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja så er jeg lige trådbeyderen som bryder ind og siger TILLYKKE!!!!! + truthornssmiley, ballonsmiley og alle de andre glade smileys man kan smide på hvis man altså ikke er på fra mobil (som mig). Du kan lukke øjnene og forestille dig dem. Hvorfor har jeg ikke fanget den noget før? Ejjj hvor er det skønt, glæder mig til at følge din "round 2" :D

Haha tak hvor er du sød :D :kiss Jeg ser alle mulige smileys for mig ;) :tak :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk at Brian har ret til 6 mdrs barsel :)

Edit: og det er udover din barsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk at Brian har ret til 6 mdrs barsel :)

Edit: og det er udover din barsel :)

Udover min? :huh Jeg troede da, han evt skulle "dele" de 32 uger med mig? Anyway, det bliver næppe noget, vi er interesserede i. :) Brian var meget engageret i Valdemar som baby og bliver det sikkert også med den nye baby, men han har det bare ikke godt med at gå hjemme for længe, så jeg tænker at sommerferien bliver nok tid hjemme til ham :) + Vi er ikke så interesserede i at forlænge tiden til han er færdiguddannet, fordi så forlænger vi også tiden til hvornår vi en dag kan købe hus ;)

Edit: Det er nok fødsels-su-klip, du tænker på :) Men Brian er ikke på su, han er på revalidering. Ved faktisk ikke, hvilke regler, det gælder der :huh Men jeg tror ikke, han er interesseret i ikke at kunne følge sit hold anyway :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Udover min? :huh Jeg troede da, han evt skulle "dele" de 32 uger med mig? Anyway, det bliver næppe noget, vi er interesserede i. :) Brian var meget engageret i Valdemar som baby og bliver det sikkert også med den nye baby, men han har det bare ikke godt med at gå hjemme for længe, så jeg tænker at sommerferien bliver nok tid hjemme til ham :) + Vi er ikke så interesserede i at forlænge tiden til han er færdiguddannet, fordi så forlænger vi også tiden til hvornår vi en dag kan købe hus ;)

Edit: Det er nok fødsels-su-klip, du tænker på :) Men Brian er ikke på su, han er på revalidering. Ved faktisk ikke, hvilke regler, det gælder der :huh Men jeg tror ikke, han er interesseret i ikke at kunne følge sit hold anyway :)

Jep, tænkte fødselsklip ;) dem har vi nydt i høj grad ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep, tænkte fødselsklip ;) dem har vi nydt i høj grad ;)

Ja det kan jeg godt forstå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER