Guest

Piger med power (forbilleder)

30 indlæg i dette emne

Jeg har længe gået og tænkt på alt det med køns roller! Jeg er som udgangs punkt FOR at der er forskel på piger og drenge, MEN jeg er ikke for forskelsbehandling da ALLE børn er forskellige. Derfor vil jeg gerne at mine egne børn får både "feminine" og "maskuline" stimuli indtil de selv viser interesse for noget.

Mie er ikke en prinsesse, langt fra, men selvom hun kan navne på flere maskiner end jeg kan og hun har større Bold flair, mere mod og er mere robust end mig, så er hun altså begyndt at ville pyntes, hun ved godt hun er en pige.

men (nu kommer jeg til at lyde mærkelig, det er jeg nok også) jeg vil bare så gerne give hende feminine forbilleder der er robuste, stærke og modige. Selvfølgelig på et børne niveau.

Jeg tænker fx at tornerose og snehvide er frygtelig hjælpeløse og skrøbelige

Mens Mulan og Poccahontas er stærke!

I eventyr verdenen er Grete (fra Hans og Grete) modig, mens rødhætte er skrøbelig.

Kan i hjælpe med at finde på flere piger med power?

Indtil videre har jeg:

Modig

Mulan

Poccahontas

Grete

Hermione og de andre hekse (Harry Potter)

DR. McStuffins

Lilo (Lilo og Stitch)

Bell (skønheden og udyret)

Begge piger i Frost

P.S. Det er jo ikke fordi Mie fx ikke må se tornerose eller høre om rødhætte eller andre eventyr, de er også gode!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min første tanke var Pippi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også godt turde lade Ariel være et forbillede for min datter. Hun skal måske nok have hjælp, men hun er nysgerrig og modig og går efter at få sine drømme opfyldt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja Røverdatter :)

Edit: og så ved jeg godt, at hun ikke er gammel nok endnu, men ellers er Modesty Blaise (jf. min avatar) jo i min optik den ultimative sparker-røv-fiktive-kvinde :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jessie fra Toy Story har da også nogle gode ben i næsen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hende fra prinsessen og frøen (disney film), filmen er for uhyggelig for Mie endnu, men hun er SEJ så husk hende!

Hendes sang er forresten på min playliste:

My daddy allways told me,

Fairytales can come true,

But your gonna make Them happen

It all depends on you!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Motor Mille fra ramasjang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov - og tigeren (der er en pige-tiger;-) i Kung Fu Panda :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ramasjang kører jo også pt med det der Monster Buster. Jeg har godt nok ikke set det, men tre tøser, der fanger monstre, det må da være power ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hende fra prinsessen og frøen (disney film), filmen er for uhyggelig for Mie endnu, men hun er SEJ så husk hende!

Hendes sang er forresten på min playliste:

My daddy allways told me,

Fairytales can come true,

But your gonna make Them happen

It all depends on you!

Tjah Mie er nu ret hardcore med film og tegnefilm, hun så en om en delfin der er RET uhyggelig, jeg kendte den ikke så havde bare set billedet af en nuttet delfin og tænkt "nå ja" men hold nu op den var til grænsen for en børnefilm syntes jeg. Mie sagde stort set intet til den, jo men ikke mere end "åh nej - kommer farlig haj - pas pååå" samme tonefald som hvis Peter plys falder ned af et træ! Jeg skruede selvf. Ned for lyden og var klar til at slukke, for den var VIRKELIG skummel både med lys og lyd og chok, men Mie sagde intet til det, og hun har spurgt efter den 10 gange siden men jeg fandt altså en anden fiske film til hende. For JEG havde ikke lyst til at se den igen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Snehvide er da ikke skrøbelig :P hun holder hus for 7 mænd :lol

Hvad med Rapunzel? Hun er ret hård med den der stegepande :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fiona (fru Shrek) kan også godt selv tage en beslutning ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Snehvide er da ikke skrøbelig :P hun holder hus for 7 mænd :lol

Hvad med Rapunzel? Hun er ret hård med den der stegepande :D

Ha ha!!! Det er det ultimative bevis på at det er et eventyr fra en anden tid med andre prioriteter end nu!!! Hvem drømmer om at holde hus for 7 mænd :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en lille drøm om at få en pige, der er opkaldt efter Amelia Earhart, som var den første kvinde, der fløj solo over Atlanterhavet. Jeg synes det er så sejt med historiske kvinder, der har trodset det med kønsrollerne, og ikke ladet sig holde tilbage af, at "kvinder ikke kan xxx" 

 

Men den er nok først aktuel lidt senere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er også Vanille fra Vilde Rolf. 

Hun drømmer mest af alt bare om at blive raserkører, også selv om de andre piger er virkelig efter hende. Da de andre piger smadrer hendes gokart, bygger hun da bare en ny. Hun er ret sej faktisk. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en lille drøm om at få en pige, der er opkaldt efter Amelia Earhart, som var den første kvinde, der fløj solo over Atlanterhavet. Jeg synes det er så sejt med historiske kvinder, der har trodset det med kønsrollerne, og ikke ladet sig holde tilbage af, at "kvinder ikke kan xxx" 

 

Men den er nok først aktuel lidt senere ;)

Åh ja, i den dur kan det også være værd at præsentere døtrene for Karen Blixen og Florence Nightingale :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke lige opdateret med nyere disneyfilm og børnetv, men jeg synes, det er rigtigt fint gerne at ville fremhæve stærke kvindelige forbilleder. Der er en fotograf i Texas med samme holdning, der har genskabt ikoniske billeder af stærke kvinder med sin datter som model - det er ret fint. I kan læse om det her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en lille drøm om at få en pige, der er opkaldt efter Amelia Earhart, som var den første kvinde, der fløj solo over Atlanterhavet. Jeg synes det er så sejt med historiske kvinder, der har trodset det med kønsrollerne, og ikke ladet sig holde tilbage af, at "kvinder ikke kan xxx"

Men den er nok først aktuel lidt senere ;)

Hov - super Carla selvfølgelig ;)

Ja præcis sådan noget! Jeg er ikke rødstrømpe men syntes vi skal hylde den menneskelige forskellighed og vise at køn INTET har med styrke eller svaghed at gøre, at begrænsninger og muligheder er personlige ikke køns bestemte.

Giver det mening?

Jeg er typisk kvinde - arbejder i et kvinde fag, elskede at jeg tog barslen, kan godt lide at være huslig, drømmer ikke om en stor karriere eller magt, har fundet en "stærk" mand der gør mig tryk og til dels forsørger os. Men det er MINE valg, mine interesser. Jeg kunne have valgt min bløde x-kæreste, jeg HAR været souschef og Anders ville elske barsel.

Men sådan er jeg ikke! Men jeg er edder manme heller ikke hjælpeløs, svag eller offer for noget!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov - super Carla selvfølgelig ;)

Ja præcis sådan noget! Jeg er ikke rødstrømpe men syntes vi skal hylde den menneskelige forskellighed og vise at køn INTET har med styrke eller svaghed at gøre, at begrænsninger og muligheder er personlige ikke køns bestemte.

Giver det mening?

Jeg er typisk kvinde - arbejder i et kvinde fag, elskede at jeg tog barslen, kan godt lide at være huslig, drømmer ikke om en stor karriere eller magt, har fundet en "stærk" mand der gør mig tryk og til dels forsørger os. Men det er MINE valg, mine interesser. Jeg kunne have valgt min bløde x-kæreste, jeg HAR været souschef og Anders ville elske barsel.

Men sådan er jeg ikke! Men jeg er edder manme heller ikke hjælpeløs, svag eller offer for noget!

:ditto jeg har det på præcis samme måde med at jeg har VALGT at passe ind i de kasser, som for nogle handler om kønsroller. For mig handler det om hvad der giver MIG indhold og mening og ikke hvad andre synes om de til- og fravalg vi som familie gør os. Dét giver i min bog en stærk kvinde at VÆLGE - og af præcis den årsag er du et fantastisk kvindeligt forbillede for Mie!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto jeg har det på præcis samme måde med at jeg har VALGT at passe ind i de kasser, som for nogle handler om kønsroller. For mig handler det om hvad der giver MIG indhold og mening og ikke hvad andre synes om de til- og fravalg vi som familie gør os. Dét giver i min bog en stærk kvinde at VÆLGE - og af præcis den årsag er du et fantastisk kvindeligt forbillede for Mie!

Tak :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov - super Carla selvfølgelig ;)

Ja præcis sådan noget! Jeg er ikke rødstrømpe men syntes vi skal hylde den menneskelige forskellighed og vise at køn INTET har med styrke eller svaghed at gøre, at begrænsninger og muligheder er personlige ikke køns bestemte.

Giver det mening?

Jeg er typisk kvinde - arbejder i et kvinde fag, elskede at jeg tog barslen, kan godt lide at være huslig, drømmer ikke om en stor karriere eller magt, har fundet en "stærk" mand der gør mig tryk og til dels forsørger os. Men det er MINE valg, mine interesser. Jeg kunne have valgt min bløde x-kæreste, jeg HAR været souschef og Anders ville elske barsel.

Men sådan er jeg ikke! Men jeg er edder manme heller ikke hjælpeløs, svag eller offer for noget!

 

Helt sikkert!

 

Jeg elsker de gamle husmoderdyder, igen tvivl om det. Jeg elsker at stå i køkkenet, og jeg han sagtens bruge en hel aften på at partere en kylling og lave fond til suppe, og jeg elsker at se min datter i den trøje, jeg selv har strikket. Og jeg elsker at min mand er "stærk", at det er ham, der springer ud af sengen først, hvis brændalarmen lyder, og at han slår græsset. 

Men omvendt synes jeg det er skønt at hugge brænde, og jeg elsker, at min mand tog 9 måneders barsel. 

Jeg laver aftensmad, fordi jeg synes det er hyggeligt, ikke fordi jeg er kvinde :)

 

Karla har indtil videre været ret "neutral" i forhold til køn. Hun har flere t-shirt fra drengeafdelingen (fordi det er federe med ac/dc end hello kitty), og da vi skulle vælge farver til hendes væg, gik jeg efter en blå-grøn. Ligesom hendes nystrikkede trøje er i hvid, blå og brun.

Men hun er også en tøs, hun elsker at klæde sig ud, og elsker at se sig selv i spejlet.

Jeg elsker at rede hendes lange bløde krøller, og elsker at de får hende til at se yndig og feminim ud - men samtidig vil jeg ikke lade forfængeligheden vinde over, at hun kan lege (vildt) uden at få hår i øjnene og alt for meget filter, så når det bliver "prinsesselangt" bliver det klippet. Også selv om det er de fine bløde krøller, der ryger. 

 

Det er vigtigt for mig, at min datter vokser op med en tro på, at hun kan det hun har lyst til, uden at skulle tage stilling til om det er en "drengeting" eller "pigeting". Hvis hun vil være en drengerøv, må hun gerne det. Ligesom hun også gerne må være en prinsesse. Hun må gerne kunne lide biler, og hun må gerne lege røver og politi. Og hun må snakke om følelser til vores ører falder ud, flette vores hår og klæde sig ud i fine kjoler og lege med glimmer. Præcis det samme gælder, hvis vi får en dreng :)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt sikkert!

Jeg elsker de gamle husmoderdyder, igen tvivl om det. Jeg elsker at stå i køkkenet, og jeg han sagtens bruge en hel aften på at partere en kylling og lave fond til suppe, og jeg elsker at se min datter i den trøje, jeg selv har strikket. Og jeg elsker at min mand er "stærk", at det er ham, der springer ud af sengen først, hvis brændalarmen lyder, og at han slår græsset.

Men omvendt synes jeg det er skønt at hugge brænde, og jeg elsker, at min mand tog 9 måneders barsel.

Jeg laver aftensmad, fordi jeg synes det er hyggeligt, ikke fordi jeg er kvinde :)

Karla har indtil videre været ret "neutral" i forhold til køn. Hun har flere t-shirt fra drengeafdelingen (fordi det er federe med ac/dc end hello kitty), og da vi skulle vælge farver til hendes væg, gik jeg efter en blå-grøn. Ligesom hendes nystrikkede trøje er i hvid, blå og brun.

Men hun er også en tøs, hun elsker at klæde sig ud, og elsker at se sig selv i spejlet.

Jeg elsker at rede hendes lange bløde krøller, og elsker at de får hende til at se yndig og feminim ud - men samtidig vil jeg ikke lade forfængeligheden vinde over, at hun kan lege (vildt) uden at få hår i øjnene og alt for meget filter, så når det bliver "prinsesselangt" bliver det klippet. Også selv om det er de fine bløde krøller, der ryger.

Det er vigtigt for mig, at min datter vokser op med en tro på, at hun kan det hun har lyst til, uden at skulle tage stilling til om det er en "drengeting" eller "pigeting". Hvis hun vil være en drengerøv, må hun gerne det. Ligesom hun også gerne må være en prinsesse. Hun må gerne kunne lide biler, og hun må gerne lege røver og politi. Og hun må snakke om følelser til vores ører falder ud, flette vores hår og klæde sig ud i fine kjoler og lege med glimmer. Præcis det samme gælder, hvis vi får en dreng :)

Jamen vi kunne ikke være mere enig :)

Lige muligheder og frie valg!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pippi har været højt elsket af Mathilde som har alle film, udklædningstøj, legetelt samt legehus og figurer som Lilly helt sikkert kommer til at arve. Pippi kan alt! Og er en fin modvægt til alt det lyserøde prinsesse halløj.

 

Vil lige sige at prinsessealderen den kommer til de fleste 3-6 årige småpiger, uanset hvad deres mødre mener om det  :D Det er bare frem med lyserøde strutskørter og diademer osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pippi har været højt elsket af Mathilde som har alle film, udklædningstøj, legetelt samt legehus og figurer som Lilly helt sikkert kommer til at arve. Pippi kan alt! Og er en fin modvægt til alt det lyserøde prinsesse halløj.

Vil lige sige at prinsessealderen den kommer til de fleste 3-6 årige småpiger, uanset hvad deres mødre mener om det :D Det er bare frem med lyserøde strutskørter og diademer osv.

I know <_< det går helt amok når de er 4,5 år

Men så kan man jo forsøge at præge hende til at gå "Elsa" vejen frem for tornerose :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER