millivanilli

Autostol -når baby er under 9kg men snart 1 år:)

38 indlæg i dette emne

Vores søn på snart 1 år har altid været lille og slank. Han følger med i udvikling motorisk og mentalt, og der er intet galt med ham, han er bare lille. Vi har ham derfor i en baby-autostol, en Recaro Young Profi plus. Denne er han overhovedet ikke glad for! Han ligger jo mere end han sidder i den, kan intet se, og sidder jo bagudvendt. Han hader at køre bil, hvilket gør bilture ret ubehagelige for hele familien, og undgås så vidt muligt. Vi tænker, at det ville blive bedre hvis han fik en autostol beregnet til børn der kan sidde selv, hvor han havde bedre udsyn, og måske endda kunne sidde fremadvendt. Problemet er, at han jo vejer under 9 kg, og næste autostolstørrelse er fra 9 kg. Han er ca.72/74 cm. lang. Nu læste jeg manualen til vores nuværende autostol, og den er altså godkendt op til 13 kg, men anbefales ikke til brug når barnet kan sidde selv! Det kan vores søn selvsagt, han er meget stabil og stærk og kan snart gå selv :)

What to do? Kan vi få ham over i en 9-18kgs autostol, selv om han vejer nærmere 8 kg? Hjælp tages imod med kyshånd, da vi snart skal ud på længere biltur...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De skal vist desværre veje 9 kg.

Min ældste datter sad i babystolen indtil hun var 1,5 år. Før det vejede hun ikke 9 kg.

Hun var bestemt heller ikke glad for det, så vi gjorde vores til at underholde hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg er orienteret skal barnet bare opfylde 2 ud af 3 følgende ting for at man må skifte

Veje 9 kg

Være 9 måneder

Kunne sidde selv

Så jeg ville ikke tøve med at skifte på dette tidspunkt....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige tjekket anbefalingerne inde på autostol.dk

Og der står det jeg skrev.... Dog står der at man aldrig bør skifte før barnet er 9 måneder, så det skal være det ene af de 2 opfyldte krav.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lært betingelserne som

9 måneder

9 kg

75 cm

2 ud af 3 skal være opfyldt :)

Men der findes autostole, der kan gå fra 0-18 kg, hvor man slår de 2 mindste vægtklasser sammen. På den måde kan i købe en autostol, der er sikker og god til ham nu, og som han kan være i og bruge de næste par år.

Fx Römer Max-fix II eller Maxi-cosi Opal

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en cybex sirona til junior (15 måneder), den fungerer op til 18 kg uden minimum. Han sidder bagudvendt i den, og så kan den senere vendes - det var vores grund til at vælge den, jeg vil under ingen omstændigheder have, at han sidder forudvendt, før han er mindst et par år gammel, gerne mere.

Anyway, han sidder betydeligt bedre i den - blandt andet fordi han i den sidder mere oprejst - end han gjorde i baby-stolen. Den kan justeres i vinklen, så han også kan lægges næsten ned, hvilket fungerer super, når vi kører lange ture over en lur eller om aftenen - så sover han nemlig fint i den :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også finde en 0-18 kg. Vi købte en Rømer dualfix, da Noah var for lang til babystolen inden han fyldte 9 måneder...

Vi er rigtig glade for den. Den er pt. bagudvendt, og kan vendes fremad senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også finde en 0-18 kg. Vi købte en Rømer dualfix, da Noah var for lang til babystolen inden han fyldte 9 måneder...

Vi er rigtig glade for den. Den er pt. bagudvendt, og kan vendes fremad senere.

Den var også blandt vores favoritter - vi trak stort lod mellem den og sironaen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en cybex sirona til junior (15 måneder), den fungerer op til 18 kg uden minimum. Han sidder bagudvendt i den, og så kan den senere vendes - det var vores grund til at vælge den, jeg vil under ingen omstændigheder have, at han sidder forudvendt, før han er mindst et par år gammel, gerne mere.

Anyway, han sidder betydeligt bedre i den - blandt andet fordi han i den sidder mere oprejst - end han gjorde i baby-stolen. Den kan justeres i vinklen, så han også kan lægges næsten ned, hvilket fungerer super, når vi kører lange ture over en lur eller om aftenen - så sover han nemlig fint i den :-)

:ditto

Det er en genial stol!

Og lad dog for guds (barnets) skyld være med at prioritere en fremad vendt stol, fordi du tænker det gør barnet mere tilfreds eller ligende.

Min Theodor ville elske en fremad vendt stol, men sikkerhed kommer altså først her i huset.

Theodor er i øvrigt 20 mdr. nu, og kan sagtens have sine ben der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar! Tænker det bliver en af dem fra 0-18 kg. Det eneste problem er, at vi har en gammel bil, så jeg ved ikke, om der kan være isofix i den. Men måske kan sæderne monteres uden isofix, men med sæle? Hmm...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en HTS besafe izi plus som hedder fra 6 måneder og indtil 25kg mener jeg! Den er bagudvendt, men monteres med sele. Den er dyr, men alle pengene værd efter min mening, ds sikkerheden er i top.

Silke Elia er også lille. Hun sad faktisk i sin Rømer babystol til hun var 1,5 år og rykkede først i besafen fordi hun blev for høj. Selvom hun stadig sidder bagudvendt kommer hun i denne stol højere op, så hun nu kan se ud af vinduet og køreoplevelsen blev helt anderledes.

Ha den med i overvejelserne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også finde en 0-18 kg. Vi købte en Rømer dualfix, da Noah var for lang til babystolen inden han fyldte 9 måneder...

Vi er rigtig glade for den. Den er pt. bagudvendt, og kan vendes fremad senere.

Det er også den vi har. Vi havde tænkt Cybex Sironaen, men den er væsentligt korter, så det blev Rømer.

Jeg kan godt lide at der er lide at der er lidt mere støtte i dem fra 0-18 end dem fra 9-18 eller 9-36.

Dog synes jeg stadig at mine næste baby også skal sidde i babystolen, jeg ville ikke vælge 0-18 til nyfødt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er jo nye standarder på vej for autostole. Kig evt på maxi cosi 2 way pearl. Der er det højde og ikke vægt og han kan sidde både bagudvendt og forudvendt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen tak for gode input.

Der er jo nye standarder på vej for autostole. Kig evt på maxi cosi 2 way pearl. Der er det højde og ikke vægt og han kan sidde både bagudvendt og forudvendt.

Jeg har set den, ja, de skriver en del om den og om de nye standarder inde på FDMs hjemmeside. Synes den der lovende ud. Men prisen er nok ret høj, går jeg ud fra... Hmm, den er fristende, den stol. Må tænke over det!

Generelt:

I øvrigt er jeg med på, at tester viser, at det er sikrest at sidde bagudvendt længst muligt, og det vil vi selvsagt også. Samtidigt føler jeg behov for at nævne, at autostole også trods alt stadig godkendes til at vende fremadvendt, så jeg synes ikke der er grund til at "shame" nogen, hvis de skulle vælge at vende stolen den vej, når de når dertil at det er tilladt i forhold til alder og vægt/højde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov - det var ikke min mening at belære, jeg ville bare nævne, hvorfor vi havde valgt den givne stol (jeg måtte kæmpe lidt for det herhjemme, min mand syntes, at det var noget pjat ;) ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen tak for gode input.

Jeg har set den, ja, de skriver en del om den og om de nye standarder inde på FDMs hjemmeside. Synes den der lovende ud. Men prisen er nok ret høj, går jeg ud fra... Hmm, den er fristende, den stol. Må tænke over det!

Generelt:

I øvrigt er jeg med på, at tester viser, at det er sikrest at sidde bagudvendt længst muligt, og det vil vi selvsagt også. Samtidigt føler jeg behov for at nævne, at autostole også trods alt stadig godkendes til at vende fremadvendt, så jeg synes ikke der er grund til at "shame" nogen, hvis de skulle vælge at vende stolen den vej, når de når dertil at det er tilladt i forhold til alder og vægt/højde.

Der er jeg sgu nok lidt kold og "shamer" alt det jeg vil.

Med det jeg har set, synes jeg nemlig ikke det burde være godkendt med fremad vendte stole til små børn.

Jeg har heller aldrig hørt et godt argument, fra nogen der har valgt en fremad vendt stol.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen tak for gode input.

Jeg har set den, ja, de skriver en del om den og om de nye standarder inde på FDMs hjemmeside. Synes den der lovende ud. Men prisen er nok ret høj, går jeg ud fra... Hmm, den er fristende, den stol. Må tænke over det!

Generelt:

I øvrigt er jeg med på, at tester viser, at det er sikrest at sidde bagudvendt længst muligt, og det vil vi selvsagt også. Samtidigt føler jeg behov for at nævne, at autostole også trods alt stadig godkendes til at vende fremadvendt, så jeg synes ikke der er grund til at "shame" nogen, hvis de skulle vælge at vende stolen den vej, når de når dertil at det er tilladt i forhold til alder og vægt/højde.

Ja, den er temmelig dyr. Vi har købt den med 20% rabat på selve stolen og sparede vist ca 500 kr, men altså alt i alt med beslag osv ender den i nærheden af 4000 kr. Og det er dæleme mange penge - men hvis den så omvendt holder til barnet er henad 4 år gammel, så hænger det lidt bedre sammen, synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er jeg sgu nok lidt kold og "shamer" alt det jeg vil.

Med det jeg har set, synes jeg nemlig ikke det burde være godkendt med fremad vendte stole til små børn.

Jeg har heller aldrig hørt et godt argument, fra nogen der har valgt en fremad vendt stol.

 

Vi valgte en fremadvendt autostol, som vi skiftede til så sent som muligt. 

Grunden var, at Karla blev tosset over at sidde bagud og asede og masede for at vende sig, så hun kunne se os. Til sidst var jeg ikke tryg med at køre med hende i bilen, fordi jeg ikke kunne koncentrere mig ordentligt om at køre bil, når hun gjorde alt hun kunne for at komme fri. Jeg var heller ikke tryg ved, at jeg ikke kunne se, om hun havde fået vristet sig ud af selerne, selv om jeg godt vidste, at hun var spændt godt fast. 

Så for os handlede det om, at vi kunne vælge en super sikker autostol, og ukoncentreret kørsel, eller en lidt mindre sikker autostol og sikker kørsel. Det er nu sikrere helt at undgå at køre galt ;) 

 

Og så tror jeg ikke på, at forudvendt er den rene dødfælde. Vores forudvendte er blandt de absolut mest sikre forudvendte. Og jeg elsker den. 

 

 

Det er ikke for at starte debat, jeg synes nu bare vi har det gode argument, der efterspørges :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må jo være ens egen sag om man vælger bagudvendt eller forudvendt. Vi er jo alle klar over at bagudvendte er mere sikre, så man må gå ud fra at dem som vælger forudvendt har en god grund til det. Vi vil jo alle vores børn det bedste.

Man kan sagtens sige hvad man selv ville gøre og hvorfor, men man må respektere andres valg uden at banke dem oven i hovedet for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må jo være ens egen sag om man vælger bagudvendt eller forudvendt. Vi er jo alle klar over at bagudvendte er mere sikre, så man må gå ud fra at dem som vælger forudvendt har en god grund til det. Vi vil jo alle vores børn det bedste.

Man kan sagtens sige hvad man selv ville gøre og hvorfor, men man må respektere andres valg uden at banke dem oven i hovedet for det.

Enig. Nogle børn bliver også nemt køresyge og der er en bagudvendt stol slet ikke god. Så kan en kort køretur på 10 min fremkalde opkastninger og ubehag. Rengøring af opkast i bil er ikke just det nemmeste

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte en fremadvendt autostol, som vi skiftede til så sent som muligt.

Grunden var, at Karla blev tosset over at sidde bagud og asede og masede for at vende sig, så hun kunne se os. Til sidst var jeg ikke tryg med at køre med hende i bilen, fordi jeg ikke kunne koncentrere mig ordentligt om at køre bil, når hun gjorde alt hun kunne for at komme fri. Jeg var heller ikke tryg ved, at jeg ikke kunne se, om hun havde fået vristet sig ud af selerne, selv om jeg godt vidste, at hun var spændt godt fast.

Så for os handlede det om, at vi kunne vælge en super sikker autostol, og ukoncentreret kørsel, eller en lidt mindre sikker autostol og sikker kørsel. Det er nu sikrere helt at undgå at køre galt ;)

Og så tror jeg ikke på, at forudvendt er den rene dødfælde. Vores forudvendte er blandt de absolut mest sikre forudvendte. Og jeg elsker den.

Det er ikke for at starte debat, jeg synes nu bare vi har det gode argument, der efterspørges :)

:ditto

Vi har en lille udbryderdronning, så selvom hun sidder forudvendt så kan hun begynde at krybe sig ud af selen, da hun hader selen. Det er dejligt at kunne opfange dette inden at hun kravler rundt på bagsædet.

C blev samtidig køresyg af at sidde bagudvendt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke vende et så lille barn om. Især ikke, når han endnu ikke  vejer ni kilo. Min søn sad i babystolen til han var godt 13 måneder, hvorefter han kom i en bagudvendt Besafe. Han er næsten fire og sidder stadig fint i sin Besafe. Bagudvendt. Regner med, at han kan sidde i den et års tid endnu. Stolen er høj, så han har fint udsyn, og vi kan se hinanden gennem et spejl monteret på bagsædet. Det fungerer glimrende.

 

Jeg ved godt, at de fremadvendte stole er godkendte, men jeg så et par film om forskellen på fremadvendt og bagudvendt, og så var jeg ikke i tvivl. Overhovedet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke vende et så lille barn om. Især ikke, når han endnu ikke vejer ni kilo. Min søn sad i babystolen til han var godt 13 måneder, hvorefter han kom i en bagudvendt Besafe. Han er næsten fire og sidder stadig fint i sin Besafe. Bagudvendt. Regner med, at han kan sidde i den et års tid endnu. Stolen er høj, så han har fint udsyn, og vi kan se hinanden gennem et spejl monteret på bagsædet. Det fungerer glimrende.

Jeg ved godt, at de fremadvendte stole er godkendte, men jeg så et par film om forskellen på fremadvendt og bagudvendt, og så var jeg ikke i tvivl. Overhovedet!

Jeg er heller ikke selv i tvivl, da jeg så en test af hhv fremad- og bagudvendte :) Og som ekspedienten sagde da vi var ude at købe: Det kan godt være de overlever i en fremadrettet, men de kan få varige skader på nakken.

Jeg har også en besafe til min datter på 2,5 år, som kan vende begge veje. Hun sidder godt bagudvendt og har fint udsyn, da den er så høj.

Men man er bare nødt til at respektere at nogle vælger anderledes af forskellige årsager. Og jeg kan sagtens forstå sådan nogle som fx Pumpkins, de problemer har jeg bare ikke selv, og så er valget let :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal også bare have for øje, at når de tester sikkerheden, er det sikkerheden ved en frontal påkørsel... Hvor ja det er sikre i en bagudvendt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og langt de fleste ulykker sker "i den retning" - altså bilen kommer med fart på, og pludselig holder den stille. Fra siden gør det jo ingen forskel, hvilken vej barnet vender. Husk også, at de danske test af autostole ikke tester nakkepåvirkning. Det gør man til gengæld i Sverige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER