Nitzen1987

Sår på brystvorterne - fif til heling søges

17 indlæg i dette emne

Av av...

Jeg har fået sår på begge brystvorter så det gør afsindigt ondt når jeg ammer. Er der nogle der ligger inde med nogle fif til hvordan jeg kan få sårene til at hele hurtigst muligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes 100% lanolin creme virkede rigtig godt! derudover at holde det tørt (så vidt muligt! Ved godt det er pænt svært med sådan nogle ammebryster)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lanolin, giv dem luft og tålmodighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

What they say og saa kan zink-tilskud hjaelpe -> ammemineralet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Modermælk og luft.

Det virkede hurtigst og bedst for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lanolin var min redning!!

Evt en ammebrik ved nogen af amningerne for lige at give dem lidt ro.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lanolin var min redning!!

Evt en ammebrik ved nogen af amningerne for lige at give dem lidt ro.

:ditto ammebrikker var min redning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg smurte dem også med modermælk og lod dem lufte rigeligt! Og brugte suttebrikker ind imellem for at aflaste dem lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Lansinoh creme fra apoteket. Fantastisk creme!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine dutter er netop helet! Føj hvor sådan noget gør ondt. Man ryger lige op i loftet, når de suger sig fast i åbent sår!

 

Jeg brugte Lansinoh lanolincreme i store doser og hele tiden. Og i to dage brugte jeg ammeskaller fra Pigeon for at skåne for tøjberøring, når der ikke blev ammet. Det hjalp helt vildt! Og så viste SP mig en anden ammestilling end den "almindelige", hvor jeg ligger halvt ned på ryggen med William liggende lige på mig i stedet for på tværs/skrå, hvis det giver mening. Det aflastede også en del.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og husk, at hvis de ikke heler i løbet af MAX en uge, så har dig og baby sandsynligvis fået svamp. Det har jeg selv døjet enormt meget med. Svamp eller trøske ses i babys mund som hvide belægninger på tungen/ i ganen. Gå til lægen, hvis det ikke er helet.

Og husk også at vaske brystvorterne en gang om dagen for at undgå, at der går betændelse i det - det har jeg også prøvet! De skal bare skylles med rent vand og ikke sæbe med mindre der allerede er betændelse, da sæbe udtørrer huden.

Ammeindlæg skal også skiftes ofte for at undgå betændelse.

 

Derudover kan det være en god ide at give baby sut, hvis I ikke allerede gør det, sådan at baby kun sutter, når han/ hun rent faktisk er sulten og ikke for at få tryghed. Men snak evt. med sundhedsplejersken om det.

 

Ammebrikker kan desværre være vanskelige at bruge med en helt nyfødt. Det er ikke sikkert, de har kræfter nok til at få mælken ud. Men prøv endelig, for det tager meget af smerten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Modermælk og luft.

Det virkede hurtigst og bedst for mig.

Under opstart ved begge mine amninger har jeg også fået store sår på brystvorterne.. Her har det været nok med at smøre med modermælk og masser af luft :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det egentlig uretfærdigt vi mennesker skal døje sådan med sår og smerter ved amning. Det ser man da ikke hos nogen dyr og de ser heller ikke ud til at have ondt. Og så kan de bare finde ud af det fra starten uden at skulle have instrukser!! :lol

(Sorry et sidespor!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det egentlig uretfærdigt vi mennesker skal døje sådan med sår og smerter ved amning. Det ser man da ikke hos nogen dyr og de ser heller ikke ud til at have ondt. Og så kan de bare finde ud af det fra starten uden at skulle have instrukser!! :lol

(Sorry et sidespor!)

Hehe, helt uden problemer er det nu ikke altid hos dyrene helller - jeg vil love dig, at køerne sparker, hvis du tager fat i en med yverbetændelse ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det egentlig uretfærdigt vi mennesker skal døje sådan med sår og smerter ved amning. Det ser man da ikke hos nogen dyr og de ser heller ikke ud til at have ondt. Og så kan de bare finde ud af det fra starten uden at skulle have instrukser!! :lol

(Sorry et sidespor!)

Nej jeg har tænkt det samme!

Har haft flere kuld kaninunger, her ser moren ikke ud til at have noget ammeproblem!! :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER