Guddi

Det der med kosten

39 indlæg i dette emne

Hej I dejlige damer.

Er I gode til at få spist sundt og fornuftigt?

Jeg ville ønske, at jeg kunne svare et klart og rungende 'ja' - men sandheden er at jeg i alle mine graviditeter har haft det sådan lidt; ' Når man nu alligevel skal være tyk, hvorfor så ikke nyde det fuldt ud. Give sig selv lov til at spise lige det, man har lyst til - for en gangs skyld'

Derfor har jeg spist chokolade, slik osv. en masse. Nu, hvor jeg er sygemeldt, får jeg ikke rørt mig så meget - og jeg kan pludselig mærke på kroppen, hvad det betyder. Jeg er større, end man normalt vil være på dette tidspunkt. Jeg føler mig forpustet - og i lørdags efter bryllup/barnedåbsfest havde jeg det sådan, at jeg nærmest ikke kunne være i min egen krop.

Så nu må det altså være slut.

Jeg skal selvfølgelig ikke på kur, men jeg må kunne skære alt det overflødige væk som kage, chokolade, slik osv.

Derudover må jeg forsøge mig lidt m svømning og evt. en cykeltur, hvis kroppen kan være med.

Tænkte faktisk lidt på dig, me2 - har du nogle gode tips til at undgå for meget sukker? Måske nogle godbidder? ;-)

Jeg er sådan ret godt opdateret på sund mad, det er måske mere anderledes snacks og lidt moralsk støtte, jeg søger ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Årh hvor jeg kender din tankegang alt for godt - det er bare nemt at trække "gravid-kortet", og crave noget chokolade :mam 

 

Men ja, jeg lever faktisk ret sundt, synes jeg.

 

Jeg forsøger stadig at motionere hver dag, enten gåtur eller på stepmaskine.

Jeg spiser stadig ret ens hver dag, men det er det der fungerer for mig - og sørger for at jeg er bevidst om hvad jeg spiser.

Lækre snacks findes der mange af, men jeg synes ofte også at det hænger sammen med hvordan det er anrettet og hyggen omkring.

 

Mine måltider ser typisk således ud;

 

Morgenmad - havregrød sødet med et stykke frugt ( gerne banan eller æble )

Frokost - 1-2 stk rugbrød med ost/pålæg/fisk

Eftermiddag - en potion a-38 med havregryn og evt lidt banan

Aftensmad - spiser grønt stort set hver aften/kød og lidt kartofler

 

Hvis jeg er sulten om aftenen, spiser jeg enten et stykke frugt eller yougurt.

Jeg forsøger at variere lidt, for for meget frugt om dagen er faktisk ikke så godt ( hvis man vil spare lidt på sukkeret )

 

Lækre mellemmåltider for mig er også ; udskåret peberfrugt/gulerødder som står skrællet på bordet klar til at spise af - letsaltede ristede mandler - halv stykke rugbrød med banan - skyr yougurt/havregrød med frisk frugt - et par skiver god ost

- koffeinfri kaffe med cacaomælk - vanilje Chai te ( det smager sødt og lækkert ) - cola light :blush

 

Den moralske støtte vil jeg gerne give dig :kram2

Det ER bare svært at være gravid og kost-bevidst samtidig ( jeg har selv haft to andre graviditeter hvor jeg spiste hvad jeg ville og blev STOR, og børnene var kæmpe!! ) Denne gang, ligger vores dreng lige under gennemsnittet - og selv om det er helt okay - så tænker jeg nogle gange over at huske at spise lidt ekstra.

Tænk hvis min kost virkelig har så stor indflydelse - eller det blot er en tilfældighed....

 

Jeg har min synde-dag om fredagen, hvor jeg hygger med familien med chokolade. Jeg elsker chokolade, og vil helst spise det, hvis jeg endelig skal have lidt sukker. Hvis jeg er ved at omkomme af chokolade-syge, kan jeg også godt finde på midt på ugen, at spise et stykke rugbrød med Nutella. Det mætter fantastisk, og gør at jeg kan klare nogle dage igen uden sødt :)

 

Det vigtigste af alt er nok også at finde en balancegang i det. Sørge for at det ikke bliver for surt, men stadig have en sund fornuft omkring det. Og de ekstra kg der sætter sig ( som jo også er okay ) - dem snupper vi bagefter ;)

Når man så spiser chokolade ( eller hvad det kan være ), så NYDE det. Det er fedt at smage på maden, virkelig være nærværende i sit måltid - det mætter også mere :) Spis når du er sulten - mærk efter ;)

 

Så bare kast dig ud i det - vær bevidst om dit madindtag - og NYD når du forkæler dig selv med noget lækkert  :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror Me2 har svaret rigtig fint!

jeg er nok ikke til den helt store hjælp... for jeg spiser, hvad jeg har lyst til ;) Ikke sødt og usundt hver dag.. men siger ikke nej tak, hvis nogen byder!

Min vægt ligger og svinger mellem +2-3kg, og lillesøster holder sig en fint størrelse i maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for input, I to.

Og god inspiration lige at se din dag i mad, me2.

 

Jeg spiser normalt rugbrød med ost til morgenmad+ en halv appelsin + en meget mælket cafe latte.

og så plejer det derefter at gå løs med de usunde ting.

Men i dag er de byttet ud med endnu et rugbrød med ost samt skyr med appelsiner og hakkede mandler i.

 

Det må være første step på vejen mod en sundere livsstil. :loveshower

 

Nu vil jeg lave aftensmadplan for resten af ugen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan! :)

 

( pst, men husk nu også at nyd at du er gravid - og spis lidt chokolade engang imellem - det skulle efter sigende gøre baby glad :P )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha - så må jeg indtil videre ha' en ovenud lykkelig baby :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja du har! :lol

altså chokolade ( især det mørke ),  er med til at vi udløser lykkehormoner, og det går direkte ned til baby :)

 

det er helt sikkert min begrundelse når jeg spiser chokolade :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha ;-)

Jeg har faktisk også selv en lille snack, der er et hit hos både store og små, gode i madpakken og supernemme at lave.

De er blevet døbt 'banan-hoppere' af Viola på 1.

Mos modne bananer - de må gerne være godt modne aka med brune knopper.

Tilsæt havregryn og kanel.

Massen skal være lind, men til at forme med en ske til små kugler.

Bag i ovnen i ca 15 minutter.

Haps!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh det lyder lækkert!

Jeg elsker det enkle og sunde alternativ.

Jeg har glutenallergi, så meget af det vi spiser er naturlige og uforarbejdet fødevarer.

Apropos kanel og frugt - jeg rister nogle gange lidt æble på panden, som der er vendt i lidt honning og drysset med kanel. Evt tilsætte rosiner og mandler. Det smager dejligt som musli til havregrøden, når det skal være ekstra godt ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mmm - lyder også lækkert!

En videreudvikling af nutellamaden kan være:

Ristet rugbrød, nutella, hakkede mandler og en flækket halv banan som top. Mmm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

øj den lyder go`!

så sidder jeg her med mit rugbrød med leverposteg og agurk, og føler mig sådan lidt snydt :D

den må prøves snarest!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, Guddi.... nu bliver jeg altså lækkersulten! :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ha ha ja, det er en god tråd hvis man skal øge sin appetit :D

jeg måtte også lige overgive mig til chokoladen i dag - jeg må jo have brug for det! :ba

håber at det kan ses på Emils vægt i morgen :whistling :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ha ha ja, det er en god tråd hvis man skal øge sin appetit :D

jeg måtte også lige overgive mig til chokoladen i dag - jeg må jo have brug for det! :ba

håber at det kan ses på Emils vægt i morgen :whistling :D

Det håber jeg! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sara - du sku' prøve det - smager vildt godt!

Og jeg håber lille Emil har taget rigeligt for sig af chokoladen, me2 ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sara - du sku' prøve det - smager vildt godt!

Og jeg håber lille Emil har taget rigeligt for sig af chokoladen, me2 ;-)

Vi har bare ikke lige mandler på lager!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg synes godt nok, jeg er ekstra sulten disse dage.

Jeg ved ikke, om det er bevidstheden om fraværet af de søde sager, der gør det, men jeg er jo sulten konstant!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg synes godt nok, jeg er ekstra sulten disse dage.

Jeg ved ikke, om det er bevidstheden om fraværet af de søde sager, der gør det, men jeg er jo sulten konstant!

Gid det var mig der havde øget appetit... jeg glemmer at spise!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har også dage hvor jeg er ekstra sulten - og dage hvor jeg hurtig bliver mæt

det passer gerne med, at dagen efter jeg har spist ekstra, der er min appetit ikke så stor

 

sara, måske du skulle prøve at spise små hyppige måltider?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har også dage hvor jeg er ekstra sulten - og dage hvor jeg hurtig bliver mæt

det passer gerne med, at dagen efter jeg har spist ekstra, der er min appetit ikke så stor

sara, måske du skulle prøve at spise små hyppige måltider?

Den er heldigvis dukket op i dag... har spist en del :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

well done, sara ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

well done, sara ^_^

Er pt. Ved at lave lææææækker aftensmad (håber jeg) så der skal også smovses :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

uh - jeg elsker god mad!

her står den på pizza efter børnenes ønske ( og morens, måske, host-host ^_^ )

 

smovs alt det du kan, sara :kram2

med din beskedne vægtøgning, ser vi gerne at du lige tager et par kg på ( bare så vi andre får det bedre )  :numse :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

uh - jeg elsker god mad!

her står den på pizza efter børnenes ønske ( og morens, måske, host-host ^_^ )

smovs alt det du kan, sara :kram2

med din beskedne vægtøgning, ser vi gerne at du lige tager et par kg på ( bare så vi andre får det bedre ) :numse :D

Ha ha, me2 jeg skal nok tage mere på, bare rolig! :p men håber og satser på max 6-7kg.

lækkert med pizza! :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6-7 kg i alt?!!!

Wow - jeg er laaaaangr forbi det allerede nu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER