Nitzen1987

Danmarks nationalret

27 indlæg i dette emne

Vores sundheds-/fødevareminister taler om, at der skal kåres en dansk nationalret. Hvad er jeres bud på Danmarks nationalret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åhh vi har så mange gode! Flæskesteg, frikardeller, stegt flæsk med persillesovs, gode ben (de gammeldags der bliver kogt), jordbærgrød, koldskål, hakkebøffer med bløde løg og brun sovs, stuvet hvidkål, medister, farseret porre.. Jeg kunne blive ved!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja hørte det godt i Radio Viborg, hvor de også har lavet en rundspørge. Der blev hurtig 2 kandidater: hakkebøf med bløde løg og stegt flæsk med persillesovs, og sidstnævnte førte gevaldigt.

Jeg selv har først opdaget farseret pore, da jeg kom ind i min mands familie, og må indrømme at det virkelig er godt og en ting alle bør kende til.

Gammeldags grydestegt hel kylling med persille er også en af de gamle retter, jeg har stiftet bekendtskab ved via min svigermor og i guder hvor får man bare en god sovs af det :D

Frikadeller forbinder jeg altid med dansk mad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg tænker dansk mad, så tænker jeg straks flæskesteg med hvide og brune kartofler, sovs og rødkål. Det er i mit hoved en ægte dansk klassisker, som smager FAB! :loveshower

Men jeg kunne måske egentlig godt ønske mig, at vi fik en "ny" nationalret som virkelig var sund. :chin: Et eller andet med fisk og grøntsager :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stegt flæsk med persillesovs ELLER flæskesteg med det hele...!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min umiddelbare tanke var frikadeller, det var først da jeg læste i tråden, at jeg kom i tanke om stegt flæsk og må nok melde mig på stegt flæsk holdet :)

Jeg ser også flæskesteg, hakkebøffer m.v som klassiske danske retter, men det er også noget man kan opstøve her i udlandet. Her hvor vi bor, sælger man fx flæskesteg (eller noget der minder meget om) rigtig rigtig mange steder, men stegt flæsk har jeg ikke set her eller kunne opstøve her (men så meget har jeg så heller ikke forsøgt) og må derfor være meget dansk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Frikadeller kan man få i Holland.. Det hedder bare Frikadellen eller sådan noget og er en smagsløgs blendet frikadelle formet som en pølse. Virkelig ad...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg tænker dansk mad, så tænker jeg straks flæskesteg med hvide og brune kartofler, sovs og rødkål. Det er i mit hoved en ægte dansk klassisker, som smager FAB! :loveshower

Men jeg kunne måske egentlig godt ønske mig, at vi fik en "ny" nationalret som virkelig var sund. :chin: Et eller andet med fisk og grøntsager :unsure

Dan Jørgensens eget forslag er jo stegt rødspætte... Så det ender jo nok med at være den der "vinder"

Hvis jeg tænker dansk og skal nævne noget der ikke er nævnt ris'ala'mande med kirsebærsovs... Det er da så dansk som det kan blive

Men er på flæske holdet, jeg vil dog helst have det paneret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker umiddelbart på smørrebrød, selvom det måske ikke er en ret. Det findes (vist) ikke andre steder.

Ellers tænkte jeg frikadeller med stuvet hvidkål og kartofler..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må bestemt også melde mig på stegt flæsk med persillesauce holdet :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået stegt flæsk med persille sovs... 4-5 gange i mit liv. Det var ikke noget særligt. Kan slet ikke ta det seriøst.

 

Stemmer på flæskesteg med søde kartofler og rødkål

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Frikadeller kan man få i Holland.. Det hedder bare Frikadellen eller sådan noget og er en smagsløgs blendet frikadelle formet som en pølse. Virkelig ad...

De hollandske pølsetingester er altså ikke frikadeller selv om de rigtig nok hedder noget lignende... det er en slags kartoffelmos blandet med fint hakket kød og paneret. Virkelig adr! De har en ret med kødboller i Holland, de er bare lavet af oksekød og krydret noget anderledes end frikadeller.

 

Svenskerne har jo også frikadeller ala dem fra IKEA.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er klart på flæskestegs holdet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh jo, hvis stegt flæsk er lavet rigtigt, så er det virkelig godt :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg skulle vælge, ville det klart være smørrebrød.

Det er noget der for mig er total klassisk dansk, men som stadig kan være moderne.

Jeg er total på flæskesteg, andesteg, stegt flæsk m.v., men jeg tænker også marketing. Hvad er idéen ellers med en nationalret? Det skal vel være for at gøre det nemt for turister at smage noget ærke dansk, og der synes jeg, at smørrebrød er mere dansk anno 2014 samtidig med at det også er "gammeldags".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hørte et interview med ham. Som jeg forstod det, var det ikke for at promovekere Danmark, men for at inspirere hinanden og ruske op i de gamle rettet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med et stjerneskud? Det er smukt, sundt, lækkert... Og er det ikke kun i Danmark, vi har det "koncept"? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hørte et interview med ham. Som jeg forstod det, var det ikke for at promovekere Danmark, men for at inspirere hinanden og ruske op i de gamle rettet

Så er det da virkelig noget underligt noget, at bruge så mange penge på.. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det da virkelig noget underligt noget, at bruge så mange penge på.. <_<

Det synes jeg virkelig også. Men jeg har ikke selv læst op på det, hørte det som sagt bare i radioen hvor Radio Viborg interviewede ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De hollandske pølsetingester er altså ikke frikadeller selv om de rigtig nok hedder noget lignende... det er en slags kartoffelmos blandet med fint hakket kød og paneret. Virkelig adr! De har en ret med kødboller i Holland, de er bare lavet af oksekød og krydret noget anderledes end frikadeller.

Svenskerne har jo også frikadeller ala dem fra IKEA.

Nej, der er to ting - den du snakker om er endnu mere vammel.. Den jeg snakker om er ikke paneret...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Kan det passe at det her "virvar" koster 700000kr af vores skattekroner?

har ikke lige set pointen med det? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvad det kommer til at koste, men sikkert en del ligesom det andet udvalg eller hvad det nu er der skal lave en kogebog eller lign til danskerne.

 

Jeg har meget svært ved at se hvad de skal gøre godt for og mener han burde tage sig af andre minister opgaver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hvertfald hørt om et beløb på knap 1 mio.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg tænker dansk mad, tænker jeg straks på flæskesteg med det hele - mums! :)

Stegt flæsk med persillesovs har jeg faktisk aldrig smagt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER