Guest

Endnu en vitamin tråd! Forvirret - hjælp

48 indlæg i dette emne

Jeg vil fodre min hårdt prøvede krop med det bedste af det bedste! Inden for en økonomisk rimelig grænse!

jeg har set på:

Bio gravid:

http://www.jala-helsekost.dk/pi/Bio_Gravid_180_stk__5464_.aspx

Er der nogle indput her? "Kan" det noget andre ikke kan? Gør det ekstra zink og fiske olie overflødig? Eller har i nogle tanker om det?

Og så er der fiskeolie :help

Bruger normalt "eskimo 3" men de anbefaler gravide 9 kapsler om dagen og så er glasset altså hurtigt tomt

Jeg har fået en gratis prøve på Pharma Nords - de har også "bio marine plus"

Ellers er der eyeQ der har en udgave til gravide

Den prøve fra Pharma nord er IKKE harsk olie, det giver INGEN dårlig eftersmag! Min indtryk af eyeQ er også at det er god kvalitet.

Hvad er jeres tanker/viden omkring det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender ikke ret meget til de mærker :kram

Men spiser du OVERHOVEDET ikke fisk? Jeg tænker lidt om 9 eskimo virkelig er "nødvendigt". Jeg har godt læst det, men jeg kan ikke rigtig forestille mig, at kroppen er som en fiskeolie-beholder, hvor der først er noget til baby, når glasset flyder over-agtigt. Jeg tror bestemt, at baby har gavn, hvis man overhovedet tager noget. Ja, jeg ved ikke, jeg forstår også godt, at du gerne vil gøre det så godt som muligt :kram2

Men jeg stoler ret meget på eskimo, og vil hellere tage "få" (selvom jeg nu ikke synes at 3-5 er få) af dem, end mange af et mærke, jeg ikke kender/er tryg ved :unsure

Jeg synes, jeg læste noget mindre godt om eyeQ, men du må ikke hænge mig op på det :unsure Jeg googlede de der værdier for harskhed (har glemt hvad de hedder) og jeg mener altså, at de var høje :unsure

Pharma Nord har jeg til gengæld også tillid til, så dem ville jeg godt turde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender ikke ret meget til de mærker :kram

Men spiser du OVERHOVEDET ikke fisk? Jeg tænker lidt om 9 eskimo virkelig er "nødvendigt". Jeg har godt læst det, men jeg kan ikke rigtig forestille mig, at kroppen er som en fiskeolie-beholder, hvor der først er noget til baby, når glasset flyder over-agtigt. Jeg tror bestemt, at baby har gavn, hvis man overhovedet tager noget. Ja, jeg ved ikke, jeg forstår også godt, at du gerne vil gøre det så godt som muligt :kram2

Men jeg stoler ret meget på eskimo, og vil hellere tage "få" (selvom jeg nu ikke synes at 3-5 er få) af dem, end mange af et mærke, jeg ikke kender/er tryg ved :unsure

Jeg synes, jeg læste noget mindre godt om eyeQ, men du må ikke hænge mig op på det :unsure Jeg googlede de der værdier for harskhed (har glemt hvad de hedder) og jeg mener altså, at de var høje :unsure

Pharma Nord har jeg til gengæld også tillid til, så dem ville jeg godt turde :)

Ditto til fiskedelen.

Jeg tager 4 eskimo 3, og spiser liiiidt fisk ved siden af. Og tænker at det er fint. 9 piller er jo for at erstatte fisk 100% og jeg får i hvert fald noget tun, makrel og torskerogn hver uge. Og fiskefrikadeller til aftensmad en gang i mellem. Og så vil jeg langt hellere tage et mærke jeg stoler på.

Jeg har flere steder læst at det er bedre kun at tage piller hver anden dag i GOD kvalitete end at tage nogle halvdårlige piller kroppen ikke får noget rigtig ud af.

Når det er sagt så kender jeg ikke dem du nævner, så jeg kan ikke bedømme dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser stort set ingen fisk! Nogle gange lidt tun, makrel og torskerogn men det er langt fra hver uge. Men det er nu heller ikke hver dag jeg tager 9 kapsler, det kommer 100% an på om jeg husker dem om eftermiddagen :p måske en middel vej på 6-7 kapsler er fin :unsure

Jeg holder mig fra eyeQ better safe than sorry men kigger lidt videre på Pharma nord (de har også bio marine plus jeg lige vil tjekke ud)

I Bio gravid er der omega 3 i kapslerne så hvis jeg beslutter mig for dem kan jeg jo nok godt nøjes med alm. Dosis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser stort set ingen fisk! Nogle gange lidt tun, makrel og torskerogn men det er langt fra hver uge. Men det er nu heller ikke hver dag jeg tager 9 kapsler, det kommer 100% an på om jeg husker dem om eftermiddagen :p måske en middel vej på 6-7 kapsler er fin :unsure

Jeg holder mig fra eyeQ better safe than sorry men kigger lidt videre på Pharma nord (de har også bio marine plus jeg lige vil tjekke ud)

I Bio gravid er der omega 3 i kapslerne så hvis jeg beslutter mig for dem kan jeg jo nok godt nøjes med alm. Dosis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Nu har jeg regnet prisen ud pr dagsdosis!

Bio marine plus: 4,4 kr

Bio marin natural: 4,12 kr

Eskimo 3 (regnet id fra 7 kapsler): 5,11 kr

Eye q: 8,5 kr de første 12 uger derefter 2,9 kr

Jeg tror jeg ligger mig på bio marine - men om det skal være + eller neutral skal jeg lige lure ud fra bio gravid, om der er nok af det hele i eller for meget!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er den udregning lavet ud fra, hvor mange tabletter hver fabrikant anbefaler man tager, eller ud fra mængden af de enkelte fedtsyrer? Det kan der jo godt være forskel på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er den udregning lavet ud fra, hvor mange tabletter hver fabrikant anbefaler man tager, eller ud fra mængden af de enkelte fedtsyrer? Det kan der jo godt være forskel på :)

Ud fra hvad fabrikanten anbefaler (har taget ud fra højeste dosis så hvis der står 1-4 kapsler har jeg regnet med 4 :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh jeg er forvirret med de gravid vitaminer!!!

Hvad er vigtigt at få meget af når man er gravid?

Hvis jeg kigger på bio gravid er dosis af vitaminer og mineraler ret høj mellem 67% og 300% (undtaget A vitamin der selvf. Kun er 50%)

Men så er der ingen K vitamin, niacin, pantholin syre, mangan og jod

Men det kan være en fejl for der står intet om folsyre MEN i beskrivelsen står der "400 mikrgram folsyre"

Der er Be i, men hvad er det? Og der står INTET om B1, B2, B6 og B12

Jeg tager ekstra zink og magnesium og kalk i forvejen så det BEHØVES jo ikke? Jod får jeg i min himalaya salt.

Overvejet kraftigt Stephie's løsning med spektro og folsyre ved siden af

og der tænker jeg så bio marine plus hvor der er

166 mg EPA

119 mg DHA

48 mg andre omega 3 fedtsyrer

100 mikrgram folsyre

1 microgram B12

pr tablet og daglig dosis er 1-4, regner med 4 og så vil folsyre være dækket!

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke svare på så meget af det, men jeg mener bestemt, at der er NOGET folsyre i spektro, bare ikke de anbefalede 400. Så måske kan du nøjes med 2 bio marine?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke svare på så meget af det, men jeg mener bestemt, at der er NOGET folsyre i spektro, bare ikke de anbefalede 400. Så måske kan du nøjes med 2 bio marine?

Du har ret 230 micro gram!!! Men vil jo stadig gerne tage 4 bio marine for omega 3 fedtsyrenes skyld :unsure

Vil jeg så få for meget? Eller sker der ikke noget ved det? Eller kunne jeg tage 2 bio marine plus og 2 bio marine neutral!?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har ret 230 micro gram!!! Men vil jo stadig gerne tage 4 bio marine for omega 3 fedtsyrenes skyld :unsure

Vil jeg så få for meget? Eller sker der ikke noget ved det? Eller kunne jeg tage 2 bio marine plus og 2 bio marine neutral!?!

Lige kort:

Folsyre (som er et bvitmin) kan man ikke overdossere, det er bare dyrt tis så ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige kort:

Folsyre (som er et bvitmin) kan man ikke overdossere, det er bare dyrt tis så ;)

Enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige kort:

Folsyre (som er et bvitmin) kan man ikke overdossere, det er bare dyrt tis så ;)

Ok :super så bliver det spektro og bio marine plus

Så skal jeg bare have valgt calcium :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik købt spektro med jern og K vitamin, bio marine plus og unikalk - det eneste der var uden magnesium og D-vitamin nu hvor jeg erfarede at D-vitamin IKKE er godt i større mængder under en graviditet!

Jern er vist bare generelt godt for min krop lige nu og de næste mdr. Frem.

Så ny pilleplan:

Morgen:

1 spektro

4 bio marine plus

Eftermiddag:

Krauterblut 20 ml.

Aften:

Unikalk (har ikke lige set dosering)

1 zink

1 magnesium

Syntes pludselig det virker meget mere overskueligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager bare: 

 

2 Omnimin Pure

1 Nordic Naturals Omega 3

1 Cal:Mag +D3

1 Zink

2 Vitex 

 

Vitex foer morgenmaden

Omnimin morgen, sammen med Omega 3

CalMag og zink foer sengetid. 

Bum! 

 

Jeg har c-vitamin paa lager til at tage efter behov - og saa tager jeg folinsyre indtil pakken er tom, for depoterne maa godt boostes... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blir lige nødt til at spørge, hvorfor er det at gravide IKKE skal ha ekstra D vitamin? Er det noget nyt eller bare noget jeg ikke ved? For det er vist mig som har sagt man skal, fordi det fik jeg besked på af den diætist jeg gik hos under graviditeten pga svangerskabsdiabetes. Vil jo nødig gå og gi helt forkerte råd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blir lige nødt til at spørge, hvorfor er det at gravide IKKE skal ha ekstra D vitamin? Er det noget nyt eller bare noget jeg ikke ved? For det er vist mig som har sagt man skal, fordi det fik jeg besked på af den diætist jeg gik hos under graviditeten pga svangerskabsdiabetes. Vil jo nødig gå og gi helt forkerte råd.

Fik dette svar i en anden tråd :)

Nej med d-vitamin er det ikke ekstreme mængder. Og man skal være særlig forsigtig under graviditet. Har lige kopieret noget tekst fra nettet:

Hvis man får for meget D-vitamin under graviditeten, kan det give fosterskader som hjertemisdannelser, vækststandsning og skader på knoglerne. Ifølge nordiske næringsstofanbefalinger er øvre grænse for daglig indtagelse af D-vitamin 50 mikrogram, uden der er risiko for skader. MEN, på grund af stor variation i tolerancen fra person til person, er det dog ikke altid muligt at angive en øvre grænse, der er sikker for alle. Derfor anbefaler man specielt gravide at holde sig til de anbefalede 10 mikrogram, hvilket sædvanligvis er hvad du kan finde i en almindelig multivitamin-tablet.

Hvis man tager kalk ved siden af, skal man sørge for ikke at spise kalk med d-vitamin i.

Nu har jeg jo ikke kilden, men better safe than sorry.

Jeg troede i øvrigt også at D-vitamin var ok - især fordi mange har skrevet at danskere lider af D-vitamin mangel, at babyer skal have D-vitamin tilskud osv. Så det ER nok bare et af de punkter der er meget uenighed om.

Når jeg nu engang bliver gravid tror jeg st jeg i de sidste uger før fødslen hvor fiskeolie skal droppes, i stedet tager lidt ekstra D-vitamin. Ikke hver dag men et par gange i ugen så mit D-vitamin depot er klar til at fylde baby med D-vitamin :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke paa, at D-vitamin er skadeligt i de maengder, man kan koebe og indtage... Hvis jeg tager min multivitaminer, min Cal:Mag+D og saa en almindelig styrke D-pearl i vinterhalvaaret, hvor jeg stensikkert er i underskud - og det gjorde jeg for eksempel med Noah - saa er dte vel ikke anderledes end at bo i Italien og faa al den sol en sommer kan byde paa hver evigt eneste dag(med undtagelse af i aar... Saa er det jo ogsaa skadeligt at faa for meget sol, pga d-vitamin? 

 

Aj, det er ikke for at starte en debat, men jeg vil meget gerne se videnskabeligt materiale, som underbygger den paastand, at 10 MG er nok for en gravid, der bor i et solfattigt land...og at alt derover kan vare saa risikofyldt.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke paa, at D-vitamin er skadeligt i de maengder, man kan koebe og indtage... Hvis jeg tager min multivitaminer, min Cal:Mag+D og saa en almindelig styrke D-pearl i vinterhalvaaret, hvor jeg stensikkert er i underskud - og det gjorde jeg for eksempel med Noah - saa er dte vel ikke anderledes end at bo i Italien og faa al den sol en sommer kan byde paa hver evigt eneste dag(med undtagelse af i aar... Saa er det jo ogsaa skadeligt at faa for meget sol, pga d-vitamin?

Aj, det er ikke for at starte en debat, men jeg vil meget gerne se videnskabeligt materiale, som underbygger den paastand, at 10 MG er nok for en gravid, der bor i et solfattigt land...og at alt derover kan vare saa risikofyldt.

Altså umiddelbart giver jeg dig ret! Har heller ikke set kilden. Men efter MA så tager jeg INGEN chancer!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså umiddelbart giver jeg dig ret! Har heller ikke set kilden. Men efter MA så tager jeg INGEN chancer!!!

 

Det kan jeg virkelig godt forstaa  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER