Sabi89

Inseminering - nogen der har kendskab?

18 indlæg i dette emne

Hej alle sammen.. 

 

Jeg har PCOS, og er lige nu i gang med et behandlingsforløb ved gynækolog Charlotte Floridon.. 

Jeg har fået af vide at jeg skal insemineres, men jeg ved ikke hvornår.. 

Da jeg snart skal ind til hende, og scannes vil jeg gerne kunne være forberedt på lidt ting, bl.a. det her med inseminering..

 

Så er der nogen der kan fortælle mig forløbet med dette?
Evt. hvor mange forsøg der har skulle til for at det har været lykkes..??

 

Tusind tak på forhånd..  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mand og jeg er i gang med vores 3. insemineringsforsøg. Dog er vores situation lidt anderledes end jeres, da det primært er mandens sædkvalitet den er gal med.

Forløbet er sådan, at du (i en ny cyklus) startes med mild hormonstimulering, så du kan udvikle æg (manglende ægudvikling skulle vist typisk være problemet hos PCO-piger, så der kan inseminationsbehandling være en god løsning :) ). Man sigter normalt på at udvikle 2-3 æg, dog måske kun 1 æg hos PCO patienter. Du vil blive scannet mindst en gang for at sikre at æggene vokser som de skal. Når de har en god størrelse (vist mindst 17 mm), skal du tage en ægløsningssprøjte. På dem måde kan man kontrollere helt præcis, hvornår ægløsningen sker.

38 timer efter bliver du insemineret. På denne dag har din mand afleveret en sædprøve til klinikken om morgenen. Den bliver så renset op, så det kun er de gode svømmere tilbage. Som tommelfingerregel, skal der være mindst 5 millioner svømmere. Ved større antal har du større graviditetschancer, men ved flere end 15 millioner, gør det ikke forskel. Efter inseminationen (som man stort set ikke mærker), skal du vente i 14 dage og så tage en graviditetstest.

Hos os har der ikke været gevinst endnu :( Men har hørt om mange PCO-piger, hvor det lykkes i første forsøg :) I gennemsnit er der ca 17% sandsynlighed for at det lykkes i hvert forsøg. Dette svarer nogenlunde til sandsynligheden for at slå en sekser med en terning.

Rigtig meget held og lykke :bd :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay tak... 

Jeg har vidst lidt at se frem til kan jeg høre.. 
Jeg er allerede på Metformin og P.piller, og har været det i 2 måneder, starter snart på 3 måned.. Men jeg er glad for at du lige gad at svare... Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt du er på p-piller, så skal du ikke vente i 100 år på at få menstruation!

Yderligere er der vist nogle generelle krav til undersøgelser, I skal have været igennnem, inden I starter. For dig skal du have lavet et smear skrab, testes for klamydia, have taget en blodprøve (hormon niveauer og virusmarkører (HIV og hepatitis)), og have lavet en vandscanning for at teste om der er passage i æggelederne.

Din mand skal have testet sædkvaliteten og have taget en blodprøve (test for virusmarkører).

God fornøjelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal ikke nødvendigvis have lavet en vandscanning. Det skulle jeg ikke, med mindre at det ikke lykkedes inden for de 3 første forsøg.

Desuden skal du testes for om du er immun over for røde hunde, og ellers evt vaccineres igen.

Selve hormonbehandlingen og insemination har jeg ingen erfaring med, da vi blev gravide imens vi ventede på opstart :) jeg har også PCO

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle sammen.. 

 

Jeg har PCOS, og er lige nu i gang med et behandlingsforløb ved gynækolog Charlotte Floridon.. 

Jeg har fået af vide at jeg skal insemineres, men jeg ved ikke hvornår.. 

Da jeg snart skal ind til hende, og scannes vil jeg gerne kunne være forberedt på lidt ting, bl.a. det her med inseminering..

 

Så er der nogen der kan fortælle mig forløbet med dette?

Evt. hvor mange forsøg der har skulle til for at det har været lykkes..??

 

Tusind tak på forhånd..

Hejsa :) synes også lige jeg vil give dig et svar eftersom jeg lige har været igennem det hele..

Jeg lider selv af PCOS og var selv på p-piller for at få en menstruation..

Min kærestes sæd var der ingen problemer med.. Jeg startede med mild hormombehandling som ikke gav så meget udslag så de gav mig en del mere og derfor endte jeg først med og være klar til insemination på dag 22 i stedet for dag 14..

Men det lykkes og endda med to flotte æg.. Var heldig og blive gravid i første forsøg.. Der er så kun en og det passer mig fint :)

Jeg tog ikke de der statistikker så seriøst.. Jeg tænkte der var 50/50 for at det vil lykkes.. Enten var den der eller også var den der ikke..

For det kan jo godt være der for en er 80% chance og for en anden kun 5% chance.. Det hjalp mig lidt og tænke sådan..

Men nøj de 14 dage var lange.. Spørg endelig hvis du vil vide mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar.. 

 

Jeg har været igennem alle de der blodprøver, og så snart jeg får min mens (jeg går og venter) så skal jeg have bestilt tid til den der vandscanning. 
Mandens sæd kvalitet er = 0 pga et syndrom han lider af så der er det sæddonor..
Men jeg har aldrig aldrig nogensinde glædet mig så meget til at få min menstruation som jeg gør lige de her dage..   

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sandsynligheden for at blive gravid, når I bruger sæddoner, er vist væsentligt større :) Dette skyldes, at man vist skal have en ret god sædkvalitet for at få lov til at donere. Så når I får styr på dine æg med hormonerne, så vil jeg skyde på, at det nok skal lykkes ret hurtigt at blive gravid :) Jeg vil faktisk gerne gamble på, at det lykkes i 1. eller 2. forsøg :) :) Det bliver så spændende :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sandsynligheden for at blive gravid, når I bruger sæddoner, er vist væsentligt større :) Dette skyldes, at man vist skal have en ret god sædkvalitet for at få lov til at donere. Så når I får styr på dine æg med hormonerne, så vil jeg skyde på, at det nok skal lykkes ret hurtigt at blive gravid :) Jeg vil faktisk gerne gamble på, at det lykkes i 1. eller 2. forsøg :) :) Det bliver så spændende :) :)

Okay. 

Ja der kan man bare se, det var jeg ikke engang klar over... 

Nu glæder jeg mig da kun endnu mere.. (Nu må den mens. godt tage og komme så vi kan komme videre i forløbet )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vist forskelligt fra klinik til klinik om man skal have lavet vandscanning. Jeg gik på Ouh og der skal man både have lavet vandscanning og minikikkertundersøgelse. Jeg fik taget blodprøver og blev tjekket for klamydia, livmoderhalskræft hos egeng læge inden vi kom på Ouh. På Ouh tog de så blodprøver af både manden og jeg og vi fik tjekket manden sædceller og jeg fik en vandscanning og bestilt tid til minikikkertundersøgelsen.

 

Da alt så fint ud ved vandscanningen og manden sædkvalitet var fint, fik vi lov til at starte forsøg op, mens jeg ventede på kikkertundersøgelsen.

 

Jeg tilmelde mig ved menstruationsstart lørdag 1. februar og startede på pergotime (tabletter) tirsdag den 4 feb til den 8. feb. 9 feb skulle jeg så stikke mig selv med gonal-f. Mandag den 10. februar var vi til scanning på klinikken, som viste 8 æg, så jeg fik besked om at stoppe med hormonerne og komme igen onsdag til ny scanning. Ny scanning viste at ægudviklen var gået i stå i den ene side, så vi nu var nede på 5 æg. Så vi blev sendt hjem med besked om at tage ægløsningssprøjten onsdag aften og så komme igen fredag morgen, hvor min mand skulle aflevere sæd og jeg så skulle insemineres og have punkteret æg omkring halv elleve. Efter inseminationen blev jeg sat på crinoline i 14 dage og fik besked af klinikken om at jeg skulle teste for graviditet 3. marts. 1. marts kunne jeg ikke vente længere og testede. Den var positiv. Så mandag den 3. marts ringede jeg og aflyste tiden til min minikikkertundersøgelse, som jeg skulle have været til den 5. marts.

 

Klinikken ringede og fik besked om den positive test og jeg fik en tid til tryghedsscanning den 25. marts.

 

I dag er jeg 26+0, Så det kan godt lykkedes i første forsøg. Held og lykke til dig:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er simpelthen nødt til at dele min store glæde i denne tråd.. Jeg har fået min mens :) :) ÅRH jeg er så lykkelig.. Det er vildt ik?? Jeg har kun været på p-piller i 2 måneder og begge måneder har jeg fået mens indenfor den der pause (1 uge) 

Så nu kan jeg ringe i næste uge til min gynækolog og få en tid til vand scanningen, det har de sagt jeg skal.. 

Men nu læser jeg igen lige jeres svar, og jeg kommer til at tænke på yderligere to spørgsmål

For dem der har været igennem vandscanningen, Hvor lang tid efter denne scanning gik der før i fik lov til at blive insimineret??

 

Det andet spørgsmål er den der homon sprøjte, gør det ikke helt vildt ondt at stikke sig selv med den???
Jeg har nåleskræk :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er simpelthen nødt til at dele min store glæde i denne tråd.. Jeg har fået min mens :) :) ÅRH jeg er så lykkelig.. Det er vildt ik?? Jeg har kun været på p-piller i 2 måneder og begge måneder har jeg fået mens indenfor den der pause (1 uge) 

Så nu kan jeg ringe i næste uge til min gynækolog og få en tid til vand scanningen, det har de sagt jeg skal.. 

Men nu læser jeg igen lige jeres svar, og jeg kommer til at tænke på yderligere to spørgsmål

For dem der har været igennem vandscanningen, Hvor lang tid efter denne scanning gik der før i fik lov til at blive insimineret??

 

Det andet spørgsmål er den der homon sprøjte, gør det ikke helt vildt ondt at stikke sig selv med den???

Jeg har nåleskræk :)

 

Jubii, tillykke med mens :)

 

Du kan nok først starte inseminationsbehandlingen op i næste cyklus. Så vidt jeg ved, skal vandscanningen ligge ca cyklus dag 8-12. Der bliver planlagt forskellig former for hormonstimulering afhængigt af ens profil, men i de fleste forløb starter man vist med Pergotime tabletter på cyklus dag 3 (derfor kan dette ikke ske i samme cyklus som vandscanningen). Hvis du fortsætter med p-pillerne, så kan du styre din cyklus, og så kan I gå i gang om ca 28 dage. Men spørg endeligt gynækologen, det kan være, at de gør det anderledes hos dig.

 

Jeg synes også nåle er vildt uhyggelige! Men den ægløsningssprøjte, jeg har taget (Ovitrelle), kunne jeg stort set ikke mærke. Nålen er virkelig lille. Det er dog lidt grænseoverskridende at stikke første gang, hehe. Men det gør altså slet ikke ondt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jubii, tillykke med mens :)

 

Du kan nok først starte inseminationsbehandlingen op i næste cyklus. Så vidt jeg ved, skal vandscanningen ligge ca cyklus dag 8-12. Der bliver planlagt forskellig former for hormonstimulering afhængigt af ens profil, men i de fleste forløb starter man vist med Pergotime tabletter på cyklus dag 3 (derfor kan dette ikke ske i samme cyklus som vandscanningen). Hvis du fortsætter med p-pillerne, så kan du styre din cyklus, og så kan I gå i gang om ca 28 dage. Men spørg endeligt gynækologen, det kan være, at de gør det anderledes hos dig.

 

Jeg synes også nåle er vildt uhyggelige! Men den ægløsningssprøjte, jeg har taget (Ovitrelle), kunne jeg stort set ikke mærke. Nålen er virkelig lille. Det er dog lidt grænseoverskridende at stikke første gang, hehe. Men det gør altså slet ikke ondt. :)

Tusind tak for dit hurtige svar.. 

Jeg er så spændt og så nervøs for det her forløb. Jeg har en datter, uden hjælp og har fået af vide at det er et rent mirakel at hun er kommet til uden hjælp, så da jeg fik af vide at jeg ikke selv kan få børn, altså uden hjælp var det jo helt klart et kæmpe spark i maven da jeg blev virkelig forskrækket over den besked.. Så det er først nu det er begyndt at gå op for mig at vi er i gang med projekt baby.. 

Jeg stiller alle spørgsmålene til gynækologen også, men I er nu guld værd når jeg nu lige står med nogle spørgsmål :) :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for dit hurtige svar.. 

Jeg er så spændt og så nervøs for det her forløb. Jeg har en datter, uden hjælp og har fået af vide at det er et rent mirakel at hun er kommet til uden hjælp, så da jeg fik af vide at jeg ikke selv kan få børn, altså uden hjælp var det jo helt klart et kæmpe spark i maven da jeg blev virkelig forskrækket over den besked.. Så det er først nu det er begyndt at gå op for mig at vi er i gang med projekt baby.. 

Jeg stiller alle spørgsmålene til gynækologen også, men I er nu guld værd når jeg nu lige står med nogle spørgsmål :) :)

 

Alle børn er vel mirakler, uanset hvordan de er lavet, hehe :) Men hold da op, jeg kan forstå, at du er blevet forskrækket over den besked. Den må være svær at sluge. Så er det heldigvis fantastisk, at der rent faktisk er hjælp at hente :)

 

Du er velkommen til at stille alle de spørgsmål, du har lyst til :) Det er sådan et dejligt forum her, hvor der er så meget hjælp og støtte at hente :) :) :) :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg bestilt tid til vandscanning.. 

 

Så allerede nu på fredag skal jeg afsted.. Nogen der kan fortælle mig deres erfaringer med dette??

Jeg har tænkt mig at spørger dem hvornår jeg skal forventes at blive insemineret men er der andre ting jeg bør huske at spørg om? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor spændende med den vandscanning :)

 

Det kan faktisk godt gøre lidt ondt, så det måske meget rart at være forberedt på. Det er dog meget forskelligt fra person til person, og det føles nok mest som mens-lign smerter, når de fylder livmoderen med væske. Jeg fik at vide, at jeg skulle tage 2 x paracetamol og 1 x ibuprofen en time inden. Det gjorde det meget nemt for mig, stort set uden smerter, så den anbefaling vil jeg gerne sende videre :)

 

God fornøjelse :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare en lille update herfra. 

Jeg har i dag været til vandscanning.. 

Det gik super godt, men jeg havde glemt at tage de smertestillende.. MEN MEN MEN når det er sagt, så gjorde det slet slet ikke ondt, selve undersøgelsen det nev lidt, men det var det... Jeg fik af vide fra min gyn. at jeg var den nemmeste og bedste patient hun nogensinde havde haft til den undersøgelse, det gik så nemt og hun behøvede knap nok hjælp fra sin assistent.. 

Da jeg fik ud af døren fik jeg af vide at jeg var hendes ynglings patient.. Fedt.. :) 

Men 10 min. efter jeg var kørt fra gyn., skal jeg da lige love for at jeg fik ondt, AV for P*****!... Jeg var inde 11:15 og det er først nu her jeg begynder at have det bedre.. 

Men så er planen at jeg skal ind til hendes kollega om 14 dage, dvs. d. 21. til en samtale om hvad det helt præcist indebære det her og så få planlagt hvornår jeg skal insemineres...

Nej hvor jeg glæder mig, min kæreste glæder sig, og min dejlige 3 årige datter går og siger at hun bliver en stor pige når mor får en baby, og at det skal være en lillebror.. Det er helt fantastisk..  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med det gode resultat :D Det er super godt! Og hvor er det fedt, at det gik så nemt for dig!! Dog ærgerligt, at det skulle gøre ondt bagefter :(

 

Super spændende med samtale om 14 dage! Vi glæder os til at høre, hvordan det kommer til at gå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER