Pada

mælkemængde

11 indlæg i dette emne

Hej piger :lovebk

 

Elliot er begyndt at spise mindre og mindre MME. Han har indtil for nylig fået en flaske inden formiddagslur (spist 60 ml), inden eftermiddagslur (spist 60-80 ml), inden putning (ca 200 ml) og en flaske ved 23-00 tiden (spist 100-140 ml).. 

De sidste 3-4 dage har han takket nej til flasken inden putning. Han spiser måske 40-60 ml, og herefter bliver han rigtig sur når vi prøver igen. Han falder fint i søvn, og i nat sov han faktisk helt indtil næste morgen. Det vil altså sige, at han heller ikke fik flasken kl. 23. Så er vi nede på ret lav MME-mængde, og vi er derfor begyndt at give ham jerndråber.

 

Nu er vores udfordring så, at han faktisk heller ikke gider drikke sødmælk. Det har han aldrig rigtig villet, men det har ikke været et problem for os før nu, for han får vel ikke nok kalk? Eller? Han spiser lidt tykmælk til morgenmad, men det er ikke et kæmpe hit.. Han spiser gerne ost, både med og uden brød, men jeg tvivler på at han spiser så meget ost at hans kalkbehov bliver dækket.

 

Har i nogle gode tips til at lokke kalk-rige fødevarer i ham? Eller skal vi gå igang med kalktilskud? Kan man få for meget kalk?

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har du prøvet med letmælk eller skummetmælk? Måske han bedre ka lide smagen af den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet med letmælk eller skummetmælk? Måske han bedre ka lide smagen af den?

 

Nej, det har jeg faktisk ikke.. Men må han godt få det? Altså, der er jo ikke så meget fedt i? Men det er måske ligemeget hvis han får fedt på en anden måde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det har jeg faktisk ikke.. Men må han godt få det? Altså, der er jo ikke så meget fedt i? Men det er måske ligemeget hvis han får fedt på en anden måde?

Nu ka jeg ikk huske hvor gammel han er. Men vi brugte ikke sødmælk ret længe herhjemme for Lasse gad det ikke. Letmælk var og er bedre for ham og han trives.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ka jeg ikk huske hvor gammel han er. Men vi brugte ikke sødmælk ret længe herhjemme for Lasse gad det ikke. Letmælk var og er bedre for ham og han trives.

 

Han er 9 mdr :) Men det er da forsøget værd. Jeg tror i hvert fald han får godt med fedt i kosten, så mon ikke han er dækket ind.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igår forsøgte vi at give ham str 3 suttehoveder, men det var ikke nogen succes. Til morgen har han fået lidt tykmælk med havregryn og æblemos. Spiste ca 10 skefulde. Derefter fik han næsten en hel solsikkerugbrød med tandsmør og ost.. Så nu har han da fået en del kalk allerede. Jeg overvejer at købe en ost til ham, som vi bare kan skære ud i stave, for han spiser heller ikke ostehaps.. Sære knægt! :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igår forsøgte vi at give ham str 3 suttehoveder, men det var ikke nogen succes. Til morgen har han fået lidt tykmælk med havregryn og æblemos. Spiste ca 10 skefulde. Derefter fik han næsten en hel solsikkerugbrød med tandsmør og ost.. Så nu har han da fået en del kalk allerede. Jeg overvejer at købe en ost til ham, som vi bare kan skære ud i stave, for han spiser heller ikke ostehaps.. Sære knægt! :lol

Som barn lavede min mor altid hjemmelavede ostehapsere til os ved at skære rigtig ost ud i stave. Det er da også meget bedre end en ostehaps ;)

Silke Elia har aldrig fået mælk (eller noget med mælk i), da hun fyldte 1 år valgte jeg i samråd med lægen at give kalktilskud for en sikkerhedsskyld. Jeg ammede til hun blev 16,5 mdr. Da hun fyldte 1 år fik hun ikke i løbet af dagen mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan koebe kalk til at stroe paa hans mad eller kalktyggetabletter :) 

 

Der er desuden meget kalk i sesam og grove groentsager. Jeg har en kaffekvaern, som jeg bruger til froe. Den kan jo kvaerne sesam og dem kan jeg saa nemt komme i frikadeller, musli, pandekager, boller etc :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som barn lavede min mor altid hjemmelavede ostehapsere til os ved at skære rigtig ost ud i stave. Det er da også meget bedre end en ostehaps ;)

Silke Elia har aldrig fået mælk (eller noget med mælk i), da hun fyldte 1 år valgte jeg i samråd med lægen at give kalktilskud for en sikkerhedsskyld. Jeg ammede til hun blev 16,5 mdr. Da hun fyldte 1 år fik hun ikke i løbet af dagen mere.

 

Vi har lige prøvet med flødeharvarti idag - det glider ned med glæde, så det er jo dejligt! Så kan det godt være vi skal finde en bedre ost senere - det ved jeg ikke..?

 

 

Du kan koebe kalk til at stroe paa hans mad eller kalktyggetabletter :)

 

Der er desuden meget kalk i sesam og grove groentsager. Jeg har en kaffekvaern, som jeg bruger til froe. Den kan jo kvaerne sesam og dem kan jeg saa nemt komme i frikadeller, musli, pandekager, boller etc :)

 

Han spiser en del broccoli, blomkål og spidskål, så han får en del grove grøntsager. Men godt tip med sesam! :super :lovebk Vi har både kaffekværn og sesamfrø, så det er da bare at gå igang så han kan få til aftensmaden :) Tak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Angående fedtindholdet i mælken, så kan man sige, at fedtet i sødmælken jo ikke hjælper ham, hvis han ikke vil drikke det.. ;)

Og reelt set - hvis man lige regner på det - differencen på, om han drikker den ene eller anden slags mælk kan vel blive til et par gram fedt eller fem om dagen - smør lidt ekstra smør på brødet, så går det nok :) Man må jo også gerne give dem vand ind imellem - og der er fedtindholdet da vist også begrænset ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Angående fedtindholdet i mælken, så kan man sige, at fedtet i sødmælken jo ikke hjælper ham, hvis han ikke vil drikke det.. ;)

Og reelt set - hvis man lige regner på det - differencen på, om han drikker den ene eller anden slags mælk kan vel blive til et par gram fedt eller fem om dagen - smør lidt ekstra smør på brødet, så går det nok :) Man må jo også gerne give dem vand ind imellem - og der er fedtindholdet da vist også begrænset ;)

 

Høhø - godt ord igen! :P :lol

 

Det hjælper altid at skrive herinde - både med gode råd, men det er også som om det tit vender på en tallerken når jeg har taget mig sammen til at brokke mig og søge råd. Igår spiste han 160 ml til putning og 150 kl. 23.. :blink Han spiste så heller ikke mega godt til aftensmaden, så det har nok lidt af skylden. 

 

Men tak for de gode råd - jeg forsøger mig med "vores mælk" aka skummetmælk næste gang han skal have noget at drikke. Så må vi se om det glider bedre ned :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER