Barbamama

Hjælp mig lige med en pille-plan?

32 indlæg i dette emne

Det her er egentlig ikke særlig øko, men det lyder så voldsomt, og derfor har jeg lagt den her :blush

I forbindelse med opstart af pb har vi valgt, at jeg skal tage multivitamin, kalk/magnesium, fiskeolie og med tiden jern. Det synes jeg ikke lyder så vildt. Men her kommer det vilde:

Multivitaminen er 3 piller om dagen, jern er 3 piller om dagen, kalk/magnesium er 3 piller om dagen og fiskeolie er 5-9 piller om dagen. Dvs. jeg skal tage mellem 14 og 18 piller om dagen :o

Det er stadig ikke et problem for mig. Problemet opstår i, at hver af de 3 piller (for både multi, kalk/magnesium og jern) helst skal tages forskudt + jern, såvidt jeg kan læse, helst skal tages op til 4 timer forskudt af kalk. Og jeg synes også at have hørt at kalk/magnesium helst skal tages om aftenen? Så nu kan jeg slet ikke gennemskue, hvornår jeg skal tage hvad :wacko

Er der nogle kosttilskuds-eksperter, der kan guide mig? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville helt sikkert tage multivitamin og fiskeolie om morgenen, jern om eftermiddagen og kalk/magnesium foer sengetid. det siger jeg ud fra den plan, jeg har haft fulgt, da jeg var i behandling hos Caroline Fibaek. Alle tre tabletter paa samme tid, altsaa. 

 

Overvej om zink ikke er vaesentligt hos dig. Det er det som oftest hos gravide, mere end jern, faktisk. Det tages ogsaa foer sengetid. Det samme med B6, hvis du har kvalme som gravid/vil forebygge kvalme.

 

Hvad med folinsyre? I saa fald ogsaa morgen, men gaar ud fra at du faar nok gennem multivitamin? 

 

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvad så når de hver især helst skal tages af tre omgange? Altså multi på tre forskellige tidspunkter, jern på tre forskellige tidspunkter og cal-mag på tre forskellige tidspunkter? :chin:

Der er 12 mg zink, 2,6 mg B6 og 400 ug folsyre. Bør der være mere? (Og hvorfor?) :)

Edit: Det gik lige lidt hurtigt, jeg kan se at du skriver at b6 er mod kvalme og alle tre tabletter samtidig. Men går pointen ikke af det, hvis jeg tager dem samtidig? På multien står der "fordelt over dagen", på cal:mag står der bare "med rigeligt vand" og på jern står der ikke noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne man forestille sig sådan en plan:

Stå op: 1 cal:mag + fiskeolie

Morgenmad: 1 multi

Frokost: 1 multi

Eftermiddag: alle 3 jern

Aftensmad: 1 multi

Sengetid: 2 cal:mag

Og så ved jeg ikke lige hvor zink og b6 evt kommer ind henne :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker du egentlig at 400 ug folsyre er nok, Camilla? Det er jo den officielle anbefaling, men det betyder jo ikke nødvendigvis at mere ikke er bedre, og jeg har separat folsyre stående...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvad så når de hver især helst skal tages af tre omgange? Altså multi på tre forskellige tidspunkter, jern på tre forskellige tidspunkter og cal-mag på tre forskellige tidspunkter? :chin:

Der er 12 mg zink, 2,6 mg B6 og 400 ug folsyre. Bør der være mere? (Og hvorfor?) :)

Edit: Det gik lige lidt hurtigt, jeg kan se at du skriver at b6 er mod kvalme og alle tre tabletter samtidig. Men går pointen ikke af det, hvis jeg tager dem samtidig?

 

Til det med roedt: nej :) 

 

Jeg tager zink, fordi det var i min behandlingsplan og fordi Rebecca Persson skrev om det flere steder, ogsaa i BABY - en hurtig google: http://rebeccapersson.com/2011/03/zink-er-guld-vaerd/

 

Jeg havde B6 i min behandlingsplan og siden har jeg faaet viden om, at den er god mod graviditetskvalme... Men ikke i den lille maengde, du skriver der. Jeg havde ikke kvalme.... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne man forestille sig sådan en plan:

Stå op: 1 cal:mag + fiskeolie

Morgenmad: 1 multi

Frokost: 1 multi

Eftermiddag: alle 3 jern

Aftensmad: 1 multi

Sengetid: 2 cal:mag

Og så ved jeg ikke lige hvor zink og b6 evt kommer ind henne :chin:

 

Why make it complicated? 

 

Jeg ville noejes med multi morgen eller evt morgen og aften, sammen med fiskeolie. Ville glemme frokosttilskud og kan ikke se nogen pointe i at dele dem saa meget op.... Gaar ud over at du tager Baby Me Now fra Solaray og en enkelt er altsaa ikke ret staerk... 

 

Cal:Mag kan du ligesaa godt hapse om aftenen og det vil paa den maade som bonus gavne din soevn - tag det hele foer sengetid. 

 

Jern er fint adskilt fra alt det andet ved at hapse feks. en Aminojern om eftermiddagen(det er Caroline Fibaeks anbefaling til gravide!)

 

Hvis du vil tage zink og B6 eller bare zink, saa sammen med Cal Mag om aftenen. 

 

Jeg vil gerne poste et billede af min foerste behandlingsplan, hvis du foeler behov for at se den :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, og folinsyre... Jeg har altid taget de 400 duttelutter fra Pharma Nord og saa mine multivitamin...Det giver et sted mellem 600 og 800 duttelutter :)

uanset hvad, saa skader det ikke., hvis det er mere... Faa har faktisk behov for mere... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg spørge hvilken zink og b6 du tager Camilla?

Jeg vil meeeeget gerne begrænse kvalmen hvis jeg kan.

Rebecca Persson (eller Rose som hun hedder nu), skriver at jern faktisk ikke er så vigtigt - og at man endda kan risikere at få for meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Biotho B6 og Zink Pharma Nord :) 

 

Det med jern maa man afgoere med sig selv... Jeg tog en pakke Aminojern og den raekkede ikke til hele graviditeten, men tog Zink i hele graviditeten og mens jeg ammede. Det er en "ammemineral" og kan bla. forebygge de der problemer med bloedende brystvorter... Dem havde jeg da heller ikke :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Og ja tak jeg vil egentlig rigtig gerne se billede af den plan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder helt vildt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan ved man, om man får for meget jern? :help Udover, hvis man render til lægen hele tiden og får det tjekket. Vil jo helst hverken mangle eller få for meget, men ved ikke, hvad jeg kan gå efter udover de officielle anbefalinger :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder helt vildt :D

Hehe ja det gør sgu så :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men ok, så er vi ude i:

Morgen: multi og fiskeolie

Eftermiddag: jern

Inden sengetid: kalk, magnesium, zink og b6

?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan ved man, om man får for meget jern? :help Udover, hvis man render til lægen hele tiden og får det tjekket. Vil jo helst hverken mangle eller få for meget, men ved ikke, hvad jeg kan gå efter udover de officielle anbefalinger :chin:

Sidst kunne jeg slet ikke tage jern pga maven, kvalme, for meget mavesyrer. Jeg blev af lægen anbefalet at vente til uge 20. I virkeligheden endte jeg nok med at tage 20 piller fordelt på 20 uger og jeg havde det SKIDT med det.

Efter fødslen fik jeg tjekket mine niveauer fordi jeg blev skidt, de var PERFEKTE anyways. Men altså, var der noget William ville have så var det kød! (Det indeholder meget jern).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidst kunne jeg slet ikke tage jern pga maven, kvalme, for meget mavesyrer. Jeg blev af lægen anbefalet at vente til uge 20. I virkeligheden endte jeg nok med at tage 20 piller fordelt på 20 uger og jeg havde det SKIDT med det.

Efter fødslen fik jeg tjekket mine niveauer fordi jeg blev skidt, de var PERFEKTE anyways. Men altså, var der noget William ville have så var det kød! (Det indeholder meget jern).

Hvordan det hjælper dig, det aner jeg virkelig ikke. Jeg sluddere vist bare!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan det hjælper dig, det aner jeg virkelig ikke. Jeg sluddere vist bare!

Haha alle erfaringer er velkomne :kiss

Men ja, jeg ved ikke om man kan gå ud fra, at man får for meget alene ud fra kvalme og mavebøvl :chin: :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er de tilskud, du linker til, Mette :) 

 

Jern, det er noget, man skal have tjekket hos laegen, ikke blodprocent, men JERN! Og det tjekker de jo ikke saadan standard.... Jeg maerkede bare efter paa min: traethed, svummelhed, infektionstilboejelighed osv... Manglede vist ikke og havde ogsaa en fin blodprocent efter foedslen, saa jeg har faaet tilpas under min graviditet. 

 

Men  f.eks. mister man zink under foedslen, saa jeg tog to af foernaevnte zink efter foedslen... Foelte ikke, jeg manglede jern, men tog vist to breve af noget organisk jerntilskud, jeg altid har til att tage under mens, naar jeg foeler mig nede paa jern... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan ved man, om man får for meget jern? :help Udover, hvis man render til lægen hele tiden og får det tjekket. Vil jo helst hverken mangle eller få for meget, men ved ikke, hvad jeg kan gå efter udover de officielle anbefalinger :chin:

Fra netdoktor.dk:

"Tager du for meget jern over en kort periode kan du få mavesmerter, diarré, opkastning. Over 30-60 mg jern per kg. legemsvægt per dag kan være farligt. Bivirkninger ved jernindtagelse kan være kvalme, afføringsforstyrrelser som forstoppelse og mavesmerter. Jernet forårsager, at afføringen farves sort.

Forgiftning med jern som lægemiddel er ikke ufarlig og specielt hos børn denne form for forgiftning ofte. Dosis skal dog helt op over 200 milligram per kg legemsvægt, før det kan være dødeligt. Det svarer til mere end 1000 gange den anbefalede daglige dosis for mænd.

Der er mistanke om at for højt indtag af jern kan føre til øget åreforkalkning og måske kræft hos mænd. Mænd uden jernmangel bør derfor ikke tage kosttilskud med højere indhold end i en almindelig vitamin-mineral-tablet. "

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det sker jo at børn får fat i deres vitaminpiller og spiser dem som slik  :oops der er det jernet man er bekymret for om de får for meget af, og mængden af det som afgør om man vil gøre noget aktivt for at tømme maven.

 

:btopic

Nu vi snakker om letoptagelige vitaminer, så er jern faktisk en af dem som kan være svære og jeg vil lige slå på tromme for Krauterblut som jeg mener er det absolut bedste, det kan få din blodprocent op på få dage hvis den blir for lav. Det er lidt dyrt, og så er det jo flydende og smager lidt sødt/bittert, men det er netop meget letoptageligt og påvirker ikke maven negativt. Man behøver ikke drikke det under hele graviditeten men kan tage det "efter behov", og ja det virker næsten med det samme. Jeg kom igennem 3 af de store flasker sidste graviditet.

 

Jeg konsulterede jo en diætist sidst jeg var gravid pga svangerskabsdiabetes, hun anbefalede jeg tog ekstra D vitamin under graviditeten. Altså multivitamin + fol syre + D vit + Kalk-magnesium (fordi jeg ikke drikker mælk) og så jern. For mit vedkommende blev det de fleste piller morgen/formiddag (udskød dem lidt pga kvalme) og Krauterblut før aftensmaden.

 

Håber ikke jeg forvirrer mere end hjælper  :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan jo nuppe Cal:Mag+D, saa er man daekket ind med d-vitamin. Jeg tog/tager da forresten ogsaa d-pearls som gravid - og nu er jeg paa Cal:Mag+D :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih spændende og oplysende tråd (hvorfor har jeg ikke set den før?)

Mht jern så fik min søster under sidste graviditet at vide at det faktisk i Norge (tror jeg det var hun sagde) ikke er alle der får at vide at de skal tage jern, det bliver simpelthen tjekket standard til første lægeundersøgelse om man mangler. Hun var nemlig virkelig ikke god til at få dem taget og lægen sagde så direkte at det skulle hun slet ikke bekymre sig om dem kunne hun godt undvære.

Jeg tager halv dosis (Hemo jern) når jeg husker det om eftermiddagen dvs langt fra hver dag. Men har været lidt svimmel og det har hjulpet.

Jeg skal vist have fat i noget zink!!! :super

broccoli er i øvrigt spækket med B6 har jeg læst i et dameblad :D

Ellers syntes jeg din plan lyder fornuftig!

Min pille plan er:

Morgenmad:

1 Gravitamin, 5 fiskeolie, 1 D-Pearl og indimellem en udos choise probiotika vel 2-3 gange i ugen.

Eftermiddag:

4 fiskeolie og en enkelt jern

Aften:

Magnesium og så åbenbart zink (det er jeg dog ikke begyndt på for vil lige høre lægen med magnesium)

Jeg tog i øvrigt også alle piller på engang da jeg tog baby me now, kan ikke helt forstå hvorfor det der svarer til en enkelt multivitamin pille skal spredes sådan ud!

Fiskeolie har jeg lidt samme tilgang til - man spiser jo heller ikke fisk i små bider spredt id over dagen ;) jeg deler det kun op fordi jeg syntes det er voldsomt mange piller på en gang :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg glad for at se din plan Majs :super Dejligt lige at se helt konkret, at jeg ikke er den eneste, der tager pænt mange piller/tabletter :P

Jeg er endt med en rimelig simpel version:

Morgen: 3 baby me now + ca. 5 fiskeolie (sætter muligvis dosis op, når jeg bliver gravid)

Aften: 2-3 cal:mag (på dåsen står der 3, men der er jo allerede kalk og magnesium i baby me now, så jeg skærer lige ned på dem engang imellem :))

Næste gang, jeg handler, vil jeg så tilføje zink og b6 til aftenportionen. Og så ved jeg ikke helt med jern endnu, men tror jeg prøver et sted imellem halv og hel anbefalet dosis om eftermiddagen, og så må jeg se, hvordan det føles :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER