Mommy Wannabe

§56 - Er det kun kvinden der kan søge?

6 indlæg i dette emne

Jeg har efter en del år herinde på BK hørt §56 nævnt af og til. Da jeg ikke har brug for den har jeg ikke tænkt så meget over den, kender dog reglerne nogenlunde da der er blevet snakket en del om den herinde.

 

Mit spørgsmål går på om det kun er kvinden der kan søge §56? Eller er det begge parter i parret der kan søge det i forbindelse med fertilitetsbehandling? Der vil jo komme en del fravær for manden også.

 

Jeg tager som regel selv til scanning da jeg ikke synes der er nogen grund til at hive min mand med flere gange om ugen bare fordi vi skal se om mine æg er vokset. Men til større samtaler, når hans svømmere skal afleveres ved IUI, ved min ÆU og ÆO hvis vores forsøg konverteres til IVF pgqa. for mange æg osv osv, der vil man jo gerne have sin mand med, jeg vil i hvert fald gerne. Er det så bare helt for egen regning eller kan hans arbejdsgiver få erstatning gennem §56 ligesom jeg ville få hvis jeg havde et job hvor det var nødvendigt at jeg var dækket af §56. Det er jo både manden og kvinden der er i behandling, det er bare kvinden der skal lægge krop til mest, men det ER jo et fælles projekt. Så i min verden ville det give mening at begge parter kunne søge en §56. Men nu er det jo ikke altid at verden giver mening og slet ikke når det kommer til lovgivning og paragraffer :lol

Så derfor tænkte jeg at det var oplagt at spørge herinde, her er så mange kloge kvinder :gp

Det er også længe siden at emnet har været oppe ang. kvinder og §56 og tror ikke det før har været oppe om det gælder for mænd. Jeg har i hvert fald ikke kunnet opstøve det. Håber nogen kan svare på mit spørgsmål, om ikke andet kan jeg måske have givet ideen videre til nogle kvinder som ikke kendte til muligheden :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kort fortalt. Nej! Min mand havde også en paragraf 56, de år vi var i fertilitetsbehandling. Jeg ved dog at det ikke er lige nemt at få for manden i alle kommuner (har jeg hørt), men som de gør meget ud af i Skive, hvor vi gik, er at det er en parbehandling! Det var vores praktiserende læge (i Viborg) der skulle underskrive/udfylde papirerne, og det var intet problem.

Min mand var med til alle scanninger, samtaler osv. Og det var rigtig rart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kort fortalt. Nej! Min mand havde også en paragraf 56, de år vi var i fertilitetsbehandling. Jeg ved dog at det ikke er lige nemt at få for manden i alle kommuner (har jeg hørt), men som de gør meget ud af i Skive, hvor vi gik, er at det er en parbehandling! Det var vores praktiserende læge (i Viborg) der skulle underskrive/udfylde papirerne, og det var intet problem.

Min mand var med til alle scanninger, samtaler osv. Og det var rigtig rart :)

 

Tusind tak for svaret! Det må jeg lige have forsket lidt mere i så. Som det er lige nu bruger min mand af hans ferie og fridage, hvilket jeg synes er super fjollet hvis der er en bedre løsning der hverken går ud over ham eller hans arbejde. Jeg kan godt forstå at man ikke altid ønsker at indblande sit job i et baby projekt der ikke med garanti ender ud i en baby. Men det kan jo blive en lang affære at være i behandling, så tænker at det er en god ide at søge sådan en ordning så man ikke skal bekymre sig om at blive fyret eller sure miner fordi de mister penge på ens fravær.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svaret! Det må jeg lige have forsket lidt mere i så. Som det er lige nu bruger min mand af hans ferie og fridage, hvilket jeg synes er super fjollet hvis der er en bedre løsning der hverken går ud over ham eller hans arbejde. Jeg kan godt forstå at man ikke altid ønsker at indblande sit job i et baby projekt der ikke med garanti ender ud i en baby. Men det kan jo blive en lang affære at være i behandling, så tænker at det er en god ide at søge sådan en ordning så man ikke skal bekymre sig om at blive fyret eller sure miner fordi de mister penge på ens fravær.

 

Måske du kort fortalt kan sige hvor vi skal henvende os for at søge om §56? Hvis du altså ved det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores kommune var det kun mig/den ene part der kunne få.

Så tror du skal prøve at kontakte din kommune.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal søge igennem kommunen. Kan ikke huske hvad den blanket hedder, du skal bruge, men tror du kan finde den på borger.dk. Og ja, som MrsMom skriver er det desværre ikke alle kommuner der giver til mændene. Så dårligt. Især fordi det jo også kan være manden der er skyld i behandlingen og jo også skal 'bruger'.

Læs mere her https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/sociale-ydelser/sociale-ydelser/beskaeftigelse/paragraf-56-aftale-refusion-fra-1-sygedag-til-arbejdsgiver/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER