Diamanten

Hyperthyreose/for højt stofskifte

30 indlæg i dette emne

Fik svar i dag fra de første blodprøver… og det viser sig, at der er indikationer til, at jeg måske har en let hyperthyreose- en stofskiftesygdom som vist nok øger produktionen af anti-stoffer og hormoner, og som tilfældigvis også gør, at det kan være sværere end normalt at blive gravid...

 

Vi har fået at vide, at vi skal have "grønt lys" fra Rigshospitalet, før vi kan få lov til at fortsætte behandlingen.

Det er rigtig nedslående, da vi måske kan risikere, at vi slet ikke får nogen behandling, hvis de siger nej derude.

 

Ydermere, er der vist nok en del ventetid til undersøgelsen derude, hvilket selvfølgelig er irriterende.

 

Er der nogen af Jer derude, der har været udsat for det samme? I så fald må I gerne fortælle om Jeres proces etc.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke selv prøvet det, men ville da ikke forlade din tråd uden at sende et :kram2

 

Håber i får grønt lys til at fortsætte og at ventetiden ikke er alt for lang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv prøvet det, men ville da ikke forlade din tråd uden at sende et :kram2

 

Håber i får grønt lys til at fortsætte og at ventetiden ikke er alt for lang.

 

Mange tak. Håber, jeg skam også.

Var bare et chok at få at vide, at der er chance for, at jeg har det… men endnu værre, hvis det gør, at vi ikke kan få hjælp.

 

Krydser fingre. Der går nok en uges tid, inden jeg ved, hvornår jeg skal ind forbi Rigshospitalet.

 

Suk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg krydser fingre for jer.

 

Og ja, ventetiden er næsten det værste øvøv.

 

Ville ønske jeg kunne skrive noget klogt men det kan jeg altså ikke...

 

Men min støtte og mine krydsede fingre kan jeg da bidrage med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, hvor træls... Det er jeg ked af at høre... Er det korrekt forstået at hvis du har det, får i ikke hjælp? Det er simpelthen det værste at gå og vente, og uvisheden.. Knus og kram herfra..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender en godt som har det samme. Det foregik på Hillerød Hosp i samråd med privat Gyn , hvor det hele var startet. Hun fik nogle piller, men rigtig dosis var svær at finde, så der gik vist et lille års tiden inden hun blev gravid. De fik også tilbudt inseminering, men nåede ikke at bruge det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS det der med grønt lys, det er højst sandsynlig fordi de skal vide hvor "slem" det står til så du kan få den rigtige fertilitets behandling bagefter. Kg rigtig dosis piller. Tror bestemt ikke du skal bekymre dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal også have et stofskifte på under 5,0 mener jeg for at man må behandle da for højt stofskifte kan skade fosteret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, hvor træls... Det er jeg ked af at høre... Er det korrekt forstået at hvis du har det, får i ikke hjælp? Det er simpelthen det værste at gå og vente, og uvisheden.. Knus og kram herfra..

 

Nej ikke helt. De skal være sikre på, at jeg har det.

Hvis stofskiftet er over et vist niveau, vist nok 2,5 et eller andet, kan det være sværere at blive gravid, men det betyder ikke, at man har HYP.

 

Hvis det er HYP., kan de 'forbyde' mig i at få hjælp til at blive gravid, hvilket ville være tragisk, da jeg så nok aldrig bliver det (vi har prøvet i snart to år uden held nu)...

 

Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg krydser fingre for jer.

 

Og ja, ventetiden er næsten det værste øvøv.

 

Ville ønske jeg kunne skrive noget klogt men det kan jeg altså ikke...

 

Men min støtte og mine krydsede fingre kan jeg da bidrage med ;)

 

Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender en godt som har det samme. Det foregik på Hillerød Hosp i samråd med privat Gyn , hvor det hele var startet. Hun fik nogle piller, men rigtig dosis var svær at finde, så der gik vist et lille års tiden inden hun blev gravid. De fik også tilbudt inseminering, men nåede ikke at bruge det.

 

Lægen siger godt nok, at der i de fleste tilfælde kun er tale om en 'mild' forhøjning, og i det tilfælde skal jeg 'bare' holdes øje med via blodprøver, mens vi bliver behandlet.

Hvis det er HYP., og den slemme nyhed, kan der derimod gå rigtig lang tid med behandling, før vi får hjælp.

 

Så må bare vente og krydse fingre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal også have et stofskifte på under 5,0 mener jeg for at man må behandle da for højt stofskifte kan skade fosteret.

 

Mit stofskifte er vist nok på 3,6 eller i hvert fald lige under 4, hvilket i det store billede er normalt, men en anelse forhøjet… der var tegn på HYP. i min blodprøve, og derfor

skal jeg på Rigshospitalet og undersøges nærmere, inden vi ved, om der er tale om det ene eller det andet… og om vi må fortsætte behandlingen på klinikken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det sjoveste af det hele er, at jeg ingen anelse havde om, at dette eksisterede, og da slet ikke, at jeg måske led under det…

Jeg er normalvægtig, har ingen symptomer og er ellers 'normal' og rask.

Jeg troede faktisk, at man skulle være tynd, eller tyndere end normalen, for at have for højt stofskifte… !

 

Men nu må vi jo se, om der er noget eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender slet ikke HYP kun høje og lave stofskifter. Held og lykke med det, krydser fingre for det ikke er det. Sig gerne til hvordan det går.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stofskiftepatient og har haft for hoejt - MEGET for hoejt stofskifte. Hos mig var det meget psykisk betinget og da jeg fik det bedre saa blev det ogsaa normalt igen. Men jeg har ogsaa antistoffer... De oedelaegger jo saadan set skjoldbruskkirtlen. Naa, men det var 2004, at jeg blev erklaeret "normal". 

 

Da jeg blev gravid i 2012, saa fik jeg lettere for lavt stofskifte (Det er vist ret normalt at det foerst er for hoejt og saa bliver for lavt). Hernede i Italien ville de helst have mit stofskifte over 2,5. Jeg har det bare bedst under, men tog medicinen. Min dreng blev foedt lidt lille, 2488 g og 47 cm, paa sin terminsdag, Om det var stofskiftet eller at min krop lavede en baby, der passede til den, det ved jeg ikke. Men min dreng er og var staerk og rask, han voksede meget de foerste maaneder, saa vi siger gerne, at han foretrak at vokse udenfor ;) 

 

Held og lykke med det. Jeg synes ikke selve stofskfitet lyder vildt alarmerende, men det er nok de antistoffer, de har kig paa... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender slet ikke HYP kun høje og lave stofskifter. Held og lykke med det, krydser fingre for det ikke er det. Sig gerne til hvordan det går.

 

 

Will do- venter på at høre fra Rigshospitalet pt. Det ved vi jo godt kan tage noget tid… 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stofskiftepatient og har haft for hoejt - MEGET for hoejt stofskifte. Hos mig var det meget psykisk betinget og da jeg fik det bedre saa blev det ogsaa normalt igen. Men jeg har ogsaa antistoffer... De oedelaegger jo saadan set skjoldbruskkirtlen. Naa, men det var 2004, at jeg blev erklaeret "normal". 

 

Da jeg blev gravid i 2012, saa fik jeg lettere for lavt stofskifte (Det er vist ret normalt at det foerst er for hoejt og saa bliver for lavt). Hernede i Italien ville de helst have mit stofskifte over 2,5. Jeg har det bare bedst under, men tog medicinen. Min dreng blev foedt lidt lille, 2488 g og 47 cm, paa sin terminsdag, Om det var stofskiftet eller at min krop lavede en baby, der passede til den, det ved jeg ikke. Men min dreng er og var staerk og rask, han voksede meget de foerste maaneder, saa vi siger gerne, at han foretrak at vokse udenfor ;)

 

Held og lykke med det. Jeg synes ikke selve stofskfitet lyder vildt alarmerende, men det er nok de antistoffer, de har kig paa... 

 

 

Hej Camillat,

 

Det giver da lidt håb, hvor lang tid gik der fra at de fandt ud af noget, til at du blev gravid?

Har læst mig frem til at det kan tage flere år :/

 

Det er faktisk en kombination af for højt stofskifte og antistoffer i skjoldbruskkirtlen, derfor tøver de, og derfor skal jeg undersøges for det på Rigshospitalet, som så skal afgøre hvor slemt det er, og om vi kan (må) fortsætte behandling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Camillat,

 

Det giver da lidt håb, hvor lang tid gik der fra at de fandt ud af noget, til at du blev gravid?

Har læst mig frem til at det kan tage flere år :/

 

Det er faktisk en kombination af for højt stofskifte og antistoffer i skjoldbruskkirtlen, derfor tøver de, og derfor skal jeg undersøges for det på Rigshospitalet, som så skal afgøre hvor slemt det er, og om vi kan (må) fortsætte behandling.

 

 

Ja, de antistoffer... taenkte det nok. 

 

Jeg proevede jo ingenlunde at blive gravid, da jeg havde for hoejt. Og op til at jeg blev gravid, gik jeg ikke til kontrol med mit stofskifte. Foerst da jeg var gravid, mente gyn, at det ville vaere godt lige at tjekke det og der var det saa lidt for lavt. Ens baby tager af ens stofskiftehormon i foerste trimester, fordi de ikke selv producerer det, saa det har vaeret derfor, sagde min endokrinolog. Vi var jo ikke i behandling, men blev selv gravide, saa i forhold til behandling ved jeg ikke... 

 

Det skal vaere velreguleret, naar man er gravid eller proever at blive det. Men de antistoffer... jeg har rigtig hoeje tal, faktisk, men bor ogsaa jodfatttigt, hvilket kan vaere aarsagen. Antistofferne oedelaegger ligesaa stille skjoldbruskkirtlen. Jeg er ved at undersoege, hvad jeg selv kan stille op med det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, de antistoffer... taenkte det nok. 

 

Jeg proevede jo ingenlunde at blive gravid, da jeg havde for hoejt. Og op til at jeg blev gravid, gik jeg ikke til kontrol med mit stofskifte. Foerst da jeg var gravid, mente gyn, at det ville vaere godt lige at tjekke det og der var det saa lidt for lavt. Ens baby tager af ens stofskiftehormon i foerste trimester, fordi de ikke selv producerer det, saa det har vaeret derfor, sagde min endokrinolog. Vi var jo ikke i behandling, men blev selv gravide, saa i forhold til behandling ved jeg ikke... 

 

Det skal vaere velreguleret, naar man er gravid eller proever at blive det. Men de antistoffer... jeg har rigtig hoeje tal, faktisk, men bor ogsaa jodfatttigt, hvilket kan vaere aarsagen. Antistofferne oedelaegger ligesaa stille skjoldbruskkirtlen. Jeg er ved at undersoege, hvad jeg selv kan stille op med det. 

 

Hmmm. Det er noget indviklet noget, men så vidt jeg kan forstå, er der, hvis der er tale om HYP., risikoen for, at en evt. behandling INDEN fertilitetsbehandling kan tage 1-2 års tid :/

Men det er kun, hvis Rigshospitalet mener, at det er for højt/HYP:, at vi skal stoppe fertilitetsbehandlingen. Nu må vi se. Jeg har ikke engang fået en tid derinde endnu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kære Diamanten

 

Jeg fik konstateret markant forhøjet stofskifte i december 2012. Du skal formentlig have taget flere prøver, for at sikre årsagen - i mit tilfælde var den autoimmun. Jeg er blevet behandlet med en medicin som hedder Thiamazol, og i første omgang fik jeg et ret lavt stofskifte, men det blev justeret på plads i løbet af seks måneder (i den periode havde jeg ikke ægløsning). Jeg blev dog biokemisk gravid et par måneder efter naturligt. 

 

Normalt skal behandlingen fortsætte i 18 mdr. inden man må forsøge at stoppe, men da jeg har ventet 3 år på graviditet, valgte jeg i samråd med lægen at stoppe efter et år (altså her i december). Jeg er blevet undersøgt på fertilitetsklinikken, og jeg fejler ikke noget, men mandens sæd er lidt doven, så vi blev insemineret den 14. og jeg skal have taget blodprøve den 3. Jeg havde lavet to æg på 19 mm. (vi skulle også lige i 3 mdrs. karantæne, da jeg ikke havde antistoffer mod røde hunde - æv). 

 

Husk på, at det er MEGET vigtigt at du mærker efter i din behandlingsperiode - lægerne forholder sig til gennemsnitstal, men det normale for nogen kan føles meget forkert for andre. Og ønsker du at blive/være gravid, er et lidt højere stofskifte at foretrække frem for et lavt. Man må gerne blive gravid på medicin, men først når man er velreguleret (tror de mener 3 mdr uden ændringer af medicin). 

 

Skriv endelig, hvis du har spørgsmål -dette var jo et noget kortfattet svar :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kære Diamanten

 

Jeg fik konstateret markant forhøjet stofskifte i december 2012. Du skal formentlig have taget flere prøver, for at sikre årsagen - i mit tilfælde var den autoimmun. Jeg er blevet behandlet med en medicin som hedder Thiamazol, og i første omgang fik jeg et ret lavt stofskifte, men det blev justeret på plads i løbet af seks måneder (i den periode havde jeg ikke ægløsning). Jeg blev dog biokemisk gravid et par måneder efter naturligt. 

 

Normalt skal behandlingen fortsætte i 18 mdr. inden man må forsøge at stoppe, men da jeg har ventet 3 år på graviditet, valgte jeg i samråd med lægen at stoppe efter et år (altså her i december). Jeg er blevet undersøgt på fertilitetsklinikken, og jeg fejler ikke noget, men mandens sæd er lidt doven, så vi blev insemineret den 14. og jeg skal have taget blodprøve den 3. Jeg havde lavet to æg på 19 mm. (vi skulle også lige i 3 mdrs. karantæne, da jeg ikke havde antistoffer mod røde hunde - æv). 

 

Husk på, at det er MEGET vigtigt at du mærker efter i din behandlingsperiode - lægerne forholder sig til gennemsnitstal, men det normale for nogen kan føles meget forkert for andre. Og ønsker du at blive/være gravid, er et lidt højere stofskifte at foretrække frem for et lavt. Man må gerne blive gravid på medicin, men først når man er velreguleret (tror de mener 3 mdr uden ændringer af medicin). 

 

Skriv endelig, hvis du har spørgsmål -dette var jo et noget kortfattet svar :)

 

Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

NÅ… jeg har imidlertid fundet ud af, at jeg har for lavt stofskifte pga. for høj produktion af antistoffer:  hypothyreose.

Sååå nej, vi kan ikke fortsætte med fertilitetsbehandlingen lige foreløbig. Først skal jeg igennem næsten 4 måneders medicinsk behandling, og der kan gå alt fra 3 måneder til et halvt år nok, før vi kan fortsætte behandlingen- vel og mærke, hvis medicinen virker. Så det er lidt et set back, men samtidig rart at vide, hvad der skal gøres, for at blive gravid.

 

Heldigvis er det dog ikke farligt, og det kan behandles.

Men er lidt trist nu, fordi der nu går endnu længere tid, end der allerede har gået.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Træls med medicinsk behandling, men i det mindste har de en løsning, så I med tiden kan komme igang igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

NÅ… jeg har imidlertid fundet ud af, at jeg har for lavt stofskifte pga. for høj produktion af antistoffer: hypothyreose.

Sååå nej, vi kan ikke fortsætte med fertilitetsbehandlingen lige foreløbig. Først skal jeg igennem næsten 4 måneders medicinsk behandling, og der kan gå alt fra 3 måneder til et halvt år nok, før vi kan fortsætte behandlingen- vel og mærke, hvis medicinen virker. Så det er lidt et set back, men samtidig rart at vide, hvad der skal gøres, for at blive gravid.

Heldigvis er det dog ikke farligt, og det kan behandles.

Men er lidt trist nu, fordi der nu går endnu længere tid, end der allerede har gået.

Godt du har fundet ud af hvad der er galt og kommer i behandling.

Jeg har for lavt stofskifte siden jeg var 12 år gammel. Jeg har hashimoto som det kan lyde som om du også har.

Hvis du har spørgsmål så forsøger jeg gerne at svare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er altid noget, at det ikke er umuligt, men stadigvæk irriterende :/

Hashimoto? Hvad er det? De sagde til mig, at det hed hypothyreose...

Jeg forstår det ikke helt; for der er ikke rigtig noget i vejen med mig, åbenlyst. Det hele er lidt mærkeligt.

Hvor lang tid fik du behandling, før du blev gravid? Hvis du altså fik behandling :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER